Facebook
Instagram

Klart för byggstart av Västlänken


2018-05-15

Skansen Lejonet.
Bild: Kasper Dudzik/Trafikverket
Skansen Lejonet.

Mark- och miljööverdomstolen har i dag beslutat att ge verkställighet för bygget av tågtunneln Västlänken i Göteborg. Därmed kan det arbete som omfattas av villkoren i tillståndet som Mark- och miljödomstolen gav i januari i år inledas.

Verkställigheten innebär att tillståndet börjar gälla innan domen vunnit laga kraft. Domen från i januari överklagades av flera parter. Även om Mark- och miljööverdomstolen nu meddelat att man inte ger prövningstillstånd till någon annan part än Trafikverket kan detta beslut överklagas till Högsta domstolen, därför har domen inte vunnit laga kraft.

Tillståndet från Mark- och miljödomstolen omfattar bland annat villkor för arbeten som påverkar grundvattnet, exempelvis schaktning och sprängning. Villkoren reglerar även bullernivåer samt villkor för vibrationer och utsläpp av vatten.

– När alla relevanta tillstånd finns är det möjligt att få verkställighet, säger Ulf Edling, verksjurist på Trafikverket. Denna juridiska möjlighet är vanligt förekommande när det gäller infrastrukturprojekt.

Bygget av Västlänken fortsätter nu som planerat. Förberedande arbeten, bland annat ledningsomläggningar och trädflytt, har pågått under en längre tid och på senare tid har entreprenörerna även börjat etablera arbetsplatser.

– Att vi kommer igång med det egentliga byggskedet nu ger oss bra förutsättningar att bygga Västlänken inom utsatt tid och budget, säger Bo Larsson, projektchef för Västlänken på Trafikverket. Bygget av Västlänken kommer att märkas i staden, men vi ska göra vårt yttersta för att minska påverkan. Vissa grupper, särskilt de som bor och verkar nära våra byggarbetsplatser påverkas mer än andra och vi har förståelse för att det kan bli jobbigt. Därför kommer en öppen dialog med dessa grupper att ha hög prioritet för oss under byggskedet.

Tågtunneln Västlänken byggs för att öka kapaciteten på Göteborgs Central, något som är betydelsefullt både för det lokala, regionala och nationella transportsystemet.

– Staten har valt att investera i Västlänken i Göteborg eftersom en förstärkning av tågsystemet i Göteborg är av stort intresse nationellt, säger Bengt Rydhed som är t.f. regiondirektör för Trafikverket Väst. Sveriges järnvägsnät utvecklas hela tiden och Trafikverket bygger etappvis i takt med att regeringen avsätter medel i nationell plan.

Domstolens beslut innebär även verkställighet för projekt Olskroken planskildhet, under förutsättning att Göteborgs Stads detaljplan för området vunnit laga kraft.

Mark- och miljööverdomstolen beslutade även att ge prövningstillstånd till Trafikverket för överklagan av Mark- och miljödomstolens villkor beträffande möjligheten att söka dispens för miljöstörande verksamhet. Detta är ett villkor som framförallt påverkar byggnationen av Olskroken planskildhet. Några andra prövningstillstånd gavs inte.

Fakta

  • Västlänken är enjärnväg för pendel- och regiontåg i tunnel under centrala Göteborg med tre nya stationer under mark vid Korsvägen, Haga och Göteborgs central.
  • Tågtunneln byggs för att underlätta resandet i Göteborg och Västsverige. Västlänken skapar plats för fler tåg, minskar sårbarheten i järnvägssystemet och gör det möjligt att åka tåg till fler platser i Göteborg.
  • Västlänken är ett av de infrastrukturprojekt som ingår i Västsvenska paketet.

Några milstolpar

  • 2001: Arbete med idéstudie och förstudie inleds
  • 2004: Järnvägsutredningen, där man utreder olika alternativa sträckningar, startar.
  • 2007: Järnvägsutredningen avslutas. Slutsatsen är att sträckningen via Haga-Korsvägen bäst uppfyller målen.
  • 2014: Regeringen ger tillåtlighet enligt miljöbalken i november 2014
  • 2017 (juni): Järnvägsplanen vinner laga kraft
  • 2018 (januari): Mark- och miljödomstolen ger tillstånd med villkor, men ingen verkställighet
  • 2018 (februari): Göteborg Stads detaljplan för Västlänkens sträckning vinner laga kraft
  • 2018 (maj): Mark- och miljööverdomstolen beslutar om verkställighet för start av bygget 




Källa: Trafikverket

Skriv ut



För två år sedan blev kommunen kontaktade av klass 1 A på Nyeds skola, som hade önskemål och idéer om en förbättrad trafiklösning. Snart är de verklighet. (Bilden är inte tagen i Molkom.)
För två år sedan blev kommunen kontaktade av klass 1 A på Nyeds skola, som hade önskemål och idéer om en förbättrad trafiklösning. Snart är de verklighet. (Bilden är inte tagen i Molkom.)

Barnens tips blir säkrare skolväg i Molkom

Det ska bli enklare och säkrare att ta sig fram med cykel i Molkom. För två år sedan presenterade en skolklass vid Nyeds skola förslag på hur det skulle kunna gå...

Läs mer
12 m långa pålar pressas ner i kanalbanken vid Norsholm.

Göta kanal står inför sin största renoveringsvinter på 200 år

Varje vinter pågår ett stort antal underhållsprojekt i och utmed Göta kanal...

Läs mer
Några olika förslag och idéer på hur det skulle kunna se ut när området runt Örebro södra byggs om.

Flera idéer om Örebro södras utveckling

Platsen vid Örebro södra är ett av Örebros mest strategiska lägen med...

Läs mer
Svevia bygger om väg 40 för bättre trafiksäkerhet. En utmaning i projektet är att leda om den intensiva pendeltrafiken.

Svevia bygger om trafikplats Hedentorp

För att öka trafiksäkerheten och minska köerna på väg 40 och vä...

Läs mer


Skanska projekterar tunnel och station i Sundbyberg och Solna

Skanska har tecknat ett avtal med Trafikverket om att arbeta fram förutsättningarna...

Läs mer

Skanska renoverar elektronik och mekanik på Madison Avenue Bridge

Skanska USA har tecknat avtal med New York City Department of Transportation (NYCDOT) för att...

Läs mer
Eduardo Epifanio, projektledare Göteborgs Hamn AB framför pålningspråmen som ska slå ner 1500 pålar i berget på botten i Arendalsviken.

Byggstart för ny hamnterminal i Göteborgs hamn

Nu startar bygget av en helt ny hamnterminal i Göteborgs hamns ytterhamnområde....

Läs mer
Visionsbild över Norrtälje hamn - Norrtälje stads nya framväxande stadsdel.

Norrtälje kommun sluter stort låneavtal med Nordiska investeringsbanken

Norrtälje kommun och Nordiska investeringsbanken har tecknat ett 25-årigt lå...

Läs mer

Unik elväg planeras på Gotland

Konsortiet ElectRoad, som har planer på att bygga världens första induktiva...

Läs mer


Skebäcksbron breddas för att öka trafiksäkerheten

Skebäcksbron breddas för att öka trafiksäkerheten och få plats med...

Läs mer


KONE får stororder – utrustar finska Västmetrons andra fas

KONE har vunnit en order gällande leverans av hissar och rulltrappor till andra fasen i ett av...

Läs mer

Skanska renoverar ikon i New York

Skanska har tecknat avtal med New York City Department of Transportation om att renovera den...

Läs mer


Mest lästa




















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)byggnorden.se
Annonsering
annons(at)byggnorden.se