Följ med ner i E4 Förbifart Stockholm!


2019-01-25

Tunnelbesökarna från vänster: Mattias Ytterberg, transportledare på Märsta Förenade, Jan Olson, ordförande Märsta Förenade, och Mathias Forsberg, Näringslivschef i Sigtuna.
Bild: Märsta Förenade
Tunnelbesökarna från vänster: Mattias Ytterberg, transportledare på Märsta Förenade, Jan Olson, ordförande Märsta Förenade, och Mathias Forsberg, Näringslivschef i Sigtuna.

Hans Torstensson, från entreprenören som har avtalet på delen vid Sätra och Sätra hamn, Subterra, visade ritningar, som uppdateras kontinuerligt under projektets gång.
Bild: Märsta Förenade
Hans Torstensson, från entreprenören som har avtalet på delen vid Sätra och Sätra hamn, Subterra, visade ritningar, som uppdateras kontinuerligt under projektets gång.

E4 Förbifart Stockholm binder samman de norra och södra länsdelarna. Beräknad trafikstart är 2026.
Bild: Märsta Förenade
E4 Förbifart Stockholm binder samman de norra och södra länsdelarna. Beräknad trafikstart är 2026.

E4 Förbifart Stockholm är ett av Europas största tunnelprojekt som just nu byggs under stora delar av Stockholm. Märsta Förenade har fått förtroendet att transportera ut största delen av det berg som måste fraktas bort. Totalt rör det sig om ca 12-15 miljoner ton berg som konsortiet under ledning av Märsta Förenade har avtal på att frakta bort innan tunneln är klar som planerat cirka 2026. Mathias Forsberg, Märsta Förenades ordförande Jan Olson och Mattias Ytterberg, transportledare på Märsta Förenade, bestämde sig för att åka ner och se hur det gick.


Besöket ägde rum i mitten av december, när vinterns första kyla började lägga sig över Stockholm. Hans Torstensson, från entreprenören som har avtalet på delen vid Sätra och Sätra hamn, Subterra, var den som först mötte gästerna.

Hans visade de ritningar som hela tiden uppdateras utifrån hur man lyckas driva tunneln framåt och alla de omkringliggande delar som krävs för att kunna bygga en så komplex tunnel som förbifarten innebär.

– Utmaningarna ligger bland annat i att vi har mycket varierande kvalitet på berget, berättar Hans Torstensson.
– Just nu måste vi förstärka extra under sundet till Kungshatt. Här har vi ett porösare berg än vad mätningarna tidigare visat och för att säkra hela tunnelröret måste vi borra in rörförstärkningar runt kanterna.

För att denna process inte ska försena hela tunnelproduktionen så gör man därför 2 ”förbifartstunnlar/arbetstunnlar” runt området, och kan därmed fortsätta att driva tunneln framåt efter sundet. Idag är det full produktion nere i tunneln med ett eget krossverk och speciallastbilar som transporterar bergmassorna. Detta berättar Hans samtidigt som de kör ner i tunneln i en liten minibuss.

– Vi har även service- och tvättplatser här nere i tunneln. Vissa maskiner behöver inte komma upp alls under arbetets gång, säger Hans Torstensson.

Märsta Förenade har idag ca 40 bilar som kör i någon del av tunnelarbetet, och då främst ”bergtrailer”-ekipage. Mathias Forsberg tyckte besöket var en häftig upplevelse.
– Jag har följt projektet sedan de första skisserna för över tio år sedan och det var häftigt att vi fick gå ut i tunneln precis där bussarna i uppfarten till Skärholmen kommer rulla i framtiden, säger han. 
– Det var ett väldigt givande besök och jag vill tacka Märsta Förenade för ett inspirerande studiebesök. 

 – Att esöka denna stora arbetsplats, var ett av de saker som jag önskat göra ända sedan jag blev vald till ordförande för Märsta Förenade i september 2018, säger Jan Olson.
– Det är oerhört viktigt för mig att bilda mig en uppfattning om den magnitud som detta projekt innebär. Och jag kan inte säga annat än att jag imponeras av de som projekterat detta och de som du arbetar här.

