Elvägars framtid ser ut så här


2018-05-02

Stefan Tongur, forskare vid avdelningen industriell ekonomi och organisation på KTH.
Bild: Peter Ardell
Stefan Tongur, forskare vid avdelningen industriell ekonomi och organisation på KTH.

En av Sveriges mest kunniga inom området elvägar heter Stefan Tongur och han har forskat om ämnet på KTH i åtta år. Som en del av sin doktorsavhandling lägger han nu fram två olika scenarier. Ett där elvägar kommer att bli en succé, och ett där konceptet glöms bort och försvinner.

En övergång till eldrivna fordon är ett sätt att sänka utsläppen av växthusgaser och därmed uppnå de hållbarhetsmål som är satta för vägtransporter.

En teknik för att möjliggöra detta är elvägar, eller elvägssystem (ERS) som de också kallas. ERS är ett samlingsnamn för olika tekniker där ström på olika sätt överförs till eldrivna bilar, lastbilar och bussar samtidigt som dessa körs. Det kan handla om elledningar som hänger över fordonen, strömförande skenor i vägen eller induktiv matning från vägen.

Stefan Tongur, forskarstuderande vid avdelningen industriell ekonomi och organisation på KTH, har ägnat snart ett decennium åt just ERS. Bland annat har han studerat om ERS i framtiden kommer att bli en framgångrik teknik. Bland de forskningsframsteg Stefan Tongur uppnått återfinns en nyanserad bild av hur ERS har utvecklats över tid samt vilken roll affärsmodeller har i den tidiga fasen av systemskifte. Denna bild förbättrar i sin tur förståelsen för vad som hindrar respektive möjliggör hållbara systemskiften i allmänhet och ERS i synnerhet.

– Avhandlingen tar upp relationen mellan affärsmodeller och infrastrukturförändring (eller socioteknisk förändring). Den tar även upp huruvida ERS kommer att bli framgångsrikt eller inte, och detta redogörs för i två olika scenarier. Scenarierna berättar varsin historia om hur våra transportsystem ser ut om tio år, säger Stefan Tongur.

Det första scenariot, det om att ERS kommer att flyga om ett decennium, tar bland annat avstamp i nuvarande dieselkris.

– Om vi spolar fram bandet till 2028 så finns det flera anledningar till varför ERS kom att vara en etablerad teknik för att göra transporter mer hållbara. En stor faktor var dieselmotorerna, att tillverkarna inte kunde adressera de allvarliga problem för miljön och människorna som dessa motorer orsakade. Att vidareutveckla dieselmotorer så de kunde uppfylla allt strängare hållbarhetsmål blev inte ekonomiskt försvarbart, särskilt inte för lastbilstillverkare.

Han fortsätter att berätta att hållbara drivmedel som biobränslen och förnybar syntetisk diesel var otillräckliga och för kostsamma att producera.

– Ytterligare en orsak, bland flera, var att de stora investeringarna i förnyelsebara energikällor som sol-, vind- och vattenkraft gjorde det attraktivt att satsa på elfordon och elvägar.

Men vad hände om ERS bara blev en kortlivad hajp? Stefan Tongur nämner dieselmotorn även här. Det fanns ingen tydlig ersättare till den, och fordonsindustrin fortsatte att plöja ner pengar i utvecklingen vilket ledde fram till en drivlina som kunde uppfylla effektivitets- och miljökraven. Den globala tillverkningen av biobränslen överträffade de förväntningar som fanns, och kunde användas utan att krocka med jordbruks- och livsmedelsindustrin. Detta ledde till en teknisk, politisk och ekonomisk osäkerhet vilket tog kål på ERS.

– I scenario två kunde vi också se att intresset för syntetiskt diesel och bränsleceller som lösningar tog vid efter att det att det initiala intresset för ERS klingat av. En anledning till detta ointresse var att ingen egentlig vinnare bland ERS-teknikerna kunde skönjas. Ingen standard var mer framträdande än någon annan. Detta skapade osäkerhet bland de teknikneutrala beslutsfattarna, vilket gjorde att investeringarna minskade.

Vad är då Stefan Tongurs egen hypotes i frågan givet att han forskat om ERS i åtta år.

– Om jag får spekulera så tror jag att det kommer att bli en succé. Det finns starka krafter som tror på ERS och det finns potentiellt både en miljö- och ekonomisk nytta för stat, industri och användare. Behovet är globalt där länder som Indien och Kina kan driva på utvecklingen med luftkvalitet som främsta drivkraft. Därtill ser alternativen inte starkare ut, då exempelvis batteipristrenden för första gången vände uppåt nyligen. Så det finns många fördelar för Sverige att behålla ledningen inom fältet, särskilt eftersom många andra länder som Tyskland och Indien sökt samarbeta med Sverige om just ERS.

