Autonoma fordon kan göra storstäder renare och trafiken smidigare


2019-02-08

NuMo biltunnel.
Bild: RISE
NuMo biltunnel.

NuMo vattenvägar Stockholm.
Bild: RISE
NuMo vattenvägar Stockholm.

Numo vattentunnel Stockholm.
Bild: RISE
Numo vattentunnel Stockholm.

Världens storstäder står inför gigantiska utmaningar med köer, avgaser och långa pendlingstider. Nu visar en forskningsrapport från RISE hur stads- och trafikplaneringen behöver förändras för att få nytta av självgående och eldrivna fordon. I första skedet gäller det att utnyttja befintlig infrastruktur smartare och i nästa steg behöver helt ny infrastruktur skapas. Till exempel flytande biltunnlar.

Tänk dig att åka till jobbet utan att ta hänsyn till tidtabeller, rusningstrafik eller byten. Du kliver bara i ett fordon och kliver ur vid jobbet. Detta är visionen för NuMo-projektets arbete. NuMo står för New Urban Mobility, den nya rörligheten i storstäder. Projektet har genomförts av RISE Research Institutes of Sweden i samarbete med PLP Labs i London och LogistikCentrum.

– ­Vi behöver hitta smarta sätt att använda gator och vägar som är lågt trafikerade, till exempel bussfiler, och på sikt bygga infrastruktur som är anpassad för eldrivna och självgående fordon. Vi har till exempel tittat på olika typer av tunnlar, både under jord och i vatten. Grundprincipen är att separera autonoma fordon från den vanliga trafiken, bara då kan vi nå den fulla potentialen, säger Lei Chen, Senior Researcher på RISE och ansvarig för NuMo-projektet.

I rapporten "NuMo: Urban Infrastructure Opportunities with Autonomous Vehicles" visas de logistiska, praktiska och tekniska egenskaperna hos framtidens transportsystem. Behovet av förändring är stort. Den genomsnittliga resehastigheten i städer minskar och blandningen av trafiktyper leder till ineffektiva transportsystem. Hälsa och säkerhet är två andra viktiga aspekter. Föroreningarna från trafiken är ett välkänt och växande problem och varje år omkommer ca 1,25 miljoner människor i trafikolyckor (enligt WHO).

Autonoma elfordon (AEV) i kombination med innovativa nya offentliga och privata företagsmodeller har potential att skapa en gemensam rörlighet som kan ge effektiva och utsläppsfria transportlösningar. Till exempel ger en AEV med 4 platser som färdas med en sekunds avstånd till nästa fordon dubbelt så stor kapacitet som en buss med 120 platser som går en gång i minuten. NuMo-projektet har tillämpat sina principer på transportsituationen i Stockholm, Göteborg, London och New York och skissat på framtida lösningar. Här finns modeller för att skapa helt ny infrastruktur som tunnlar, flytande tunnlar och helt nya system för trafikstyrning som integrerar den tidigare trafiken med den nya självgående.

– Vi ser att potentialen till effektivisering och att helt enkelt skapa en bättre och mer hälsosam vardag i storstäderna är enorm. Nästa steg för oss är nu att göra konkreta tillämpningar i samarbete med offentliga och privata aktörer, säger Lei Chen, Senior Researcher på RISE.



Källa: RISE


Skriv ut



Bullerskydd Ståthöga.
Bullerskydd Ståthöga.

Maja Borg gestaltar bullerskydd vid Ståthöga

Ståthögavägen får ett nytt bullerskydd med konstnärlig gestaltning av konstnären Maja Borg. Kroppens rörelse är centralt i verket som består av flera...

Läs mer
Mikael Persson, samhällsplanerare, Tobias Eriksson (S), kommunstyrelsens vice ordförande och Gunilla Ingemyr (C), kommunstyrelsens ordförande, vid platsen där den nya gång- och cykelbron över Frykensundet ska byggas.

Klartecken för ny gång- och cykelbro i Sunne

I vinter påbörjas bygget av den nya gång- och cykelbron över Frykensundet i...

Läs mer
Sweco tar fram vision för Örebros småbåtshamn.

Sweco tar fram vision för Örebros småbåtshamn

Sweco presenterar en ny vision för småbåtshamnen i Örebro med syfte att skapa...

Läs mer

Växjös Klosterbron behöver byggas om

Klosterbron har under omvandlingen av Växjö stationsområde fått ett nytt...

Läs mer
Jönköpings kommun bygger nu för ökad säkerhet och framkomlighet, i november är arbetet färdigt.

Säkrare korsning byggs i Huskvarna

I korsningen Wilhelm Thams väg – Öxnehagaleden – Häradsvägen...

Läs mer
FC V2300E är en lätt och slitstark ledad snöplog för pickup, vars vingar går att röra på separat för att kunna rikta vingarna efter behov. Sanbbinfästningen gör plogens fast- och lösgöring snabb och lätt.

”Tippflak och plog på pickups är ett riktigt alternativ ”

Det menar Ficon, Finlands marknadsledande tillverkare av tillbehör för fastighetsskö...

Läs mer
Stålkonstruktionen under Øresundsbrons vägbana, den zick-zack-formade delen, ska målas om. Vid den första etappen ska det målas från Peberholm till snedkablarna på den södra sidan.

Målarfirma klar för Øresundsbrons jätteprojekt

Målarföretaget Muehlhan vinner upphandlingen för målning på...

Läs mer

NCC bygger kollektivt nav över E18 för Arninge Station

Illustrerad flygbild över Arninge Resecentrum.

NCC har fått i uppdrag av Trafikverket att bygga en väderskyddad gångbro över...

Läs mer

Peab bygger trafikplats i Moelv i Norge

Peab har fått uppdraget att bygga en ny planskild korsning på E6:an i Moelv, mellan...

Läs mer
Svinesundsbron underifrån.

Unikt samarbete mellan Midroc-bolag när Svinesundsbron restaureras

Nya Svinesundsbron förbinder Sverige med Norge och stod klar för fjorton år sedan....

Läs mer
Sweco har fått i uppdrag att se över masshanteringen och dess klimatpåverkan i Ostlänken.

Sweco ser över masshanteringen och dess klimatpåverkan i Ostlänken

Ostlänken, den nya höghastighetsjärnvägen mellan Järna och Linköping,...

Läs mer
Bill Persson utanför Göteborgs tingsrätt.

Bill Persson tvingades betala 793 961 kr i gatukostnader – nu stämmer han Partille kommun

Tre dagar innan julafton 2017 fick den pensionerade sjömannen Bill Persson en faktura frå...

Läs mer


Mest lästa




















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)byggnorden.se
Annonsering
annons(at)byggnorden.se