Nu är förutsättningarna för sista etappen av Mälarbanan klara

Fler spår och en ny station i Solna skapar möjligheter


2018-06-26

<span class=\
Bild: &RUNDQUIST i samarbete med WSP
Vy från nordost.

Mälarbanans utbyggnad från två spår till fyra nya möjliggörs nu även i Solna. Trafikverket och Solna stad har slutit en överenskommelse om utbyggnad av järnvägen genom Solna stad. Den nya järnvägen går delvis i tunnel. Dessutom får Solna en ny pendeltågsstation i Huvudsta. Det är ett led i att utveckla regionen ytterligare och ger möjlighet till ny stadsutveckling.

– Trafikverket har under många år jobbat med utbyggnaden av Mälarbanan. Nu är förutsättningar för den sista etappen äntligen i hamn. Jag är glad att vi har kommit överens och att vi nu kan fortsätta med färdigställandet av utbyggnaden av Mälarbanan och skapa nödvändiga förutsättningar för både lokal och regional utveckling, säger Helena Sundberg, regional direktör Trafikverket Stockholm.

Trafikverket och Solna Stad har kommit överens om en lösning som gör det möjligt att bygga ut Mälarbanan till fyra spår genom Solna, från Ekensbergsvägen till Tomteboda. De fyra nya spåren från Frösundaleden och 450 meter österut intunnlas. Spåren kommer att ligga ungefär i samma marknivå som dagens järnväg ligger och kring spåren byggs en tunnel. Dessutom byggs en ny pendeltågsstation i Huvudsta med plattform under en ny bro för Huvudstagatan. Genom den här överenskommelsen ökar möjligheten att utveckla regionen samtidigt som järnvägen får fler spår och möjliggör att tågen kan gå oftare.

– Det är glädjande att vi äntligen lyckats träffa en överenskommelse om Mälarbanans utbyggnad genom Solna. Den nya pendeltågsstationen i Huvudsta och den ökade kapacitet som utbyggnaden möjliggör innebär ett rejält lyft för kollektivtrafiken i Solna. Lösningen med spår i tunnel minskar trafikens påverkan i stadsmiljön och bidrar till en mer sammanhållen stad, säger Pehr Granfalk, kommunstyrelsens ordförande, Solna Stad.

Trafikverket bygger ut delar av Mälarbanan, järnvägen mellan Tomteboda och Kallhäll. När Trafikverket är klara kommer det bli smidigare att ta tåget, finnas fler avgångar att välja på och bli lättare att komma fram i tid. Sträckan som går genom Solna kan börja byggas tidigast 2021. Förutom den nya intunnlingen och den nya stationen i Solna bygger Trafikverket även ett anslutningsspår till Tomteboda och en ny stationsentré till Sundbybergs station vid Solna business park. Fakta:

  • Hela utbyggnaden av järnvägen mellan Tomteboda och Kallhäll har en beräknad kostnad på drygt 19 miljarder (2017).
  • Solna medfinansierar med 600 miljoner kronor den merkostnad som föranleds av intunnling och byggande av ny station i Huvudsta.
  • Totala merkostnaden för intunnling och Huvudsta station bedöms till 1,5 miljard kronor.
  • Förberedande arbeten startar redan nu i år 2018 och bygget av tunneln och stationen i Solna beräknas starta tidigast 2021. Tidigast 2020 börjar Trafikverket bygga den sista delsträckan genom Solna och Sundbyberg som har en beräknad byggtid på åtta år.
  • Mellan Barkarby och Kallhäll är arbetet klart och fyra nya järnvägsspår är i drift. Dessutom är de nya järnvägsbroarna i Tomteboda i drift med tågtrafik.
  • Läs mer om projektet på www.trafikverket.se/malarbanan

Om Mälarbanan
Trafikverket bygger ut järnvägen mellan Tomteboda och Kallhäll för att fler ska kunna ta tåget. Två spår blir fyra och nya pendeltågsstationer byggs i Kallhäll, Barkarby, Sundbyberg och nu även i Solna. Pendeltågen får då egna spår i mitten och fjärrtåg och andra tåg kan köra om på de yttre spåren. När Trafikverket är klara kan tågen gå oftare. Och regionen kan växa och det blir enklare att resa kollektivt samtidigt som det gynnar miljön.