Jan har tidigare besökt arbetsplatsen i Häggvik, men denna var då ännu inte någon tunneldel, utan endast ovan jord. Vad tyckte han om känslan att vara så långt under markytan?
– Det måste krävas en speciell typ av människor för att arbeta här nere, och jag har all respekt för deras förmåga att bortse från just det faktum att man är så långt under jord och ibland rent av under vatten, säger han.
– Det är inte utan att man får hålla undan tanken av hur det skulle vara att vara här om strömmen gick och allt blev svart. svarar han och vi kan se en viss mån av rysning i hans blick.

E4 Förbifart Stockholm binder samman de norra och södra länsdelarna, avlastar Essingeleden och innerstaden och minskar sårbarheten i Stockholms trafiksystem. Förbifarten går från Kungens kurva i söder till Häggvik i norr med sex nya trafikplatser i ytläge. Restiden för hela sträckan beräknas till 15 minuter. Av vägens 21 km går drygt 18 km i tunnel. Byggtiden är cirka tio år med trafikstart 2026. 



Källa: Märsta Förenade

Tipsa en vn Skriv ut





Zurface och Wiklunds räddar tonvis med natursten genom återbruk

Logistikföretaget Wiklunds och naturstensproducenten Zurface har inlett ett samarbete för att minska bygg- och anläggningsbranschens miljöpåverkan genom att skapa...

Läs mer


Anna Lagergren ny kommersiell chef på Züblin Scandinavia AB

Vi är glada att välkomna Anna Lagergren som kommersiell chef med ansvar för bland...

Läs mer


2 miljarder investeras i hållbar digital infrastruktur när EcoDataCenter fortsätter växa i Falun.

EcoDataCenter investerar ytterligare i sin anläggning EcoDataCenter 1 i Falun. Anlä...

Läs mer


SVEAB Anläggning erhåller etapp 1 för projekt KaVa

SVEAB Anläggning har erhållit etapp 1 för ”Kapacitetsförstärkning...

Läs mer
Variationen i återvunnet material kan göras till en fördel i bullerplank med hjälp av design. 

Swisspearl vinner innovationspriset InfraAwards 2023

Med bidraget ”Skräp på väg - in i förändringen” tar...

Läs mer


Det närmar sig mörkare tider

Bra arbetsbelysning på byggarbetsplatsen är en förutsättning för ett bra...

Läs mer
Exempel på balkprov i maskin där böjdragprovning utförs. 

Heidelberg Materials kan nu erbjuda böjdragprovning

Sedan en tid tillbaka är Heidelberg Materials Betong Sverige ackrediterade att utföra...

Läs mer


Volvo visar vägen med unik eldriven bredd på eComExpo i Stockholm

Volvo är en av flera stora tillverkare som valt att ställa ut på eComExpo - den nya...

Läs mer
<span>Just nu anläggs Veg Techs strandmattor och ängsmattor i en av Sveriges modernaste stadsmiljöer, Barkabystaden i Järfälla kommun. Här rinner Bällstaån som under många år haft stora problem med föroreningar, erosion och dålig vattenkvalité.</span>

Växter som gör underverk för vattenkvalitén

Vegetation i vattenmiljöer har stor betydelse och nytta för vattenrening, flö...

Läs mer
<span>Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari samtalar med Elonroads grundare Dan Zethraeus och medarbetare i fabriken i Lund.</span>

Elonroad visar upp elvägar för klimat- och miljöministern i Skåne

En stolt klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari besökte under gårdagen...

Läs mer


Eitech kontrakteras tillsammans med Omexom för ett stort kraftprojekt i Finland

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar fö...

Läs mer
<h1><span style=\

Nytt uppställningssystem säkrar arbetsplatsen ytterligare

Det är Swerocks nya eldrivna betongpumpar som får det senaste fullflexibla uppstä...

Läs mer


Mest lästa









imex

Robota Pumpshoppen

Ketherm

Leksandsdörren

Pipefixer

Giha

stoneco

Acticon

piltorps leister

Optiheat

stoneco

Comfort zone

hmetools

CDVI

CH Ståldörrar

ABC Solution

Viking Lighting








Industrinät

asamuelsson

Wiklunds



Martinsons

Kamic

Leviat

Alron

Elecosoft

Ledvance

Lami doors

ovella

Hyrex

Con-form

Bellalite

ANM Mättjänster

Corroventa nordbygg

nils malmgren ab

Biotherm heat pelletech

Moramast

Nice to heat you

Geodeal

Team Tejbrant

Lappset

Barikell

Solmässan

BFT Baltic Forest Trading
Unica Media AB © 2022
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se