Facebook
Instagram

DNA-märkning för minskade stölder


2018-08-07

Svevia DNA-märker sin utrustning för att göra dem svår att sälja och därmed ointressant att stjäla.
Bild: Peder Sundström
Svevia DNA-märker sin utrustning för att göra dem svår att sälja och därmed ointressant att stjäla.

Varje år stjäls det entreprenadmaskiner för mer än 100 miljoner kronor i Sverige. Svevia skyddar sin utrustning med DNA-märkning och spårutrustning.

– Före sommaren var det många vibratorplattor som stals plus diesel. Det verkar som om stölderna har ett cykliskt förlopp. Det inträffar flera på kort tid i ett visst område, sedan inga eller få under lång tid och därefter flera på nytt. Det talar för att det är organiserade ligor. Vår känsla är att det dessutom ofta är frågan om rena beställningsarbeten, säger Svevias försäkringsspecialist Charlotte Herner i en intervju för I Perspektiv.

I fjol stals det i Sverige 321 entreprenadmaskiner och traktorer, vilket var minskning med två procent jämfört med året innan. Det är framförallt på våren och hösten som flest antal stölder sker.

– Under de senaste åren har det stulits mellan 300 och 350 maskiner och traktorer per år. Den stora förändringen gäller antalet maskiner som anträffas. Där ser vi en tydlig minskning, vilket talar för att antalet som förs ut ur landet ökar, säger Peter Sundman, utredningsinspektör på Larmtjänst.

För att så långt som möjligt skydda sin utrustning har Svevia valt att DNA-märka all sin utrustning med en märkning som inte syns men som heller inte går att ta bort. I fordonen finns spårsändare så att de ska gå att spåra även när de är lastade på en trailer. Allt är tydligt märkt med klistermärken. Tanken är att upplysa om att de är svåra att sälja vidare och därmed mindre intressant att stjäla.

Mycket talar för att det är organiserad brottslighet som ligger bakom och att många stölder är beställningsjobb. Problemet med stölder av entreprenadmaskiner är ett utbrett problem i hela Europa.

– England till exempel, har mycket stora problem. Detsamma gäller flera andra europeiska länder. Förmodligen är det samma ligor som rör sig över stora delar av Europa. Detta har utvecklats till en hel industri, säger Peter Sundman

– Det vore mycket bra om entreprenadbranschen tillsammans med polisen och andra myndigheter tog ett initiativ på det brottsförebyggandet området. Jag tror att det land som är bäst på att beivra den här typen av brott, och har de bästa skyddsåtgärderna, kommer utsättas för de här ligorna i mindre utsträckning i framtiden, säger Charlotte Herner.




Källa: Svevia


Skriv ut



För två år sedan blev kommunen kontaktade av klass 1 A på Nyeds skola, som hade önskemål och idéer om en förbättrad trafiklösning. Snart är de verklighet. (Bilden är inte tagen i Molkom.)
För två år sedan blev kommunen kontaktade av klass 1 A på Nyeds skola, som hade önskemål och idéer om en förbättrad trafiklösning. Snart är de verklighet. (Bilden är inte tagen i Molkom.)

Barnens tips blir säkrare skolväg i Molkom

Det ska bli enklare och säkrare att ta sig fram med cykel i Molkom. För två år sedan presenterade en skolklass vid Nyeds skola förslag på hur det skulle kunna gå...

Läs mer
12 m långa pålar pressas ner i kanalbanken vid Norsholm.

Göta kanal står inför sin största renoveringsvinter på 200 år

Varje vinter pågår ett stort antal underhållsprojekt i och utmed Göta kanal...

Läs mer
Några olika förslag och idéer på hur det skulle kunna se ut när området runt Örebro södra byggs om.

Flera idéer om Örebro södras utveckling

Platsen vid Örebro södra är ett av Örebros mest strategiska lägen med...

Läs mer
Svevia bygger om väg 40 för bättre trafiksäkerhet. En utmaning i projektet är att leda om den intensiva pendeltrafiken.

Svevia bygger om trafikplats Hedentorp

För att öka trafiksäkerheten och minska köerna på väg 40 och vä...

Läs mer


Skanska projekterar tunnel och station i Sundbyberg och Solna

Skanska har tecknat ett avtal med Trafikverket om att arbeta fram förutsättningarna...

Läs mer

Skanska renoverar elektronik och mekanik på Madison Avenue Bridge

Skanska USA har tecknat avtal med New York City Department of Transportation (NYCDOT) för att...

Läs mer
Eduardo Epifanio, projektledare Göteborgs Hamn AB framför pålningspråmen som ska slå ner 1500 pålar i berget på botten i Arendalsviken.

Byggstart för ny hamnterminal i Göteborgs hamn

Nu startar bygget av en helt ny hamnterminal i Göteborgs hamns ytterhamnområde....

Läs mer
Visionsbild över Norrtälje hamn - Norrtälje stads nya framväxande stadsdel.

Norrtälje kommun sluter stort låneavtal med Nordiska investeringsbanken

Norrtälje kommun och Nordiska investeringsbanken har tecknat ett 25-årigt lå...

Läs mer

Unik elväg planeras på Gotland

Konsortiet ElectRoad, som har planer på att bygga världens första induktiva...

Läs mer


Skebäcksbron breddas för att öka trafiksäkerheten

Skebäcksbron breddas för att öka trafiksäkerheten och få plats med...

Läs mer


KONE får stororder – utrustar finska Västmetrons andra fas

KONE har vunnit en order gällande leverans av hissar och rulltrappor till andra fasen i ett av...

Läs mer

Skanska renoverar ikon i New York

Skanska har tecknat avtal med New York City Department of Transportation om att renovera den...

Läs mer


Mest lästa




















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)byggnorden.se
Annonsering
annons(at)byggnorden.se