Facebook
Instagram

Är bindemedel från skogen i framtidens asfalt?


2018-06-27

Peab Asfalt laboratorie.
Bild: Peab
Peab Asfalt laboratorie.

Nu startar ett europeiskt forskningsprojekt där restprodukter från skogsbruk ska användas för tillverkning av flygbränsle. I processen skapas en bioprodukt som Peab Asfalt vill utveckla till ett nytt biobaserat bindemedel för framtidens asfalt.

Rewofuel heter det treåriga projektet som ska utveckla teknik för att producera bensin och flygbränsle från bland annat barrved. Med 13,9 miljoner euro i finansiering från EU:s forskningsprogram Horizon 2020 deltar elva företag från åtta medlemsländer, däribland Peab Asfalt. Företagets intresse är att utveckla ett nytt biobaserat bindemedel av biprodukten lignin, ett ämne som binder ihop cellulosafibrerna och bidrar till träets mekaniska styrka. Peab Asfalts innovationsstrateg Mats Wendel har goda förhoppningar:

– Det är en utmaning att hitta fungerande alternativ till det oljebaserade bitumen som branschen använder idag, men förstudierna visar positiva resultat. Att komplettera med en biobaserad produkt skulle vara ett stort steg i rätt riktning och vi tror att upp till 25 procent inblandning skulle vara möjlig. Ligninets sätt att reagera med bitumen kan dessutom öka asfaltens livslängd, vilket ger en ännu mer hållbar produkt.

Mats Wendel påpekar att den stora klimatvinsten har företaget uppnått genom konvertering av sina stationära asfaltverk från fossil eldningsolja till bioolja. Det har sänkt koldioxidutsläppen med 61 procent samtidigt som produktionsvolymen har ökat. Det finns också stor potential i ökad användning av returasfalt. Men den komplexa frågan om bindemedel står självklart på agendan.

– Med vår avancerade labbutrustning och kompetens har vi resurser för att utföra egna tester. Vi ligger också nära en praktisk tillämpning när det gäller att utveckla bindemedel med bästa funktion och lägsta miljöpåverkan. Genom medverkan i projektet får vi ytterligare kunskap och tillgång till en hållbar råvara som vi tror mycket på.

Peab Asfalts hållbarhetsstrateg, Karin Bergkvist, ser också stora fördelar med projektet:

– På sikt är det inte hållbart att vara beroende av en produkt som har sin källa i råoljeutvinning. En förnybar biorestprodukt som också förbättrar funktionen i vår asfalt är precis vad vi eftersöker. En styrka med projektet är att hela kedjan är representerad och att man redan från början säkerställer att biprodukter tas till vara och skapar värde i andra processer. De experter som bedömde ansökan såg också potentialen; den fick 14,5 poäng av 15 möjliga.

Projektet ligger i linje med EU:s ambition att öka användningen av biomassa som råvara, främst sådan som inte kan användas som livsmedel. Syftet är att sprida teknik för bioraffinaderier för lokal produktion runt om i Europa. I Sverige pågår redan flera projekt för att omvandla skogsråvara till biobränslen, och dessutom avsätter Energimyndigheten nu 100 miljoner kronor i riktade stöd.



Källa: Peab Industri


Skriv ut





Hållbar stadsutveckling ger ökat välbefinnande

De senaste 70 åren har bilen haft stor påverkan på stadsutvecklingen och hur våra städer utformats. Med ökad satsning på gång- och cykeltrafik ökar...

Läs mer


Norconsult projekterar nästa generations aktiva farthinder

I framtiden kan du som håller hastigheten slippa besvärliga farthinder. Fortkörare...

Läs mer
Svevia har fått ett nytt avtal som omfattar markarbeten i Stockholm innerstad.

Markjobb i Stockholm innerstad

Svevia ska på uppdrag av Stockholm stad sköta det löpande arbetet med att utfö...

Läs mer

Konsortium planerar för elväg i Västsverige

Alstom, Volvokoncernen och NCC har tillsammans bildat konsortiet VästSvenska Elvägar som...

Läs mer
Stödremsan längsmed asfaltkanten ska helst bestå av moränmaterial.

Bäst med morän i vägarnas stödremsor

Morän är bättre än bergkross i det material som omger vägkanterna. Stö...

Läs mer


Ramboll levererar beställarstöd till Västlänken

Med en dubbelspårig järnvägstunnel och tre nya stationer under mark kommer resor...

Läs mer
Ljuset i farthindren från Ljusteknikföretaget TopRight Nordic har unik synbarhet i mörker, genom dimma, rök och regn.

RINGHALS kärnkrafverk testar aktiva farthinder

Ringhals AB kärnkraftsverk som ingår i Vattenfall väljer att testa aktiva...

Läs mer


Förberedelsearbete inför bygget av Hållplats Stenstan

Nu startar de första insatserna för de nya hållplatslägena i Stenstan. Under...

Läs mer
Bro över Rokån. Under bron syns stöden från den gamla bron.

Ramboll vill utöka samarbetet med akademin

Ramboll har ett givande samarbete med Luleå tekniska universitet inom broforskning. Peter...

Läs mer

Stadsnätsbolagets har nu försett över 100 000 hushåll med öppen och neutral fiberinfrastruktur

Som första privata aktör som på allvar 2008 satsade på att bygga ut ö...

Läs mer
Illustrationen visar hur en framtida ny bro över Skellefteälven kan se ut. Observera, det är inte ett färdigt förslag på utformningen, utan fokus ligger på konstruktionen exempelvis antal brostöd och spann. Våren 2019 sker gestaltningen av bron.

Den nya bron över Skellefteälven tar form

Arbetet med den nya bron i centrala Skellefteå går framåt. Skellefteå...

Läs mer
Under natten mellan torsdag och fredag målades Klostergatan och Stora Gråbrödersgatan om. Färgen som används är snabbtorkande och slits också bort inom ett par veckor.

Trafikantveckan i Lund sätter fokus på fotgängarna och stadslivet

Bakom parollen ”Staden andas med dina steg” står fotgängare och stadsliv i...

Läs mer


Mest lästa


















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)byggnorden.se
Annonsering
annons(at)byggnorden.se