Ny utredning ska ge vägledning inför framtida beslut om Pyttebron


2020-06-03

Vy från Pyttebron.
Bild: Ängelholm kommun
Vy från Pyttebron.

Kan Pyttebron flyttas och återanvändas? I det pågående arbetet med att ta fram en detaljplan för Klippanvägens förlängning har en intern utredning nu undersökt olika framtidsscenarier för Pyttebron.


Inom ramen för Ängelholmspaketet och Klippanvägens förlängning pågår just nu planläggningen för en bilväg utmed sträckan där Pyttebron ligger idag. Det innebär att Pyttebron som är en gång- och cykelbro inte går att behålla på befintlig plats. Detta har aktualiserat frågan om hur den befintliga bron ska hanteras. Det är den politiska styrgruppen för trafikutveckling som beställt utredningen för att få ett faktabaserat underlag som stöd inför framtida beslut. I utredningen beskrivs översiktligt möjligheterna till återanvändning av bron.

– Vi har efterfrågat den här rapporten för att vi inser att vi närmar oss tidpunkten när vi måste ta ställning till hur den befintliga Pyttebron ska hanteras för att inte stoppa upp projektet kring Klippanvägens förlängning, säger styrgruppens ordförande Robin Holmberg (M). Det här är en komplex fråga som berör många delar; tekniska hinder och möjligheter, om en flytt av bron är ekonomiskt försvarbar men också om människors känslor för bron.


Flytta en bro via Rönne å
Bron kan antingen hanteras i sin helhet eller plockas ner i delar, vilket ställer olika krav på lösningar. Om bron ska flyttas hel och intakt, behöver den lyftas. Att lyfta broar är möjligt, men för att vara säker på att Pyttebron klarar ett lyft måste en fördjupad utredning göras.

För att lyfta en bro krävs en större kran. Om bron ska lyftas från vattensidan behövs pråmar och om bron ska transporteras längs Rönne å är detta beroende av att vattendjupet är tillräckligt samt att det är tillräckligt utrymme under de broar som ska passeras för både bro och pråm.

– Vattendjupet kan variera kraftigt i Rönne å beroende på årstid och väderläge, och det är osäkert om det över huvud taget är möjligt att transportera bron längs ån, säger Henrik Bertheden, projektchef i Ängelholms kommun och ansvarig för brorapporten. För att vi ska kunna svara säkert på om det är möjligt, behöver vi studera det här noga tillsammans med företag som är specialiserade på den här typen av transporter, säger Henrik Bertheden.


Flytta bron från land
Att lyfta Pyttebron från landsidan kräver en tillräckligt stor och hård yta där en lyftkran kan stå. Det behövs också tillräckligt utrymme i luften för att hantera brolyftet utan att påverka befintliga fastigheter, byggnader, skyddsvärda träd.

– Att transportera en sådan brokonstruktion med hänsyn till längd och vikt kräver både specialfordon och en väg som tillåter detta. Vår bedömning är att utrymmet och den typ av vägar som krävs inte finns i området kring Pyttebron i dagsläget. Men frågan behöver utredas vidare för att få ett definitivt svar, säger Henrik Bertheden.


Alternativ användning
För att definitivt kunna svara på frågan om bron kan hanteras och användas på annan plats, krävs ytterligare utredningar som undersöker skicket på bron och på möjligheterna att lyfta och transportera den. Om det visar sig att det är möjligt att både lyfta och transportera Pyttebron, skulle den eventuellt kunna återanvändas på annan plats längs Rönne å, enligt rapporten. Om det däremot visar sig omöjligt, skulle ett alternativ vara att använda hela eller delar av bron i ett helt annat sammanhang. Detta är dock inte något som undersökts.

– När vi nu har fått den här översiktliga rapporten kommer vi i den politiska styrgruppen att gå tillbaka till våra partier för att diskutera de olika alternativen. Vi måste ställa oss frågan vad det är värt att bevara bron i relation till bland annat kostnaderna. Vår ambition är att kunna fatta beslut under slutet av sommaren, säger Robin Holmberg.



Källa: Ängelholms kommun


Tipsa en vn Skriv ut



Upptäck Tensars koncept för tillfälliga vägar!
Upptäck Tensars koncept för tillfälliga vägar!