Källa: Trafikverket


Tipsa en vn Skriv ut





Zurface och Wiklunds räddar tonvis med natursten genom återbruk

Logistikföretaget Wiklunds och naturstensproducenten Zurface har inlett ett samarbete för att minska bygg- och anläggningsbranschens miljöpåverkan genom att skapa...

Läs mer


Anna Lagergren ny kommersiell chef på Züblin Scandinavia AB

Vi är glada att välkomna Anna Lagergren som kommersiell chef med ansvar för bland...

Läs mer


2 miljarder investeras i hållbar digital infrastruktur när EcoDataCenter fortsätter växa i Falun.

EcoDataCenter investerar ytterligare i sin anläggning EcoDataCenter 1 i Falun. Anlä...

Läs mer


SVEAB Anläggning erhåller etapp 1 för projekt KaVa

SVEAB Anläggning har erhållit etapp 1 för ”Kapacitetsförstärkning...

Läs mer
Variationen i återvunnet material kan göras till en fördel i bullerplank med hjälp av design. 

Swisspearl vinner innovationspriset InfraAwards 2023

Med bidraget ”Skräp på väg - in i förändringen” tar...

Läs mer


Det närmar sig mörkare tider

Bra arbetsbelysning på byggarbetsplatsen är en förutsättning för ett bra...

Läs mer
Exempel på balkprov i maskin där böjdragprovning utförs. 

Heidelberg Materials kan nu erbjuda böjdragprovning

Sedan en tid tillbaka är Heidelberg Materials Betong Sverige ackrediterade att utföra...

Läs mer


Volvo visar vägen med unik eldriven bredd på eComExpo i Stockholm

Volvo är en av flera stora tillverkare som valt att ställa ut på eComExpo - den nya...

Läs mer
<span>Just nu anläggs Veg Techs strandmattor och ängsmattor i en av Sveriges modernaste stadsmiljöer, Barkabystaden i Järfälla kommun. Här rinner Bällstaån som under många år haft stora problem med föroreningar, erosion och dålig vattenkvalité.</span>

Växter som gör underverk för vattenkvalitén

Vegetation i vattenmiljöer har stor betydelse och nytta för vattenrening, flö...

Läs mer
<span>Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari samtalar med Elonroads grundare Dan Zethraeus och medarbetare i fabriken i Lund.</span>

Elonroad visar upp elvägar för klimat- och miljöministern i Skåne

En stolt klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari besökte under gårdagen...

Läs mer


Eitech kontrakteras tillsammans med Omexom för ett stort kraftprojekt i Finland

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar fö...

Läs mer
<h1><span style=\

Nytt uppställningssystem säkrar arbetsplatsen ytterligare

Det är Swerocks nya eldrivna betongpumpar som får det senaste fullflexibla uppstä...

Läs mer


Mest lästa









imex

Robota Pumpshoppen

Ketherm

Leksandsdörren

Pipefixer

Giha

swiss pearl

stoneco

Acticon

piltorps leister

Optiheat

stoneco

Comfort zone

hmetools

CDVI

CH Ståldörrar

ABC Solution








Industrinät

asamuelsson

Wiklunds



Martinsons

Kamic

Leviat

Alron

Elecosoft

Ledvance

Lami doors

Lavtox Boracol

ovella

Hyrex

Con-form

Bellalite

ANM Mättjänster

Angeno

Corroventa nordbygg

nils malmgren ab

Biotherm heat pelletech

Moramast

Nice to heat you

Geodeal

Team Tejbrant

Lappset

Barikell

Solmässan

BFT Baltic Forest Trading
Unica Media AB © 2022
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se