Facebook
Instagram

Innovativa metoder gjorde Östra länken till Årets Bygge


2018-11-07

Araz Ismail, gruppledare och geotekniker på Norconsult.
Bild: Norconsult
Araz Ismail, gruppledare och geotekniker på Norconsult.

När projekt Östra länken i Luleå startade var uppdraget att bygga ett nytt VA-system. Senare beslutade kommunen att två parker och en gångväg längs vattnet skulle anläggas, som gjorde projektet betydligt mer omfattande. Kreativiteten hos Norconsults geotekniker sattes på prov, men att deras lösningar skulle ge utmärkelsen Årets Bygge var inget Araz Ismail kunde föreställa sig just då.

– Jag är otrolig glad och stolt att Norconsult fick ta emot samhällsbyggnadssektorns mest prestigefyllda pris, säger Araz som är gruppledare och geotekniker på Norconsult. Det är hård konkurrens och därför extra roligt att Östra länken i Luleå fick priset, till stor del på grund av Norconsults innovativa lösningar, fortsätter han.

Bakom det prestigefulla priset ligger många provtagningar, labbförsök och hårt arbete. När projektet växte möttes teamet av tuffa utmaningar, bland annat den sulfidjord som låg i projektområdet. Araz och hans kollegor har lång erfarenhet av att arbeta med lera i geoteknikprojekt, men i Luleå stötte de på en jordtyp med helt andra egenskaper.

– Sulfidjordar kan orsaka försurning i exempelvis vattendrag i kontakt med luftens syre. Så länge sulfidjorden är under grundvattenytan sker ingen direkt påverkan på miljön, berättar Araz. Jorden är även sättningsbenägen och har dålig bärighet, vilket innebär att den måste förstärkas, fortsätter han.

Inom projektet anlades en ledningssträcka på över 3 kilometer. VA-ledningen grundlades på 4–5 meters djup under befintlig markyta, och jorden bestod från 1 till 5 m djup till stora delar av sulfidjord, varifrån stora schaktmassor grävdes ur. I liknande projekt har schaktmassorna körts till deponi, men för att återanvända jorden användes den istället till breddningen av en gångstig i Skurholmsfjärden och vid anläggningen av en udde med parkområde. Som förstärkningsmetod föreslog Norconsults geotekniker att jorden under utfyllnaden skulle förstärkas med kalkcementpelare – en lösning som i detta fall är bra ur både ekonomisk och miljömässig synpunkt.

– Kalkcementpelare är en oprövad metod för förstärkning av sulfidjordar i Norrland. För att säkerställa att metoden skulle fungera genomförde vi en stor studie i projekteringsfasen med laboratorieförsök och en utredning av hur sulfidjorden skulle förstärkas, förklarar Araz. Lösningen gav också en stor ekonomisk besparing med cirka 45 miljoner kronor lägre än beräknad projektkostnad, säger han.

Innovativa lösningar kommer dock inte av sig självt menar Araz, som särskilt framhåller samarbetet som en av de viktigaste faktorerna för projektets framgång.

– De geotekniska förhållandena i projektet var utmanande. Detta krävde fältteknikerns, labbarbetarens, projektörens, entreprenörens och beställarens kompetens och samverkan – och vårt goda samarbete gjorde det hela möjligt. För mig personligen ger utmärkelsen en kick och en bekräftelse på att det jag och vi gör inom geoteknik på Norconsult är något bra och att vårt hårda arbete lönar sig, avslutar han.



Källa: Norconsult


Skriv ut



<span>Sandoyartunneln blir 10,5 km lång och kommer att gå från Gamlarætt på Streymoy till Traðardalur på Sandoy. Båda tunnlarna i kontraktet bidrar till säkrare vägar och kortare restid till Torshavn från flera orter på Färöarna och utgör ett viktigt bidrag i att knyta ihop samhällen, företag och människor med varandra.</span>
Sandoyartunneln blir 10,5 km lång och kommer att gå från Gamlarætt på Streymoy till Traðardalur på Sandoy. Båda tunnlarna i kontraktet bidrar till säkrare vägar och kortare restid till Torshavn från flera orter på Färöarna och utgör ett viktigt bidrag i att knyta ihop samhällen, företag och människor med varandra.

NCC orderregistrerar andra fasen av Färöarna-kontraktet

NCC orderregistrerar den andra tunneln, Sandoytunneln, på Färöarna med ett ordervärde om 1,2 miljarder svenska kronor.


NCC har i tidigare pressmeddelandefrån den 8 november...

Läs mer


Norconsult underlättar möten i Bergslagen

Norconsult har vunnit ett uppdrag att projektera en ny mötesstation i Ombenning mellan Snyten...

Läs mer
Sweco utvärderar resultatet och effekter av ett bilfritt centrum i Oslo.

Sweco utvärderar bilfritt centrum i Oslo

I april 2016 startade Oslo kommun upp programmet Bilfritt Byliv. Målsättningen är...

Läs mer


Bravida skriver kontrakt för Förbifart Stockholm

Trafikverket och Bravida har skrivit under det kontrakt som tilldelades Bravida den 28 augusti...

Läs mer


Grönt för Värmdös VA-utbyggnad

Värmdö kommun beviljas Grönt lån från Kommuninvest för utbyggnaden...

Läs mer


Mälarbanan - största projektet någonsin för Norconsult

Mälarbanan behöver öka kapaciteten och Norconsult har vunnit uppdraget att...

Läs mer
Forskningsprojektet syftar till att ta fram modeller för multifunktionella gator som möter framtida utmaningar med bland annat urbanisering, digitalisering och klimatförändringar.

Nya modeller utvecklas för framtidens smarta gator

Sweco ska ta fram riktlinjer för framtidens smarta gator i ett nytt forskningsprojekt...

Läs mer
<span>NCC:s uppdrag är att på väg E14, mellan Timmervägen och Blåberget, en sträcka på 6 km, bygga en fyrfilig motortrafikled mellan Blåberget och Nacksta, anlägga planskilda korsningar i Blåberget och i Nacksta, bygga fem broar varav en viltpassage samt bygga om den befintliga vägsträckan mellan orterna.</span>

NCC bygger om olycksdrabbad väg för närmare en halv miljard

NCC har tecknat ett omfattande kontrakt med Trafikverket om att bygga en ny väg längs E14...

Läs mer
Automatiska pollare behåller framkomligheten för fotgängare och räddningsfordon, men hindrar obehörig trafik.

Pollare kan stoppa terror-attacker

De senaste åren har flera storstäder runt om i världen drabbats av fruktansvä...

Läs mer


Eltel säkrar infrastrukturkontrakt i Förbifart Stockholm

Eltels svenska kommunikationsverksamhet är samarbetspartner till Siemens Mobility AB som har...

Läs mer

Peab bygger Flygplatsvägen i Sälen

Peab har fått uppdraget att göra en ny sträckning av väg 1053, Flygplatsvä...

Läs mer


VA-taxan höjs för att rusta osynlig infrastruktur

Det finns stora behov av investeringar i den osynliga infrastrukturen för vatten och avlopp....

Läs mer


Mest lästa




















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)byggnorden.se
Annonsering
annons(at)byggnorden.se