Nu är förutsättningarna för sista etappen av Mälarbanan klara

Fler spår och en ny station i Solna skapar möjligheter


2018-06-26

<span class=\
Bild: &RUNDQUIST i samarbete med WSP
Vy från nordost.

Mälarbanans utbyggnad från två spår till fyra nya möjliggörs nu även i Solna. Trafikverket och Solna stad har slutit en överenskommelse om utbyggnad av järnvägen genom Solna stad. Den nya järnvägen går delvis i tunnel. Dessutom får Solna en ny pendeltågsstation i Huvudsta. Det är ett led i att utveckla regionen ytterligare och ger möjlighet till ny stadsutveckling.

– Trafikverket har under många år jobbat med utbyggnaden av Mälarbanan. Nu är förutsättningar för den sista etappen äntligen i hamn. Jag är glad att vi har kommit överens och att vi nu kan fortsätta med färdigställandet av utbyggnaden av Mälarbanan och skapa nödvändiga förutsättningar för både lokal och regional utveckling, säger Helena Sundberg, regional direktör Trafikverket Stockholm.

Trafikverket och Solna Stad har kommit överens om en lösning som gör det möjligt att bygga ut Mälarbanan till fyra spår genom Solna, från Ekensbergsvägen till Tomteboda. De fyra nya spåren från Frösundaleden och 450 meter österut intunnlas. Spåren kommer att ligga ungefär i samma marknivå som dagens järnväg ligger och kring spåren byggs en tunnel. Dessutom byggs en ny pendeltågsstation i Huvudsta med plattform under en ny bro för Huvudstagatan. Genom den här överenskommelsen ökar möjligheten att utveckla regionen samtidigt som järnvägen får fler spår och möjliggör att tågen kan gå oftare.

– Det är glädjande att vi äntligen lyckats träffa en överenskommelse om Mälarbanans utbyggnad genom Solna. Den nya pendeltågsstationen i Huvudsta och den ökade kapacitet som utbyggnaden möjliggör innebär ett rejält lyft för kollektivtrafiken i Solna. Lösningen med spår i tunnel minskar trafikens påverkan i stadsmiljön och bidrar till en mer sammanhållen stad, säger Pehr Granfalk, kommunstyrelsens ordförande, Solna Stad.

Trafikverket bygger ut delar av Mälarbanan, järnvägen mellan Tomteboda och Kallhäll. När Trafikverket är klara kommer det bli smidigare att ta tåget, finnas fler avgångar att välja på och bli lättare att komma fram i tid. Sträckan som går genom Solna kan börja byggas tidigast 2021. Förutom den nya intunnlingen och den nya stationen i Solna bygger Trafikverket även ett anslutningsspår till Tomteboda och en ny stationsentré till Sundbybergs station vid Solna business park. Fakta:

  • Hela utbyggnaden av järnvägen mellan Tomteboda och Kallhäll har en beräknad kostnad på drygt 19 miljarder (2017).
  • Solna medfinansierar med 600 miljoner kronor den merkostnad som föranleds av intunnling och byggande av ny station i Huvudsta.
  • Totala merkostnaden för intunnling och Huvudsta station bedöms till 1,5 miljard kronor.
  • Förberedande arbeten startar redan nu i år 2018 och bygget av tunneln och stationen i Solna beräknas starta tidigast 2021. Tidigast 2020 börjar Trafikverket bygga den sista delsträckan genom Solna och Sundbyberg som har en beräknad byggtid på åtta år.
  • Mellan Barkarby och Kallhäll är arbetet klart och fyra nya järnvägsspår är i drift. Dessutom är de nya järnvägsbroarna i Tomteboda i drift med tågtrafik.
  • Läs mer om projektet på www.trafikverket.se/malarbanan

Om Mälarbanan
Trafikverket bygger ut järnvägen mellan Tomteboda och Kallhäll för att fler ska kunna ta tåget. Två spår blir fyra och nya pendeltågsstationer byggs i Kallhäll, Barkarby, Sundbyberg och nu även i Solna. Pendeltågen får då egna spår i mitten och fjärrtåg och andra tåg kan köra om på de yttre spåren. När Trafikverket är klara kan tågen gå oftare. Och regionen kan växa och det blir enklare att resa kollektivt samtidigt som det gynnar miljön.





Källa: Trafikverket


Skriv ut



&Ouml;stra länken nya parkområdet Luleå kommun.
Östra länken nya parkområdet Luleå kommun.

NCC fortsätter att bygga ut Östra länken i Luleå

NCC och Luleå kommun fortsätter sitt samarbete med att bygga ut vatten- och avloppssystemet i Luleå. NCC har nu fått ett uppdrag som innebär att bolaget anlägger 1,8...

Läs mer

WSP utreder fast förbindelse mellan Helsingör och Helsingborg

Illustration över de tänkta förbindelserna.

WSP ska på uppdrag av Trafikverket, Vejdirektoratet och Trafik-, Bygge-, og Boligstyrelsen...

Läs mer


YIT bygger framtidens tunnelbanor i Norden

YIT är en av Nordens ledande byggaktörer med erbjudande och expertkunskap inom...

Läs mer
Illustrationen visar på en möjlig gestaltning av ekodukten.

Tyréns hjälper landskapet över Hallandsåsen

Trafikverket planerar en ny ekodukt längs med E6 på Hallandsåsen. Ekodukten ska...

Läs mer
Pendeltågsstationen i Upplands Väsby.

Rikshem förvärvar innovativ projektfastighet i Upplands Väsby

Rikshem har förvärvat en projektfastighet, där cirka 70 hyresrätter uppfö...

Läs mer

Hristo Sokolov utsedd till årets brobyggare 2018

Hristo Sokolov, brokonstruktör på Sweco, har tilldelats priset årets brobyggare 2018.

Hristo Sokolov, brokonstruktör på Sweco, har tilldelats priset årets brobyggare...

Läs mer


Staden som byggarbetsplats

Arbetet med ett av Sveriges största infrastrukturprojekt – Västlänken –...

Läs mer

NCC bygger arbetstunnlar till nya tunnelbanan

<span>Arbetstunneln Robothöjden kommer att bli 180 meter lång och fungera som tillfartstunnel/servicetunnel när tunnelbanan till Barkarby är färdigställd.</span>

NCC har fått i uppdrag av Region Stockholms förvaltning för utbyggd tunnelbana att...

Läs mer

Autonoma fordon kan göra storstäder renare och trafiken smidigare

NuMo biltunnel.

Världens storstäder står inför gigantiska utmaningar med köer, avgaser...

Läs mer
Nordic - office of architecture.

Ramboll utvecklar landmärke på Arlanda

Som en del i Swedavias utvecklingsprojekt av Arlanda har Ramboll fått i uppdrag att vara med...

Läs mer


Serneke får markanvisning kring Östertälje station

Kommunstyrelsen i Södertälje kommun har beslutat att tilldela markanvisning till Serneke...

Läs mer

Peab Asfalt får hederspris i Norge för bästa utförda asfaltjobbet

Lag Väst med Nicke Nilsson, Fredrik Alin, Therese Wahlman, Robert Hedman, Stefan Andersson och Martin Waern vilka fick årets hederspris för det bästa utförda asfaltjobbet i Norge 2018 vid årets Asfaltdag i Oslo.

Priset delades ut den 24 januari på Asfaltdagen och det är Norsk Asfaltforening och...

Läs mer


Mest lästa




















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)byggnorden.se
Annonsering
annons(at)byggnorden.se