Brist på tydlighet och transparens i underlagen för planerade infrastrukturprojekt


2020-10-07

Trafikanalys granskning av underlag och processer för infrastrukturprojekt som Trafikverket föreslår ska få byggstartas de kommande åren visar att förslaget i stort följer regeringens direktiv för uppdraget, men att det finns vissa brister som bör uppmärksammas.
Bild: Trafikanalys

Trafikanalys granskning av underlag och processer för infrastrukturprojekt som Trafikverket föreslår ska få byggstartas de kommande åren visar att förslaget i stort följer regeringens direktiv för uppdraget, men att det finns vissa brister som bör uppmärksammas.



Myndigheten Trafikanalys har granskat underlag och processer för de infrastrukturprojekt som Trafikverket föreslår ska få byggstartas de kommande åren. Trafikanalys granskning visar att förslaget i stort följer regeringens direktiv för uppdraget. Däremot är förslaget och underlagen inte alltid transparenta och tydliga, och vissa brister uppmärksammas.

Trafikverket redovisade i mars 2020 förslag på de infrastrukturobjekt som bör få byggstartas i perioden 2021-2023, samt objekt som bör få förberedas för byggstart år 2024-2026. Totalt handlar det om 68 olika infrastrukturobjekt i landet.

Uppgiften för Trafikanalys är att granska de samhällsekonomiska kalkyler, kostnadsberäkningar och planeringsunderlag som ligger till grund för byggstartsförslaget. Kvalitetsgranskningen av förslaget fokuserar främst på efterlevnaden av regeringens direktiv och Trafikverkets egen metodprocess.

Efter Trafikanalys genomlysning av byggstartsförslaget konstateras att förslaget i stort följer regeringens direktiv för uppdraget. Däremot är förslaget och underlagen inte alla gånger transparent och tydligt och vissa brister noteras i granskningen.


Alla projekt saknar en plan
Några av de mest problematiska frågorna, och som fortsatt behöver granskas de kommande åren, gäller bland annat bristen på planmognad och hanteringen av objekt ur storstadsförhandlingar.

Få av de objekt som föreslås få byggstarta uppfyller kravet på planmognad. I regeringens direktiv till Trafikverket anges att den fysiska planeringen för objektet bör vara så långt gången att väg- eller järnvägsplan har vunnit laga kraft. Av årets fem föreslagna objekt till byggstart saknar alla lagakraftvunnen plan.

Det är generellt ett problem att underlag för objekt som är resultat av ”storstadsförhandlingar” inte granskas av Trafikverket innan de föreslås för byggstart. Ett sådant exempel är 13 miljarders-objektet Älvsjö-Fridhemsplan, tunnelbana och nya stationer. Som i tidigare års granskningar påpekar Trafikanalys att man inte ser att det finns stöd för att dessa objekt har andra redovisningskrav än övriga objekt som föreslås till byggstart. Eftersom Trafikverket inte har kontroll över objektens status eller beslutsunderlag förefaller det inte rimligt att Trafikverket kan föreslå när dessa objekt ska få byggstartas eller förberedas för byggstart.



Källa: Trafikanalys


Skriv ut



Skanska bygger ny infrastruktur vid Los Angeles International Airport för cirka 2,9 miljarder

Skanska har tecknat ett kontrakt med Los Angeles World Airports (LAWA) om att designa och bygga flygplatsmyndighetens Roadways, Utilities and Enabling (RUE)-projekt. Kontraktet är värt 335...

Läs mer
Älvsjö depån.

NCC bygger ut pendeltågsdepån i Älvsjö

NCC har tecknat ett strategiskt samverkansavtal med trafikförvaltningen för att bygga ut...

Läs mer
VIsionsbild över Högdalsdepån (bilden är en illustration).

NCC bygger ut tunnelbanedepån i Högdalen

NCC har fått i uppdrag av Region Stockholm att bygga ut tunnelbanedepån i Hö...

Läs mer
Markus Glaas, mottog Silverbalken ute på Slussbron inför Stålbyggnadsdagen 2020.

Markus Glaas, årets mottagare av Silverbalken

Silverbalken är Stålbyggnadsinstitutets utmärkelse för speciellt framträ...

Läs mer
Vinnande förslaget: järnvägsbron Kinetik (bilden är en illustraton).

Så ska nya Oxbergsbroarna se ut

En snedstagsbro i svartstål med svängd siluett som samspelar med kulturmiljön. Det...

Läs mer
Trafikanalys granskning av underlag och processer för infrastrukturprojekt som Trafikverket föreslår ska få byggstartas de kommande åren visar att förslaget i stort följer regeringens direktiv för uppdraget, men att det finns vissa brister som bör uppmärksammas.

Brist på tydlighet och transparens i underlagen för planerade infrastrukturprojekt

Myndigheten Trafikanalys har granskat underlag och processer för de infrastrukturprojekt som...

Läs mer
Regiontåg i Västra Götaland.

Boende nära stora byggprojekt är mer positiva till infrastruktur

Många infrastrukturprojekt har genomförts de senaste åren och nya planeras ta fart...

Läs mer
Göta kanal 2.0 skapar ett hundratal arbetstillfällen hos entreprenörer som kontrakteras för renoveringen.

Regeringen satsar ytterligare 80 miljoner till upprustningen av Göta kanal

Göta kanal 2.0 är namnet på det renoveringsprojekt som AB Göta kanalbolag och...

Läs mer

Skanska bygger ersättningsviadukt i USA – för cirka 932 miljoner kronor

Skanska har, i joint venture med Manafort Brothers, Inc., slutit avtal med Rhode Island Department...

Läs mer


Flexibla parkeringskrav för nybyggda bostäder

I Malmös nya policy för mobilitet och parkering blir kravet på bilparkering vid...

Läs mer
Svevia bygger bro i Hagastaden.

Svevia bygger bro i Hagastaden

På uppdrag av Stockholms stads exploateringskontor ska Svevia bygga förbindelsen mellan...

Läs mer
Visionsbild över Västerport (bilden är en illustration).

Västerport – ny stadsdel i Varberg

500 bostäder ett nytt hotell och framför allt nya mötesplatser i ett unikt läge...

Läs mer


Mest lästa


























Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se