Stefan Tongur tillägger att utmaningen återfinns i det faktum om man kan utveckla attraktiva affärsmodeller för att fördela kostnader av den nya tekniken och infrastrukturen. Samt om intäkter av nyttan med tekniken kan distribueras på ett sådant sätt att det stödjer och premierar relevanta aktörers investeringar och användande.

– Det får framtiden visa och det beror, som jag skriver om i de två scenarierna, på flera olika faktorer.

Elvägar är ett koncept som för närvarande är mycket intressant bland olika aktörer i transportsektor. Stefan Tongur tillhör en av de mer välfinansierade KTH-doktoranderna på senare år med forskningsbidrag på cirka 6.5 miljoner kronor från Energimyndigheten. Han har också varit med och myntat begreppet ERS och en av de vetenskapliga artiklarna i avhandlingen, som skrivits tillsammans med handledaren Mats Engwall, har redan fått över 100 citeringar.

Stefan Tongurs avhandling är den första i världen som innehåller studier av elvägars utveckling. Han fortsätter nu till RISE, Research Institute of Sweden, för att använda sina kunskaper om elvägar och affärsmodeller.

Här hittar du avhandlingen..




Källa: KTH


Tipsa en vn Skriv ut





Zurface och Wiklunds räddar tonvis med natursten genom återbruk

Logistikföretaget Wiklunds och naturstensproducenten Zurface har inlett ett samarbete för att minska bygg- och anläggningsbranschens miljöpåverkan genom att skapa...

Läs mer


Anna Lagergren ny kommersiell chef på Züblin Scandinavia AB

Vi är glada att välkomna Anna Lagergren som kommersiell chef med ansvar för bland...

Läs mer


2 miljarder investeras i hållbar digital infrastruktur när EcoDataCenter fortsätter växa i Falun.

EcoDataCenter investerar ytterligare i sin anläggning EcoDataCenter 1 i Falun. Anlä...

Läs mer


SVEAB Anläggning erhåller etapp 1 för projekt KaVa

SVEAB Anläggning har erhållit etapp 1 för ”Kapacitetsförstärkning...

Läs mer
Variationen i återvunnet material kan göras till en fördel i bullerplank med hjälp av design. 

Swisspearl vinner innovationspriset InfraAwards 2023

Med bidraget ”Skräp på väg - in i förändringen” tar...

Läs mer


Det närmar sig mörkare tider

Bra arbetsbelysning på byggarbetsplatsen är en förutsättning för ett bra...

Läs mer
Exempel på balkprov i maskin där böjdragprovning utförs. 

Heidelberg Materials kan nu erbjuda böjdragprovning

Sedan en tid tillbaka är Heidelberg Materials Betong Sverige ackrediterade att utföra...

Läs mer


Volvo visar vägen med unik eldriven bredd på eComExpo i Stockholm

Volvo är en av flera stora tillverkare som valt att ställa ut på eComExpo - den nya...

Läs mer
<span>Just nu anläggs Veg Techs strandmattor och ängsmattor i en av Sveriges modernaste stadsmiljöer, Barkabystaden i Järfälla kommun. Här rinner Bällstaån som under många år haft stora problem med föroreningar, erosion och dålig vattenkvalité.</span>

Växter som gör underverk för vattenkvalitén

Vegetation i vattenmiljöer har stor betydelse och nytta för vattenrening, flö...

Läs mer
<span>Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari samtalar med Elonroads grundare Dan Zethraeus och medarbetare i fabriken i Lund.</span>

Elonroad visar upp elvägar för klimat- och miljöministern i Skåne

En stolt klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari besökte under gårdagen...

Läs mer


Eitech kontrakteras tillsammans med Omexom för ett stort kraftprojekt i Finland

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar fö...

Läs mer
<h1><span style=\

Nytt uppställningssystem säkrar arbetsplatsen ytterligare

Det är Swerocks nya eldrivna betongpumpar som får det senaste fullflexibla uppstä...

Läs mer


Mest lästa









imex

Robota Pumpshoppen

Ketherm

Leksandsdörren

Pipefixer

Giha

stoneco

Acticon

piltorps leister

Optiheat

stoneco

Comfort zone

hmetools

CDVI

CH Ståldörrar

ABC Solution

Viking Lighting








Industrinät

asamuelsson

Wiklunds



Martinsons

Kamic

Leviat

Alron

Elecosoft

Ledvance

Lami doors

ovella

Hyrex

Con-form

Bellalite

ANM Mättjänster

Corroventa nordbygg

nils malmgren ab

Biotherm heat pelletech

Moramast

Nice to heat you

Geodeal

Team Tejbrant

Lappset

Barikell

Solmässan

BFT Baltic Forest Trading
Unica Media AB © 2022
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se