Innovativa metoder gjorde Östra länken till Årets Bygge


2018-11-07

Araz Ismail, gruppledare och geotekniker på Norconsult.
Bild: Norconsult
Araz Ismail, gruppledare och geotekniker på Norconsult.

När projekt Östra länken i Luleå startade var uppdraget att bygga ett nytt VA-system. Senare beslutade kommunen att två parker och en gångväg längs vattnet skulle anläggas, som gjorde projektet betydligt mer omfattande. Kreativiteten hos Norconsults geotekniker sattes på prov, men att deras lösningar skulle ge utmärkelsen Årets Bygge var inget Araz Ismail kunde föreställa sig just då.

– Jag är otrolig glad och stolt att Norconsult fick ta emot samhällsbyggnadssektorns mest prestigefyllda pris, säger Araz som är gruppledare och geotekniker på Norconsult. Det är hård konkurrens och därför extra roligt att Östra länken i Luleå fick priset, till stor del på grund av Norconsults innovativa lösningar, fortsätter han.

Bakom det prestigefulla priset ligger många provtagningar, labbförsök och hårt arbete. När projektet växte möttes teamet av tuffa utmaningar, bland annat den sulfidjord som låg i projektområdet. Araz och hans kollegor har lång erfarenhet av att arbeta med lera i geoteknikprojekt, men i Luleå stötte de på en jordtyp med helt andra egenskaper.

– Sulfidjordar kan orsaka försurning i exempelvis vattendrag i kontakt med luftens syre. Så länge sulfidjorden är under grundvattenytan sker ingen direkt påverkan på miljön, berättar Araz. Jorden är även sättningsbenägen och har dålig bärighet, vilket innebär att den måste förstärkas, fortsätter han.

Inom projektet anlades en ledningssträcka på över 3 kilometer. VA-ledningen grundlades på 4–5 meters djup under befintlig markyta, och jorden bestod från 1 till 5 m djup till stora delar av sulfidjord, varifrån stora schaktmassor grävdes ur. I liknande projekt har schaktmassorna körts till deponi, men för att återanvända jorden användes den istället till breddningen av en gångstig i Skurholmsfjärden och vid anläggningen av en udde med parkområde. Som förstärkningsmetod föreslog Norconsults geotekniker att jorden under utfyllnaden skulle förstärkas med kalkcementpelare – en lösning som i detta fall är bra ur både ekonomisk och miljömässig synpunkt.

– Kalkcementpelare är en oprövad metod för förstärkning av sulfidjordar i Norrland. För att säkerställa att metoden skulle fungera genomförde vi en stor studie i projekteringsfasen med laboratorieförsök och en utredning av hur sulfidjorden skulle förstärkas, förklarar Araz. Lösningen gav också en stor ekonomisk besparing med cirka 45 miljoner kronor lägre än beräknad projektkostnad, säger han.

Innovativa lösningar kommer dock inte av sig självt menar Araz, som särskilt framhåller samarbetet som en av de viktigaste faktorerna för projektets framgång.

– De geotekniska förhållandena i projektet var utmanande. Detta krävde fältteknikerns, labbarbetarens, projektörens, entreprenörens och beställarens kompetens och samverkan – och vårt goda samarbete gjorde det hela möjligt. För mig personligen ger utmärkelsen en kick och en bekräftelse på att det jag och vi gör inom geoteknik på Norconsult är något bra och att vårt hårda arbete lönar sig, avslutar han.



Källa: Norconsult


Skriv ut





Peab Asfalt tecknar avtal med Olofströms kommun

Peab Asfalt har vunnit upphandling gällande asfaltbeläggningar i Olofströms kommun 2019, med en möjlighet till 3 års förlängning, 1+1+1+1 år.

Läs mer
Eitech vinner förtroende att installera ännu en etapp i Västlänken, Korsvägen ett uppdrag värderat till cirka 520 miljoner kronor.

Eitech installerar ännu en etapp i Västlänken – värde cirka 520 miljoner kronor

Eitechs nya uppdrag avser ansvar för samtliga tekniska installationer i projekt E05 Station...

Läs mer

Minister till historisk byggstämma i Umeå

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) kommer till Sveriges Byggindustriers förbundsstä...

Läs mer


Nu startar ombyggnationen av gångbron mellan Södermalm och Munkbrohamnen

Gångbron mellan Södermalm och Munkbrohamnen kommer att vara helt avstängd frå...

Läs mer
Grävallvar utser Sveriges smartaste grävare, vinnaren får köra Ferrari.

Fartfylld tävling på fullt Grävallvar avgörs på MaskinExpo

Grävskador på nedgrävd infrastruktur är ett stort problem för nä...

Läs mer

Svevia vinner SBUFs innovationspris

Svevia tilldelas SBUF:s utmärkelse Årets innovation 2018 för sitt projekt \

Svevias innovationsprojekt Prognosstyrd dynamisk vägdrift har tilldelats SBUF:s...

Läs mer

Veidekke får förtroendet att utföra skyddsarbeten på Lovön


Veidekke Anläggning Öst har fått uppdraget av Trafikverket att utföra så...

Läs mer
Svevia sköte brounderhållet på Högakustenbron och Sundsvallsbron.

Svevia utför underhåll på Högakustenbron och Sundsvallsbron

Under de närmaste sex åren ska Svevia på uppdrag av Trafikverket sköta om det...

Läs mer
<noscript>&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp; &amp;amp;lt;img alt=\

Luftig bro med svindlande utsikt

Under onsdagen beslutade teknik- och fastighetsnämnden att gå ut med upphandlingen...

Läs mer

Nu ska olycksdrabbade vägsträckan bli säker

Planskilda korsningar ökar trafiksäkerheten.

Ramirent har vunnit NCC’s leverantörsupphandling gällande den omfattande...

Läs mer

Diös utvecklar större miljöcertifierade lokaler till Trafikverket i Luleå


Trafikverket i Luleå expanderar sin verksamhet med fler medarbetare och utökar dä...

Läs mer


Inga nya broar byggs i Norrköping – än

Under januari 2018 beslutade tekniska nämnden i Norrköping om att bygga en ny bro som ska...

Läs mer


Mest lästa




















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)byggnorden.se
Annonsering
annons(at)byggnorden.se