Autonoma fordon kan göra storstäder renare och trafiken smidigare


2019-02-08

NuMo biltunnel.
Bild: RISE
NuMo biltunnel.

NuMo vattenvägar Stockholm.
Bild: RISE
NuMo vattenvägar Stockholm.

Numo vattentunnel Stockholm.
Bild: RISE
Numo vattentunnel Stockholm.

Världens storstäder står inför gigantiska utmaningar med köer, avgaser och långa pendlingstider. Nu visar en forskningsrapport från RISE hur stads- och trafikplaneringen behöver förändras för att få nytta av självgående och eldrivna fordon. I första skedet gäller det att utnyttja befintlig infrastruktur smartare och i nästa steg behöver helt ny infrastruktur skapas. Till exempel flytande biltunnlar.

Tänk dig att åka till jobbet utan att ta hänsyn till tidtabeller, rusningstrafik eller byten. Du kliver bara i ett fordon och kliver ur vid jobbet. Detta är visionen för NuMo-projektets arbete. NuMo står för New Urban Mobility, den nya rörligheten i storstäder. Projektet har genomförts av RISE Research Institutes of Sweden i samarbete med PLP Labs i London och LogistikCentrum.

– ­Vi behöver hitta smarta sätt att använda gator och vägar som är lågt trafikerade, till exempel bussfiler, och på sikt bygga infrastruktur som är anpassad för eldrivna och självgående fordon. Vi har till exempel tittat på olika typer av tunnlar, både under jord och i vatten. Grundprincipen är att separera autonoma fordon från den vanliga trafiken, bara då kan vi nå den fulla potentialen, säger Lei Chen, Senior Researcher på RISE och ansvarig för NuMo-projektet.

I rapporten "NuMo: Urban Infrastructure Opportunities with Autonomous Vehicles" visas de logistiska, praktiska och tekniska egenskaperna hos framtidens transportsystem. Behovet av förändring är stort. Den genomsnittliga resehastigheten i städer minskar och blandningen av trafiktyper leder till ineffektiva transportsystem. Hälsa och säkerhet är två andra viktiga aspekter. Föroreningarna från trafiken är ett välkänt och växande problem och varje år omkommer ca 1,25 miljoner människor i trafikolyckor (enligt WHO).

Autonoma elfordon (AEV) i kombination med innovativa nya offentliga och privata företagsmodeller har potential att skapa en gemensam rörlighet som kan ge effektiva och utsläppsfria transportlösningar. Till exempel ger en AEV med 4 platser som färdas med en sekunds avstånd till nästa fordon dubbelt så stor kapacitet som en buss med 120 platser som går en gång i minuten. NuMo-projektet har tillämpat sina principer på transportsituationen i Stockholm, Göteborg, London och New York och skissat på framtida lösningar. Här finns modeller för att skapa helt ny infrastruktur som tunnlar, flytande tunnlar och helt nya system för trafikstyrning som integrerar den tidigare trafiken med den nya självgående.

– Vi ser att potentialen till effektivisering och att helt enkelt skapa en bättre och mer hälsosam vardag i storstäderna är enorm. Nästa steg för oss är nu att göra konkreta tillämpningar i samarbete med offentliga och privata aktörer, säger Lei Chen, Senior Researcher på RISE.



Källa: RISE


Skriv ut





Staden som byggarbetsplats

Arbetet med ett av Sveriges största infrastrukturprojekt – Västlänken – har dragit igång i Göteborg. Ett par viktiga kuggar i maskineriet är Norconsults...

Läs mer

NCC bygger arbetstunnlar till nya tunnelbanan

<span>Arbetstunneln Robothöjden kommer att bli 180 meter lång och fungera som tillfartstunnel/servicetunnel när tunnelbanan till Barkarby är färdigställd.</span>

NCC har fått i uppdrag av Region Stockholms förvaltning för utbyggd tunnelbana att...

Läs mer

Autonoma fordon kan göra storstäder renare och trafiken smidigare

NuMo biltunnel.

Världens storstäder står inför gigantiska utmaningar med köer, avgaser...

Läs mer
Nordic - office of architecture.

Ramboll utvecklar landmärke på Arlanda

Som en del i Swedavias utvecklingsprojekt av Arlanda har Ramboll fått i uppdrag att vara med...

Läs mer


Serneke får markanvisning kring Östertälje station

Kommunstyrelsen i Södertälje kommun har beslutat att tilldela markanvisning till Serneke...

Läs mer

Peab Asfalt får hederspris i Norge för bästa utförda asfaltjobbet

Lag Väst med Nicke Nilsson, Fredrik Alin, Therese Wahlman, Robert Hedman, Stefan Andersson och Martin Waern vilka fick årets hederspris för det bästa utförda asfaltjobbet i Norge 2018 vid årets Asfaltdag i Oslo.

Priset delades ut den 24 januari på Asfaltdagen och det är Norsk Asfaltforening och...

Läs mer
Tunnelbesökarna från vänster: Mattias Ytterberg, transportledare på Märsta Förenade, Jan Olson, ordförande Märsta Förenade, och Mathias Forsberg, Näringslivschef i Sigtuna.

Följ med ner i E4 Förbifart Stockholm!

E4 Förbifart Stockholm är ett av Europas största tunnelprojekt som just nu byggs...

Läs mer
Markvärme är ett effektivt hjälpmedel för att förhindra halkolyckor, öka tillgängligheten och minska behovet av renhållning vintertid.

Ökad säkerhet och komfort med vattenburen markvärme

Markvärme är ett effektivt hjälpmedel för att förhindra halkolyckor, ö...

Läs mer


Peab Asfalt vinner upphandling för 50 miljoner kronor

Peab Asfalt har vunnit upphandlingen gällande underhållsbeläggningar till...

Läs mer
NCC bygger spårvagnsdepå i Lund.

Samarbete ger Lunds spårvagnar ny depå

På uppdrag av Lunds kommun och Region Skåne kommer NCC att bygga en spå...

Läs mer

Bravida skriver ytterligare kontrakt avseende Förbifart Stockholm

Trafikverket och Bravida har tecknat ett andra kontrakt gällande Förbifart Stockholm, ett...

Läs mer

Skanska bygger tunnel i Norge för cirka 640 miljoner kronor

Skanska Norge har tecknat avtal med Statens Vegevesen om att bygga en tunnel på E69 i...

Läs mer


Mest lästa




















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)byggnorden.se
Annonsering
annons(at)byggnorden.se