Byggstart för ny hamnterminal i Göteborgs hamn


2018-10-12

Eduardo Epifanio, projektledare Göteborgs Hamn AB framför pålningspråmen som ska slå ner 1500 pålar i berget på botten i Arendalsviken.
Bild: Göteborgs Hamn AB
Eduardo Epifanio, projektledare Göteborgs Hamn AB framför pålningspråmen som ska slå ner 1500 pålar i berget på botten i Arendalsviken.

Nu startar bygget av en helt ny hamnterminal i Göteborgs hamns ytterhamnområde. Projektet blir den största utbyggnaden i Göteborgs hamn på 40 år, och under tisdagskvällen inleddes etapp ett med pålningsarbeten. Den 220 000 kvadratmeter stora terminalen kommer att byggas av invallade muddermassor och väntas stå klar kring 2025.

– Det känns väldigt spännande att nu äntligen sätta spaden i backen för det största utvecklingsprojektet i hamnen sedan 70-talet. Terminalen är en viktig del av hamnens långsiktiga expansionsplaner och kommer att stärka Göteborg ytterligare som Nordens logistikhuvudstad, säger Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs Hamn AB.

Den 220 000 kvadratmeter stora terminalen ska byggas av 350 000 kubikmeter muddermassor från Göta Älv, som grävs upp i samband med underhållsmuddringar för att behålla älvens vattendjup. Muddermassorna i älven är förorenade av bland annat TBT, tributyltenn, ett miljögift som fram till 2008 ingick i båtbottenfärger.

– Det finns ingen lämplig deponi på land för så här stora volymer av förorenade massor. Det här är ett bra sätt att använda massorna på, samtidigt som Göta Älv blir renare, förklarar Eduardo Epifanio, projektledare på Göteborgs Hamn AB.

Massorna läggs i ett invallat område i Arendalsviken och blir till fast material genom att blandas med cement och slagg. För att säkra att massorna kan vallas in på ett säkert sätt utan att sippra ut till omgivningen har grundliga tester genomförts, både i laboratoriemiljö och i en mindre försöksbassäng i Arendalsviken.

Steg ett, etapp ett: produktionspålning
Efter framgångsrika försök är terminalbygget nu redo att gå in i skarpt läge. Arendalsviken ska vallas in för att sedan fyllas upp med fyllnadsmaterial – men innan dess behöver bottnen under sprängstensvallen stabiliseras genom pålning.

Steg ett är att påla från botten ner till berget, under den kommande vallen. Invallningen i sin tur kommer att byggas av sprängsten och sand, förklarar Eduardo Epifanio:

– De första pålarna slås ner nu och det är ett arbete som kommer att fortgå fram till årsskiftet. Totalt ska omkring 1500 pålar slås ner innan vi går in i nästa fas som blir att bygga sprängstensvallar ovanpå pålningen.

Terminalen ska vara färdigställd 2025, men delar av den beräknas kunna tas i anspråk redan innan dess. Det preliminära djupgåendet vid kaj blir 12 meter.

Fakta: nya terminalen i Arendal
Var? På Hisingssidan i Göta Älvs mynning, mitt emellan Älvsborgshamnen och Arendalshamnen.
När? Pålnings- och sprängningsarbeten påbörjas nu, och terminalen väntas vara färdigställd 2025.
Hur? Byggs av muddermassor som läggs i ett invallat område i Arendalsviken.
Varför? För att hantera långsiktiga ökande godsmängder.




Källa: Göteborgs Hamn


Skriv ut



Eitech vinner förtroende att installera ännu en etapp i Västlänken, Korsvägen ett uppdrag värderat till cirka 520 miljoner kronor.
Eitech vinner förtroende att installera ännu en etapp i Västlänken, Korsvägen ett uppdrag värderat till cirka 520 miljoner kronor.

Eitech installerar ännu en etapp i Västlänken – värde cirka 520 miljoner kronor

Eitechs nya uppdrag avser ansvar för samtliga tekniska installationer i projekt E05 Station Korsvägen, som omfattar cirka 3,2 kilometer järnväg där merparten går i...

Läs mer

Minister till historisk byggstämma i Umeå

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) kommer till Sveriges Byggindustriers förbundsstä...

Läs mer


Nu startar ombyggnationen av gångbron mellan Södermalm och Munkbrohamnen

Gångbron mellan Södermalm och Munkbrohamnen kommer att vara helt avstängd frå...

Läs mer
Grävallvar utser Sveriges smartaste grävare, vinnaren får köra Ferrari.

Fartfylld tävling på fullt Grävallvar avgörs på MaskinExpo

Grävskador på nedgrävd infrastruktur är ett stort problem för nä...

Läs mer

Svevia vinner SBUFs innovationspris

Svevia tilldelas SBUF:s utmärkelse Årets innovation 2018 för sitt projekt \

Svevias innovationsprojekt Prognosstyrd dynamisk vägdrift har tilldelats SBUF:s...

Läs mer

Veidekke får förtroendet att utföra skyddsarbeten på Lovön


Veidekke Anläggning Öst har fått uppdraget av Trafikverket att utföra så...

Läs mer
Svevia sköte brounderhållet på Högakustenbron och Sundsvallsbron.

Svevia utför underhåll på Högakustenbron och Sundsvallsbron

Under de närmaste sex åren ska Svevia på uppdrag av Trafikverket sköta om det...

Läs mer
<noscript>&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp; &amp;amp;lt;img alt=\

Luftig bro med svindlande utsikt

Under onsdagen beslutade teknik- och fastighetsnämnden att gå ut med upphandlingen...

Läs mer

Nu ska olycksdrabbade vägsträckan bli säker

Planskilda korsningar ökar trafiksäkerheten.

Ramirent har vunnit NCC’s leverantörsupphandling gällande den omfattande...

Läs mer

Diös utvecklar större miljöcertifierade lokaler till Trafikverket i Luleå


Trafikverket i Luleå expanderar sin verksamhet med fler medarbetare och utökar dä...

Läs mer


Inga nya broar byggs i Norrköping – än

Under januari 2018 beslutade tekniska nämnden i Norrköping om att bygga en ny bro som ska...

Läs mer
Uppsala central.

Uppsala cental rustas för ökat tågresande

Uppsala kommun har fattat beslut om att ta nästa steg i utbyggnaden av resecentrum. Ett nytt...

Läs mer


Mest lästa




















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)byggnorden.se
Annonsering
annons(at)byggnorden.se