Första penseldraget med miljövänlig vattenbaserad färg – i 13 år långt måleriprojekt


2020-01-20

Øresundsbrons anläggningsdirektör Bengt Hergart drar ett första penseldrag från den specialbyggda målningsplattformen.
Bild: Johan Nilsson/Øresundsbron
Øresundsbrons anläggningsdirektör Bengt Hergart drar ett första penseldrag från den specialbyggda målningsplattformen.

Första penseldraget har dragits från Øresundsbrons specialbyggda målarplattform – ommålningen av stålkonstruktionen tar 13 år och börjar snart i full skala. I stället för en epoxibaserad färg – som bron målades med första gången – väljs nu en miljövänligare, vattenbaserad färg.

– Att kunna välja en hållbar färg, som också är mer hållbar för miljön, känns väldigt bra, säger Bengt Hergart, anläggningsdirektör på Øresundsbron.

Stålkonstruktionen målas om för att säkra ett fortsatt skydd mot väder och vind. Målarleverantören Muehlhan vann i somras upphandlingen av de första årens målningsarbete och i anbudet presenterades en vattenbaserad färg.

– Valet av färg är mycket viktigt, inte minst ur ett miljöperspektiv. Men det måste samtidigt vara en färg som sitter ordentligt och ger ett bra skydd under lång tid, säger Bengt Hergart.

Så kallade "pull off-tester" har gjorts på bron under det senaste halvåret, vilket innebär att man mäter hur bra vidhäftningen är. Testresultaten av den vattenbaserade färgen visar två-tre gånger så hög vidhäftning som konsortiets ställda krav.

– Vi känner oss därför säkra på att vi väljer en färg som håller bra och länge, och som tar bättre hänsyn till miljön och det naturskyddade område som vi målar i närheten av, säger Bengt Hergart och syftar på den konstgjorda ön Peberholm.

I havsmiljö är vattenbaserad färg inte lika vanligt som epoxifärger, men det finns referensobjekt där vattenbaserad färg används och fungerar väl. Bland broar finns till exempel Storestrømsbron och Limfjordsbron.

Tvätt- och målningsarbetet inleds i stor skala så fort vädret tillåter. Muehlhans målare kommer att arbeta från specialdesignade plattformar som möjliggör en kostnadseffektiv och säker målning samtidigt som varken järnvägs- eller motorvägstrafiken påverkas. Den första av tre tillverkades i somras.

–  Senast bron målades gjordes det inomhus och på land, innan den placerades ute i sundet. Nu ska det målas under helt andra omständigheter i närheten av järnvägens kontaktledning, tåg som passerar i höga hastigheter och hårt väder på hög höjd ovan havet. Därför behövs dessa plattformar, säger Johan Nord, projektledare på Øresundsbron.

– En del mindre monteringsarbete återstår och ett väderskydd ska monteras innan allt är helt färdigt, men för oss är det redan tydligt att plattformen fyller sitt behov på ett säkert och smidigt sätt, säger Nord.

Fakta:

  • Varför ska bron målas om? Väder, vind och korrosion sliter på bron. Ett nytt färglägger behövs för att ge bron att fortsatt bra skydd och en lång livstid.
  • Hur går det till? Målningen sker både med hjälp av pensel och sprutmålning. Tre flyttbara och specialdesignade plattformar, som passar på just Øresundsbron, kommer att hänga från sidan av bron för att målningsarbetet ska kunna genomföras säkert och smidigt. När bron målades allra första gången, innan utplacering i sundet i slutet av 90-talet, gjordes det inomhus och på land. Nu ska målning ske under helt andra omständigheter.
  • Hur mycket ska målas? Stålfackverken utgör en yta på knappt 300.000 kvadratmeter.
  • Hur lång tid kommer det ta? Ommålningen på södra sidan planeras pågå 2020-2023. Norra sidan kommer att målas 2024-2028. Undersidan ska också målas, med start 2028. Dessutom kommer det pågå reparationsmålningar parallellt. Hela ommålningen beräknas vara avslutad år 2032.
  • Kommer tillgängligheten på bron att påverkas? Ommålningen kommer genomföras med minimal påverkan på motor- och järnvägstrafik. Målet är att varken bil- eller tågkunder ska märka av det.
  • Är detta ett dyrt projekt som kommer leda till höjda priser? Att måla om är kostsamt. Øresundsbron har en underhåll- och investeringsbudget som täcker kostnaderna. Det är ett planerat projekt och ska därför inte påverka Øresundsbrons finanser eller prissättning.


