Byggstart för ny hamnterminal i Göteborgs hamn


2018-10-12

Eduardo Epifanio, projektledare Göteborgs Hamn AB framför pålningspråmen som ska slå ner 1500 pålar i berget på botten i Arendalsviken.
Bild: Göteborgs Hamn AB
Eduardo Epifanio, projektledare Göteborgs Hamn AB framför pålningspråmen som ska slå ner 1500 pålar i berget på botten i Arendalsviken.

Nu startar bygget av en helt ny hamnterminal i Göteborgs hamns ytterhamnområde. Projektet blir den största utbyggnaden i Göteborgs hamn på 40 år, och under tisdagskvällen inleddes etapp ett med pålningsarbeten. Den 220 000 kvadratmeter stora terminalen kommer att byggas av invallade muddermassor och väntas stå klar kring 2025.

– Det känns väldigt spännande att nu äntligen sätta spaden i backen för det största utvecklingsprojektet i hamnen sedan 70-talet. Terminalen är en viktig del av hamnens långsiktiga expansionsplaner och kommer att stärka Göteborg ytterligare som Nordens logistikhuvudstad, säger Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs Hamn AB.

Den 220 000 kvadratmeter stora terminalen ska byggas av 350 000 kubikmeter muddermassor från Göta Älv, som grävs upp i samband med underhållsmuddringar för att behålla älvens vattendjup. Muddermassorna i älven är förorenade av bland annat TBT, tributyltenn, ett miljögift som fram till 2008 ingick i båtbottenfärger.

– Det finns ingen lämplig deponi på land för så här stora volymer av förorenade massor. Det här är ett bra sätt att använda massorna på, samtidigt som Göta Älv blir renare, förklarar Eduardo Epifanio, projektledare på Göteborgs Hamn AB.

Massorna läggs i ett invallat område i Arendalsviken och blir till fast material genom att blandas med cement och slagg. För att säkra att massorna kan vallas in på ett säkert sätt utan att sippra ut till omgivningen har grundliga tester genomförts, både i laboratoriemiljö och i en mindre försöksbassäng i Arendalsviken.

Steg ett, etapp ett: produktionspålning
Efter framgångsrika försök är terminalbygget nu redo att gå in i skarpt läge. Arendalsviken ska vallas in för att sedan fyllas upp med fyllnadsmaterial – men innan dess behöver bottnen under sprängstensvallen stabiliseras genom pålning.

Steg ett är att påla från botten ner till berget, under den kommande vallen. Invallningen i sin tur kommer att byggas av sprängsten och sand, förklarar Eduardo Epifanio:

– De första pålarna slås ner nu och det är ett arbete som kommer att fortgå fram till årsskiftet. Totalt ska omkring 1500 pålar slås ner innan vi går in i nästa fas som blir att bygga sprängstensvallar ovanpå pålningen.

Terminalen ska vara färdigställd 2025, men delar av den beräknas kunna tas i anspråk redan innan dess. Det preliminära djupgåendet vid kaj blir 12 meter.

Fakta: nya terminalen i Arendal
Var? På Hisingssidan i Göta Älvs mynning, mitt emellan Älvsborgshamnen och Arendalshamnen.
När? Pålnings- och sprängningsarbeten påbörjas nu, och terminalen väntas vara färdigställd 2025.
Hur? Byggs av muddermassor som läggs i ett invallat område i Arendalsviken.
Varför? För att hantera långsiktiga ökande godsmängder.




Källa: Göteborgs Hamn


Skriv ut





Staden som byggarbetsplats

Arbetet med ett av Sveriges största infrastrukturprojekt – Västlänken – har dragit igång i Göteborg. Ett par viktiga kuggar i maskineriet är Norconsults...

Läs mer

NCC bygger arbetstunnlar till nya tunnelbanan

<span>Arbetstunneln Robothöjden kommer att bli 180 meter lång och fungera som tillfartstunnel/servicetunnel när tunnelbanan till Barkarby är färdigställd.</span>

NCC har fått i uppdrag av Region Stockholms förvaltning för utbyggd tunnelbana att...

Läs mer

Autonoma fordon kan göra storstäder renare och trafiken smidigare

NuMo biltunnel.

Världens storstäder står inför gigantiska utmaningar med köer, avgaser...

Läs mer
Nordic - office of architecture.

Ramboll utvecklar landmärke på Arlanda

Som en del i Swedavias utvecklingsprojekt av Arlanda har Ramboll fått i uppdrag att vara med...

Läs mer


Serneke får markanvisning kring Östertälje station

Kommunstyrelsen i Södertälje kommun har beslutat att tilldela markanvisning till Serneke...

Läs mer

Peab Asfalt får hederspris i Norge för bästa utförda asfaltjobbet

Lag Väst med Nicke Nilsson, Fredrik Alin, Therese Wahlman, Robert Hedman, Stefan Andersson och Martin Waern vilka fick årets hederspris för det bästa utförda asfaltjobbet i Norge 2018 vid årets Asfaltdag i Oslo.

Priset delades ut den 24 januari på Asfaltdagen och det är Norsk Asfaltforening och...

Läs mer
Tunnelbesökarna från vänster: Mattias Ytterberg, transportledare på Märsta Förenade, Jan Olson, ordförande Märsta Förenade, och Mathias Forsberg, Näringslivschef i Sigtuna.

Följ med ner i E4 Förbifart Stockholm!

E4 Förbifart Stockholm är ett av Europas största tunnelprojekt som just nu byggs...

Läs mer
Markvärme är ett effektivt hjälpmedel för att förhindra halkolyckor, öka tillgängligheten och minska behovet av renhållning vintertid.

Ökad säkerhet och komfort med vattenburen markvärme

Markvärme är ett effektivt hjälpmedel för att förhindra halkolyckor, ö...

Läs mer


Peab Asfalt vinner upphandling för 50 miljoner kronor

Peab Asfalt har vunnit upphandlingen gällande underhållsbeläggningar till...

Läs mer
NCC bygger spårvagnsdepå i Lund.

Samarbete ger Lunds spårvagnar ny depå

På uppdrag av Lunds kommun och Region Skåne kommer NCC att bygga en spå...

Läs mer

Bravida skriver ytterligare kontrakt avseende Förbifart Stockholm

Trafikverket och Bravida har tecknat ett andra kontrakt gällande Förbifart Stockholm, ett...

Läs mer

Skanska bygger tunnel i Norge för cirka 640 miljoner kronor

Skanska Norge har tecknat avtal med Statens Vegevesen om att bygga en tunnel på E69 i...

Läs mer


Mest lästa




















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)byggnorden.se
Annonsering
annons(at)byggnorden.se