Upptäck Tensars koncept för tillfälliga vägar!

Ny flyer från Tensar rörande tillfälliga vägar, sammanställd av Katarzyna Nohavica.


Tillfälliga vägar

Letar du efter pålitliga och effektiva...

Läs mer
Malux
Blå linje byggs ut med 11,5 kilometer till Nacka och Söderort. Ett omfattande och komplicerat projekt som kräver stort tekniskt kunnande och avancerade ställningslösningar.

Nya tunnelbanan i Stockholm – ställningar som går på djupet

Djupt under markytan pågår ett av Stockholms mest komplexa byggprojekt –...

Läs mer
Cramos Harald Sundin och Regions Stockholms Mats Vornanen.

Cramo inviger nytt logistikcenter – en nyckelfunktion i utbyggnaden av Stockholms tunnelbana

Cramo tar ytterligare ett steg i sitt omfattande uppdrag vid utbyggnaden av den nya tunnelbanan...

Läs mer
<span>Betongbil i trafik</span>

Heidelberg Materials utvecklar smartare, säkrare och mer hållbara betongtransporter

Säkrare, smartare och mer hållbara betongtransporter har stått i fokus i...

Läs mer
I slutet av februari släpps årets Ramirentrapport, med statistk från byggbranschen, som bland annat visar att var sjätte inom branschen är rädd att förlora jobbet i år.

Var sjätte anställd i byggbranschen rädd att mista jobbet

2024 var ett tufft år för byggbranschen. Drygt var fjärde som jobbar inom branschen...

Läs mer
<span>46 mil ny ledning mellan Karlstad och &Ouml;stersund.</span>

Tyréns är huvudkonsult i Svenska kraftnäts största ledningsbyggnadsprojekt någonsin

Projektet Karlstadbenet innebär 46 mil ny dubbel ledning på 400 kilovolt mellan Karlstad...

Läs mer
Ny belysning på Valhallavägen uppspänt på vajer mellan 16 st stolpar

Ny belysning på Valhallavägens promenadstråk

106 st LPA uppspänt på vajer mellan 16 st stolpar ger ljus och stämning till...

Läs mer
Bohushallen i Ale kommun, Västra Götalands län.

Från lysrör till LED i Ale kommun

Ale kommun har tagit ett helhetsgrepp och beslutat att byta ut all belysning i kommunens lokaler...

Läs mer
<span>Svevia blir ny entreprenör för asfaltbeläggningar i &Auml;ngelholm kommun. </span>

Svevia tecknar asfaltkontrakt med Ängelholm kommun

Från och med den 1 april 2025 är det Svevia som på uppdrag av Ängelholm...

Läs mer


Ammann slutför förvärvet av ABG asfaltläggare från Volvo CE

Ammann har slutfört sitt förvärv av ABG asfaltläggarprogram från Volvo...

Läs mer


NCC tecknar asfaltskontrakt för 380 MSEK i Norge

NCC har tecknat nio asfaltskontrakt med Statens vegvesen (norska Trafikverket) och flera regioner i...

Läs mer
<span>Volvo CE:s stora 30-tons nätanslutna grävmaskin ingick i Electric Worksite-testerna. </span>

Studie visar att elektrifierade byggarbetsplatser är möjliga med många vinster för samhället

Eldrivna maskiner gör ett lika bra jobb som dieselmaskiner – utan avgaser och med bä...

Läs mer


Zurface och Wiklunds räddar tonvis med natursten genom återbruk

Logistikföretaget Wiklunds och naturstensproducenten Zurface har inlett ett samarbete för...

Läs mer


Anna Lagergren ny kommersiell chef på Züblin Scandinavia AB

Vi är glada att välkomna Anna Lagergren som kommersiell chef med ansvar för bland...

Läs mer


2 miljarder investeras i hållbar digital infrastruktur när EcoDataCenter fortsätter växa i Falun.

EcoDataCenter investerar ytterligare i sin anläggning EcoDataCenter 1 i Falun. Anlä...

Läs mer


SVEAB Anläggning erhåller etapp 1 för projekt KaVa

SVEAB Anläggning har erhållit etapp 1 för ”Kapacitetsförstärkning...

