Facebook
Instagram

Byggstart för ny hamnterminal i Göteborgs hamn


2018-10-12

Eduardo Epifanio, projektledare Göteborgs Hamn AB framför pålningspråmen som ska slå ner 1500 pålar i berget på botten i Arendalsviken.
Bild: Göteborgs Hamn AB
Eduardo Epifanio, projektledare Göteborgs Hamn AB framför pålningspråmen som ska slå ner 1500 pålar i berget på botten i Arendalsviken.

Nu startar bygget av en helt ny hamnterminal i Göteborgs hamns ytterhamnområde. Projektet blir den största utbyggnaden i Göteborgs hamn på 40 år, och under tisdagskvällen inleddes etapp ett med pålningsarbeten. Den 220 000 kvadratmeter stora terminalen kommer att byggas av invallade muddermassor och väntas stå klar kring 2025.

– Det känns väldigt spännande att nu äntligen sätta spaden i backen för det största utvecklingsprojektet i hamnen sedan 70-talet. Terminalen är en viktig del av hamnens långsiktiga expansionsplaner och kommer att stärka Göteborg ytterligare som Nordens logistikhuvudstad, säger Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs Hamn AB.

Den 220 000 kvadratmeter stora terminalen ska byggas av 350 000 kubikmeter muddermassor från Göta Älv, som grävs upp i samband med underhållsmuddringar för att behålla älvens vattendjup. Muddermassorna i älven är förorenade av bland annat TBT, tributyltenn, ett miljögift som fram till 2008 ingick i båtbottenfärger.

– Det finns ingen lämplig deponi på land för så här stora volymer av förorenade massor. Det här är ett bra sätt att använda massorna på, samtidigt som Göta Älv blir renare, förklarar Eduardo Epifanio, projektledare på Göteborgs Hamn AB.

Massorna läggs i ett invallat område i Arendalsviken och blir till fast material genom att blandas med cement och slagg. För att säkra att massorna kan vallas in på ett säkert sätt utan att sippra ut till omgivningen har grundliga tester genomförts, både i laboratoriemiljö och i en mindre försöksbassäng i Arendalsviken.

Steg ett, etapp ett: produktionspålning
Efter framgångsrika försök är terminalbygget nu redo att gå in i skarpt läge. Arendalsviken ska vallas in för att sedan fyllas upp med fyllnadsmaterial – men innan dess behöver bottnen under sprängstensvallen stabiliseras genom pålning.

Steg ett är att påla från botten ner till berget, under den kommande vallen. Invallningen i sin tur kommer att byggas av sprängsten och sand, förklarar Eduardo Epifanio:

– De första pålarna slås ner nu och det är ett arbete som kommer att fortgå fram till årsskiftet. Totalt ska omkring 1500 pålar slås ner innan vi går in i nästa fas som blir att bygga sprängstensvallar ovanpå pålningen.

Terminalen ska vara färdigställd 2025, men delar av den beräknas kunna tas i anspråk redan innan dess. Det preliminära djupgåendet vid kaj blir 12 meter.

Fakta: nya terminalen i Arendal
Var? På Hisingssidan i Göta Älvs mynning, mitt emellan Älvsborgshamnen och Arendalshamnen.
När? Pålnings- och sprängningsarbeten påbörjas nu, och terminalen väntas vara färdigställd 2025.
Hur? Byggs av muddermassor som läggs i ett invallat område i Arendalsviken.
Varför? För att hantera långsiktiga ökande godsmängder.




Källa: Göteborgs Hamn


Skriv ut



För två år sedan blev kommunen kontaktade av klass 1 A på Nyeds skola, som hade önskemål och idéer om en förbättrad trafiklösning. Snart är de verklighet. (Bilden är inte tagen i Molkom.)
För två år sedan blev kommunen kontaktade av klass 1 A på Nyeds skola, som hade önskemål och idéer om en förbättrad trafiklösning. Snart är de verklighet. (Bilden är inte tagen i Molkom.)

Barnens tips blir säkrare skolväg i Molkom

Det ska bli enklare och säkrare att ta sig fram med cykel i Molkom. För två år sedan presenterade en skolklass vid Nyeds skola förslag på hur det skulle kunna gå...

Läs mer
12 m långa pålar pressas ner i kanalbanken vid Norsholm.

Göta kanal står inför sin största renoveringsvinter på 200 år

Varje vinter pågår ett stort antal underhållsprojekt i och utmed Göta kanal...

Läs mer
Några olika förslag och idéer på hur det skulle kunna se ut när området runt Örebro södra byggs om.

Flera idéer om Örebro södras utveckling

Platsen vid Örebro södra är ett av Örebros mest strategiska lägen med...

Läs mer
Svevia bygger om väg 40 för bättre trafiksäkerhet. En utmaning i projektet är att leda om den intensiva pendeltrafiken.

Svevia bygger om trafikplats Hedentorp

För att öka trafiksäkerheten och minska köerna på väg 40 och vä...

Läs mer


Skanska projekterar tunnel och station i Sundbyberg och Solna

Skanska har tecknat ett avtal med Trafikverket om att arbeta fram förutsättningarna...

Läs mer

Skanska renoverar elektronik och mekanik på Madison Avenue Bridge

Skanska USA har tecknat avtal med New York City Department of Transportation (NYCDOT) för att...

Läs mer
Eduardo Epifanio, projektledare Göteborgs Hamn AB framför pålningspråmen som ska slå ner 1500 pålar i berget på botten i Arendalsviken.

Byggstart för ny hamnterminal i Göteborgs hamn

Nu startar bygget av en helt ny hamnterminal i Göteborgs hamns ytterhamnområde....

Läs mer
Visionsbild över Norrtälje hamn - Norrtälje stads nya framväxande stadsdel.

Norrtälje kommun sluter stort låneavtal med Nordiska investeringsbanken

Norrtälje kommun och Nordiska investeringsbanken har tecknat ett 25-årigt lå...

Läs mer

Unik elväg planeras på Gotland

Konsortiet ElectRoad, som har planer på att bygga världens första induktiva...

Läs mer


Skebäcksbron breddas för att öka trafiksäkerheten

Skebäcksbron breddas för att öka trafiksäkerheten och få plats med...

Läs mer


KONE får stororder – utrustar finska Västmetrons andra fas

KONE har vunnit en order gällande leverans av hissar och rulltrappor till andra fasen i ett av...

Läs mer

Skanska renoverar ikon i New York

Skanska har tecknat avtal med New York City Department of Transportation om att renovera den...

Läs mer


Mest lästa




















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)byggnorden.se
Annonsering
annons(at)byggnorden.se