Källa: Øresundsbron

Tipsa en vn Skriv ut





Zurface och Wiklunds räddar tonvis med natursten genom återbruk

Logistikföretaget Wiklunds och naturstensproducenten Zurface har inlett ett samarbete för att minska bygg- och anläggningsbranschens miljöpåverkan genom att skapa...

Läs mer


Anna Lagergren ny kommersiell chef på Züblin Scandinavia AB

Vi är glada att välkomna Anna Lagergren som kommersiell chef med ansvar för bland...

Läs mer


2 miljarder investeras i hållbar digital infrastruktur när EcoDataCenter fortsätter växa i Falun.

EcoDataCenter investerar ytterligare i sin anläggning EcoDataCenter 1 i Falun. Anlä...

Läs mer


SVEAB Anläggning erhåller etapp 1 för projekt KaVa

SVEAB Anläggning har erhållit etapp 1 för ”Kapacitetsförstärkning...

Läs mer
Variationen i återvunnet material kan göras till en fördel i bullerplank med hjälp av design. 

Swisspearl vinner innovationspriset InfraAwards 2023

Med bidraget ”Skräp på väg - in i förändringen” tar...

Läs mer


Det närmar sig mörkare tider

Bra arbetsbelysning på byggarbetsplatsen är en förutsättning för ett bra...

Läs mer
Exempel på balkprov i maskin där böjdragprovning utförs. 

Heidelberg Materials kan nu erbjuda böjdragprovning

Sedan en tid tillbaka är Heidelberg Materials Betong Sverige ackrediterade att utföra...

Läs mer


Volvo visar vägen med unik eldriven bredd på eComExpo i Stockholm

Volvo är en av flera stora tillverkare som valt att ställa ut på eComExpo - den nya...

Läs mer
<span>Just nu anläggs Veg Techs strandmattor och ängsmattor i en av Sveriges modernaste stadsmiljöer, Barkabystaden i Järfälla kommun. Här rinner Bällstaån som under många år haft stora problem med föroreningar, erosion och dålig vattenkvalité.</span>

Växter som gör underverk för vattenkvalitén

Vegetation i vattenmiljöer har stor betydelse och nytta för vattenrening, flö...

Läs mer
<span>Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari samtalar med Elonroads grundare Dan Zethraeus och medarbetare i fabriken i Lund.</span>

Elonroad visar upp elvägar för klimat- och miljöministern i Skåne

En stolt klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari besökte under gårdagen...

Läs mer


Eitech kontrakteras tillsammans med Omexom för ett stort kraftprojekt i Finland

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar fö...

Läs mer
<h1><span style=\

Nytt uppställningssystem säkrar arbetsplatsen ytterligare

Det är Swerocks nya eldrivna betongpumpar som får det senaste fullflexibla uppstä...

Läs mer


Mest lästa









imex

Robota Pumpshoppen

Ketherm

Leksandsdörren

Pipefixer

Giha

stoneco

Acticon

piltorps leister

Optiheat

stoneco

Comfort zone

hmetools

CDVI

CH Ståldörrar

ABC Solution

Viking Lighting








Industrinät

asamuelsson

Wiklunds



Martinsons

Kamic

Leviat

Alron

Elecosoft

Ledvance

Lami doors

ovella

Hyrex

Con-form

Bellalite

ANM Mättjänster

Corroventa nordbygg

nils malmgren ab

Biotherm heat pelletech

Moramast

Nice to heat you

Geodeal

Team Tejbrant

Lappset

Barikell

Solmässan

BFT Baltic Forest Trading
Unica Media AB © 2022
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se