Facebook
Instagram

Business Case för en snabbare järnvägsförbindelse mellan Oslo och Stockholm presenteras i Arendal


2018-08-08

Bild: Oslo-Sthlm 2.55

Hur kan det både vara möjligt och lönsamt att bygga en snabbare järnvägsförbindelse mellan Oslo och Stockholm? Under Aredalsveckan, tisdag den 14 augusti, presenterar Oslo-Sthlm 2.55 ett förslag för hur en snabbare järnvägsförbindelse mellan huvudstäderna skulle kunna stå färdig redan 2030.

– Vi har arbetat tillsammans med ett tjugotal stora europeiska bolag för att kunna presentera ett Business Case som i praktiken innebär att restiden kortas till under tre timmar, att järnvägen byggs minst tio år snabbare än planerat och att det går att hitta intäkter som gör att inte alla kostnader behöver betalas med skattemedel eller att den svenska eller norska staten måste ta hela risken, säger Jonas Karlsson, VD, Oslo-Sthlm 2.55.

För drygt ett år sedan genomförde Oslo-Sthlm 2.55 en så kallad RFI (Request for information) i syfte att undersöka på vilket sätt näringslivet kunde bidra till att snabbare få till en bättre förbindelsen. Gensvaret var mycket stort och sedan dess har ett stort antal bolag jobbat tillsammans med Oslo-Sthlm 2.55 för att undersöka möjligheterna för att genomföra projektet. Några av de som engagerat sig i arbetet och som också deltar det seminarium som Oslo-Sthlm 2.55 arrangerar under Arendalsveckan är spanska Acciona, MTR Nordic och franska Engie-Ineo.

– Vi har arbetat fram ett förslag tillsammans med tågoperatörer, byggföretag och företag i den finansiella sektorn. Vi tänker presentera ett Business Case för hur samhället tillsammans med näringslivet kan åstadkomma mer på infrastrukturområdet samtidigt som vi skulle kunna få till en bättre järnvägsförbindelse mellan Oslo och Stockholm avsevärt fortare än om det skulle byggas traditionellt och anslagsfinansieras, fortsätter Jonas Karlsson.

Stort intresse från både Sverige och Norge
Idag tar en tågresa mellan Oslo och Stockholm över fem timmar och 1,4 miljoner flygresor görs därför mellan huvudstäderna varje år. Det finns idag ett stort utbyte mellan länderna som skulle kunna stärkas ytterligare om kommunikationerna blev bättre.

Den svenska Infrastrukturministern, Tomas Eneroth, har tidigare aviserat att den svenska regeringen vill ta ett initiativ till samtal med Norge för att undersöka förutsättningarna för hur en gränsöverskridande järnvägsförbindelse mellan Oslo och Stockholm kan genomföras tidigare än planerat. Ministern har hänvisat till att det finns ett stort marknadsintresse för förbindelsen. Dessutom vill regeringen öppna upp möjligheten att söka EU-finansiering för det fortsatta arbetet, något som den norska regeringen också välkomnat.

– Vi står i ett läge där både den svenska och den norska regeringen visat intresse för att förbättra förbindelsen. Vi kan visa att projektet skapar så pass stora restidsförbättringar att det är kommersiellt lönsamt. Det skulle dessutom generera stora nyttor för både samhället och klimatet, säger Jonas Karlsson.

Ett stort antal avsiktsförklaringar visar näringslivets engagemang
Ett stort antal avsiktsförklaringar har skrivits under som validerar antagandena i det förslag som Oslo-Sthlm 2.55 kommer att presentera på måndag. 16 stora bolag har skrivit under avsiktsförklaringarna, däribland flera av världens största företag inom byggsektorn och andra aktörer i järnvägsbranschen.

– Vi har arbetat fram ett förslag som stora näringslivsaktörer tror är möjligt och som samhället och klimatet bevisligen skulle vinna mycket på. Vi vågar påstå att det här är Skandinaviens mest lönsamma järnvägsprojekt. Vår förhoppning är nu att den svenska och norska staten utser en samordnare för att utreda och undersöka frågan vidare tillsammans med oss, avslutar Jonas Karlsson.



Källa: Oslo-Sthlm 2.55


Skriv ut



För två år sedan blev kommunen kontaktade av klass 1 A på Nyeds skola, som hade önskemål och idéer om en förbättrad trafiklösning. Snart är de verklighet. (Bilden är inte tagen i Molkom.)
För två år sedan blev kommunen kontaktade av klass 1 A på Nyeds skola, som hade önskemål och idéer om en förbättrad trafiklösning. Snart är de verklighet. (Bilden är inte tagen i Molkom.)

Barnens tips blir säkrare skolväg i Molkom

Det ska bli enklare och säkrare att ta sig fram med cykel i Molkom. För två år sedan presenterade en skolklass vid Nyeds skola förslag på hur det skulle kunna gå...

Läs mer
12 m långa pålar pressas ner i kanalbanken vid Norsholm.

Göta kanal står inför sin största renoveringsvinter på 200 år

Varje vinter pågår ett stort antal underhållsprojekt i och utmed Göta kanal...

Läs mer
Några olika förslag och idéer på hur det skulle kunna se ut när området runt Örebro södra byggs om.

Flera idéer om Örebro södras utveckling

Platsen vid Örebro södra är ett av Örebros mest strategiska lägen med...

Läs mer
Svevia bygger om väg 40 för bättre trafiksäkerhet. En utmaning i projektet är att leda om den intensiva pendeltrafiken.

Svevia bygger om trafikplats Hedentorp

För att öka trafiksäkerheten och minska köerna på väg 40 och vä...

Läs mer


Skanska projekterar tunnel och station i Sundbyberg och Solna

Skanska har tecknat ett avtal med Trafikverket om att arbeta fram förutsättningarna...

Läs mer

Skanska renoverar elektronik och mekanik på Madison Avenue Bridge

Skanska USA har tecknat avtal med New York City Department of Transportation (NYCDOT) för att...

Läs mer
Eduardo Epifanio, projektledare Göteborgs Hamn AB framför pålningspråmen som ska slå ner 1500 pålar i berget på botten i Arendalsviken.

Byggstart för ny hamnterminal i Göteborgs hamn

Nu startar bygget av en helt ny hamnterminal i Göteborgs hamns ytterhamnområde....

Läs mer
Visionsbild över Norrtälje hamn - Norrtälje stads nya framväxande stadsdel.

Norrtälje kommun sluter stort låneavtal med Nordiska investeringsbanken

Norrtälje kommun och Nordiska investeringsbanken har tecknat ett 25-årigt lå...

Läs mer

Unik elväg planeras på Gotland

Konsortiet ElectRoad, som har planer på att bygga världens första induktiva...

Läs mer


Skebäcksbron breddas för att öka trafiksäkerheten

Skebäcksbron breddas för att öka trafiksäkerheten och få plats med...

Läs mer


KONE får stororder – utrustar finska Västmetrons andra fas

KONE har vunnit en order gällande leverans av hissar och rulltrappor till andra fasen i ett av...

Läs mer

Skanska renoverar ikon i New York

Skanska har tecknat avtal med New York City Department of Transportation om att renovera den...

Läs mer


Mest lästa




















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)byggnorden.se
Annonsering
annons(at)byggnorden.se