Avesta kommun

Facebook
Instagram

Klart för byggstart av Västlänken


2018-05-15

Skansen Lejonet.
Bild: Kasper Dudzik/Trafikverket
Skansen Lejonet.

Mark- och miljööverdomstolen har i dag beslutat att ge verkställighet för bygget av tågtunneln Västlänken i Göteborg. Därmed kan det arbete som omfattas av villkoren i tillståndet som Mark- och miljödomstolen gav i januari i år inledas.

Verkställigheten innebär att tillståndet börjar gälla innan domen vunnit laga kraft. Domen från i januari överklagades av flera parter. Även om Mark- och miljööverdomstolen nu meddelat att man inte ger prövningstillstånd till någon annan part än Trafikverket kan detta beslut överklagas till Högsta domstolen, därför har domen inte vunnit laga kraft.

Tillståndet från Mark- och miljödomstolen omfattar bland annat villkor för arbeten som påverkar grundvattnet, exempelvis schaktning och sprängning. Villkoren reglerar även bullernivåer samt villkor för vibrationer och utsläpp av vatten.

– När alla relevanta tillstånd finns är det möjligt att få verkställighet, säger Ulf Edling, verksjurist på Trafikverket. Denna juridiska möjlighet är vanligt förekommande när det gäller infrastrukturprojekt.

Bygget av Västlänken fortsätter nu som planerat. Förberedande arbeten, bland annat ledningsomläggningar och trädflytt, har pågått under en längre tid och på senare tid har entreprenörerna även börjat etablera arbetsplatser.

– Att vi kommer igång med det egentliga byggskedet nu ger oss bra förutsättningar att bygga Västlänken inom utsatt tid och budget, säger Bo Larsson, projektchef för Västlänken på Trafikverket. Bygget av Västlänken kommer att märkas i staden, men vi ska göra vårt yttersta för att minska påverkan. Vissa grupper, särskilt de som bor och verkar nära våra byggarbetsplatser påverkas mer än andra och vi har förståelse för att det kan bli jobbigt. Därför kommer en öppen dialog med dessa grupper att ha hög prioritet för oss under byggskedet.

Tågtunneln Västlänken byggs för att öka kapaciteten på Göteborgs Central, något som är betydelsefullt både för det lokala, regionala och nationella transportsystemet.

– Staten har valt att investera i Västlänken i Göteborg eftersom en förstärkning av tågsystemet i Göteborg är av stort intresse nationellt, säger Bengt Rydhed som är t.f. regiondirektör för Trafikverket Väst. Sveriges järnvägsnät utvecklas hela tiden och Trafikverket bygger etappvis i takt med att regeringen avsätter medel i nationell plan.

Domstolens beslut innebär även verkställighet för projekt Olskroken planskildhet, under förutsättning att Göteborgs Stads detaljplan för området vunnit laga kraft.

Mark- och miljööverdomstolen beslutade även att ge prövningstillstånd till Trafikverket för överklagan av Mark- och miljödomstolens villkor beträffande möjligheten att söka dispens för miljöstörande verksamhet. Detta är ett villkor som framförallt påverkar byggnationen av Olskroken planskildhet. Några andra prövningstillstånd gavs inte.

Fakta

  • Västlänken är enjärnväg för pendel- och regiontåg i tunnel under centrala Göteborg med tre nya stationer under mark vid Korsvägen, Haga och Göteborgs central.
  • Tågtunneln byggs för att underlätta resandet i Göteborg och Västsverige. Västlänken skapar plats för fler tåg, minskar sårbarheten i järnvägssystemet och gör det möjligt att åka tåg till fler platser i Göteborg.
  • Västlänken är ett av de infrastrukturprojekt som ingår i Västsvenska paketet.

Några milstolpar

  • 2001: Arbete med idéstudie och förstudie inleds
  • 2004: Järnvägsutredningen, där man utreder olika alternativa sträckningar, startar.
  • 2007: Järnvägsutredningen avslutas. Slutsatsen är att sträckningen via Haga-Korsvägen bäst uppfyller målen.
  • 2014: Regeringen ger tillåtlighet enligt miljöbalken i november 2014
  • 2017 (juni): Järnvägsplanen vinner laga kraft
  • 2018 (januari): Mark- och miljödomstolen ger tillstånd med villkor, men ingen verkställighet
  • 2018 (februari): Göteborg Stads detaljplan för Västlänkens sträckning vinner laga kraft
  • 2018 (maj): Mark- och miljööverdomstolen beslutar om verkställighet för start av bygget 




Källa: Trafikverket

Skriv ut





Hamneda Grus & Åkeri och Kubicom inleder samarbete

Smålandsföretaget Hamneda Grus & Åkeri AB inleder nu ett samarbete med Kubicom, en digital förmedlare av maskin- och transporttjänster. Samarbetets syfte är att...

Läs mer
<span class=\

Utbyggnaden av Norrköpings hamn fortsätter

Den planerade utbyggnaden av Norrköpings hamn är viktig för regionens nä...

Läs mer
Montage av en ZIP-balk hos Strängbetongs systerföretag Spanbeton i Nederländerna.

Strängbetong levererar brobalkar till ny bro i Härnösand

Strängbetong har fått förtroendet att leverera prefabricerade brobalkar till den...

Läs mer
Hitachi bandgrävare ZX225USLC-6.

Hitachis storsäljare på Entreprenad Live

Delvator visar några av Hitachis storsäljande modeller av hjul- och bandgrävare,...

Läs mer
\

Stark orderingång förbättrade orderstocken

Svevias orderingång under andra kvartalet ökade med närmare 60 procent, jä...

Läs mer
Järnvägsviadukten är byggd 1932 och i så dåligt skick att den måste rivas och ersättas av en ny.

Järnvägsviadukten rivs och ersätts av en ny

Nu startar arbetena med att byta ut järnvägsviadukten i centrala Härnösand. Den...

Läs mer

Extra insats för rena gågator

En konsekvens av bristen på regn är att Växjö centrums gågator har...

Läs mer


Business Case för en snabbare järnvägsförbindelse mellan Oslo och Stockholm presenteras i Arendal

Hur kan det både vara möjligt och lönsamt att bygga en snabbare järnvä...

Läs mer
Korsningen Kungsängsvägen-&Ouml;xnehagaleden är en av två korsningar som byggs om.

Vägarbeten på Öxnehagaleden och vid "Undergången"

Trafiken och vägkorsningarna på Öxnehagaleden har länge varit diskuterade. Nu...

Läs mer
Svevia DNA-märker sin utrustning för att göra dem svår att sälja och därmed ointressant att stjäla.

DNA-märkning för minskade stölder

Varje år stjäls det entreprenadmaskiner för mer än 100 miljoner kronor i...

Läs mer

Akelius köper 68 lägenheter i New York

838 West End Avenue.

838 West End Avenue ligger nära Central Park i stadsdelen Upper West Side i New York.
...

Läs mer
Peab Asfalt laboratorie.

Är bindemedel från skogen i framtidens asfalt?

Nu startar ett europeiskt forskningsprojekt där restprodukter från skogsbruk ska...

Läs mer


Mest lästa

















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)byggnorden.se
Annonsering
annons(at)byggnorden.se