Facebook
Instagram

2000 år gamla ben – bonus vid vägbygge


2018-03-08

<span class=\
Bild: Jessica Andersson
Arbetet i stensättningen. All inmätning gjordes med GPS.

Orustborna kommer att få en betydligt säkrare och bättre väg då arbetet, som nu påbörjats, med väg 160 är klart. Men i detta projekt får man inte bara en väg utan också en bonus i form av kunskap om befolkningen på platsen förr i tiden. Arkeolog Pia Claesson från Statens historiska museer var med då 2000 år gamla fynd gjordes i området.

Vägen byggs i ett fornlämningsrikt område. Vid de fyra utgrävningsplatserna har små mängder ben från flera människor har hittats. På grund av benens färg vet man att de utsatts för höga temperaturer, upp emot 1100 grader. Benen hittades tillsammans med keramikskärvor, sot och kol.

– Benen hade strötts över ytan tillsammans med krossad flinta och kvarts. Därefter hade alltsammans täckts med ett lager sten. Analysen av benen visar att de tillhör flera olika individer, de flesta äldre vuxna men en tonårsflickas ben finns även bland benresterna. Dessa fynd är sannolikt från äldre järnåldern, alltså omkring
2 000 år gamla, berättar arkeologen Pia Claesson

Vid denna tid uppstod seden att kremera en avlidens kropp på bål liksom att använda benrester på ett sätt som tyder på att de ingick i magiska riter.

– För att kunna leva oss in i forntidens verklighet måste vi förstå att det vi i dag betraktar som övernaturligt var en verklig del av deras tillvaro, fortsätter Pia.

Dagens väg 160 var ett smalt sund på bronsåldern och det var ungefär lika varmt som i Sydeuropa. Människorna som levde här fick huvudsakligen sin mat från havet. Allteftersom havet drog sig tillbaka och vår järnålder inleddes blev jordbruk vanligare och klimatet mer likt vår tid. Små gårdsbruk ersatte långhusen och samhället blev mer jämlikt, vilket avspeglades i gravarnas uttrycksformer.

Utöver gravplatserna från järnåldern har man också hittat ett 1800-tals torp. Torpet Tjuvkil på Orust var ett av alla torp som anlades vid 1800-talets början.Förundersökningen visade grunder efter tre hus: bostadshuset, en jordkällare och en smedja. Mantalslängderna säger att torparen Nils Andersson och hans hustru bodde här år 1845. Deras barn Sofie och Christina samt Christinas man och tre barn bodde också i torpet. Man vet att torpet övergavs någon gång under senare delen av 1800-talet, men inte varför.

Trafikverket är skyldiga att bekosta utgrävningar i de projekt där fornlämningar berörs.

– Även om intentionen alltid är att undvika att lämningar skadas, leder undersökningarna till att intressanta      fynd dokumenteras och att ny kunskap om vår gemensamma historia produceras, säger Jan Ottander miljöspecialist på Trafikverket.



Källa: Trafikverket


Skriv ut



Bro över Rokån. Under bron syns stöden från den gamla bron.
Bro över Rokån. Under bron syns stöden från den gamla bron.

Ramboll vill utöka samarbetet med akademin

Ramboll har ett givande samarbete med Luleå tekniska universitet inom broforskning. Peter Collin, marknadschef för Rambolls broverksamhet, delar sin tid mellan Ramboll och LTU....

Läs mer

Stadsnätsbolagets har nu försett över 100 000 hushåll med öppen och neutral fiberinfrastruktur

Som första privata aktör som på allvar 2008 satsade på att bygga ut ö...

Läs mer
Illustrationen visar hur en framtida ny bro över Skellefteälven kan se ut. Observera, det är inte ett färdigt förslag på utformningen, utan fokus ligger på konstruktionen exempelvis antal brostöd och spann. Våren 2019 sker gestaltningen av bron.

Den nya bron över Skellefteälven tar form

Arbetet med den nya bron i centrala Skellefteå går framåt. Skellefteå...

Läs mer
Under natten mellan torsdag och fredag målades Klostergatan och Stora Gråbrödersgatan om. Färgen som används är snabbtorkande och slits också bort inom ett par veckor.

Trafikantveckan i Lund sätter fokus på fotgängarna och stadslivet

Bakom parollen ”Staden andas med dina steg” står fotgängare och stadsliv i...

Läs mer

Peab bygger Bergsåker triangelspår

Peab har fått uppdraget att bygga en ny järnvägsanslutning väster om Sundsvall...

Läs mer


Gillinge Asfalt - en självständig asfalttillverkare

Veidekke Industri AB har startat ett asfaltverk i Gillinge, Gillinge Asfalt, med avsikt att sä...

Läs mer
Vy över den prisade &Aring;rstabron.

Ramboll vann europeiskt bropris

I går avgjordes European Steel Bridge Awards i Prag. Aktörerna bakom uppgraderingen av...

Läs mer
Provtagning av förorenade massor.

Äntligen ska Slagnäs bangård saneras

Ett av Norrbottens mest förorenade områden ska äntligen åtgärdas....

Läs mer
Nyfikna på nya jätten, tiltrotatorn R9, i montern på EntreprenadLive.

Stora infrastrukturprojekt skapar intresse för effektiva produkter

Omfattande infrastrukturprojekt runt både Boden och Göteborg gav avtryck på hö...

Läs mer


Smarta städer i fokus på Volvokoncernens Innovation Summit

Under Innovation Summit i Berlin den 12 september ska Volvokoncernen presentera nya banbrytande...

Läs mer
Vy över &Aring;rstabron.

Gamla Årstabron nominerad till europeiskt pris

Bytet av brodäcket i Gamla Årstabron kan belönas med European Steel Bridge Awards....

Läs mer
Västlänkens nya, underjordiska pendeltågsstation kommer att präglas av ljus och rymd.

Ramirent blir helhetsleverantör till Västlänken i Göteborg

NCC och Ramirent har inlett ett nära samarbete gällande arbetet med Västlänkens...

Läs mer


Mest lästa


















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)byggnorden.se
Annonsering
annons(at)byggnorden.se