Läs mer
Variationen i återvunnet material kan göras till en fördel i bullerplank med hjälp av design. 

Swisspearl vinner innovationspriset InfraAwards 2023

Med bidraget ”Skräp på väg - in i förändringen” tar...

Läs mer


Det närmar sig mörkare tider

Bra arbetsbelysning på byggarbetsplatsen är en förutsättning för ett bra...

Läs mer
Exempel på balkprov i maskin där böjdragprovning utförs. 

Heidelberg Materials kan nu erbjuda böjdragprovning

Sedan en tid tillbaka är Heidelberg Materials Betong Sverige ackrediterade att utföra...

Läs mer


Volvo visar vägen med unik eldriven bredd på eComExpo i Stockholm

Volvo är en av flera stora tillverkare som valt att ställa ut på eComExpo - den nya...

Läs mer
<span>Just nu anläggs Veg Techs strandmattor och ängsmattor i en av Sveriges modernaste stadsmiljöer, Barkabystaden i Järfälla kommun. Här rinner Bällstaån som under många år haft stora problem med föroreningar, erosion och dålig vattenkvalité.</span>

Växter som gör underverk för vattenkvalitén

Vegetation i vattenmiljöer har stor betydelse och nytta för vattenrening, flö...

Läs mer
<span>Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari samtalar med Elonroads grundare Dan Zethraeus och medarbetare i fabriken i Lund.</span>

Elonroad visar upp elvägar för klimat- och miljöministern i Skåne

En stolt klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari besökte under gårdagen...

Läs mer


Eitech kontrakteras tillsammans med Omexom för ett stort kraftprojekt i Finland

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar fö...

Läs mer
<h1><span style=\

Nytt uppställningssystem säkrar arbetsplatsen ytterligare

Det är Swerocks nya eldrivna betongpumpar som får det senaste fullflexibla uppstä...

Läs mer
3D bild av den nya timmersorteringsanläggningen<div> </div>

NCC moderniserar Kåge Sågverk i Skellefteå

NCC ska på uppdrag av Norra Timber utföra tre delentreprenader för att fö...

Läs mer

MCS funktion "Fordonslager" möjliggör översikt av lagernivå i servicebilar

MCS, leverantör av system för uthyrning, har utvecklat en ny funktion i sin...

Läs mer
Låsbara lock anpassade för eftermontage av innerlock i redan installerade Melbye brunnar.

Malmö Stadsnät säkrar infrastrukturen

Malmö Stadsnät arbetar sedan lång tid tillbaka med säkerheten kring den...

Läs mer
Nytt stationshus östra fasaden (bilden är en illustration).

Jernhusen bygger Göteborgs nya stationshus

Jernhusen förvärvar byggrätten till Göteborgs nya stationshus. Med byggnaden...

Läs mer


Trafikverket häver kontrakt med entreprenör

Trafikverket har beslutat att häva kontraktet med AGN Haga, den entreprenör som bygger...

Läs mer
Visionsbild Kungsgatan österut (bilden är en illustration).

Kungsgatans grund stärks inför framtiden

Det är över 100 år sedan Kungsgatan byggdes och nu behöver grunden under gatan...

Läs mer


Överenskommelse om förbättringar av E18 genom Karlstad

Kollektivkörfält, cirkulationsplats, gång- och cykelpassager och nya avfarter...

Läs mer


Norconsult vinner stort brouppdrag i Vilhelmina

Norconsult har vunnit ett stort uppdrag för Trafikverket värt 10 miljoner kronor avseende...

Läs mer
Spårutbyggnaden, från två till fyra spår, innebär att pendeltågstrafik och fjärrtrafik kan hanteras åtskilt och möjliggör en ökad turtäthet för regionaltåg, fjärrtåg och godståg.

WSP får Trafikverkets förtroende att utforma en av etapperna på Fyra spår Uppsala

Nu påbörjas arbetet med en av etapperna på Ostkustbanans utbyggnad mellan Uppsala...

Läs mer
Robert Gradin, fälttekniker hos Geomatikk genomför koordinatsättning i samband med ledningsanvisning.

Koordinatsättning skapar förutsättningar för framtidens ledningsanvisning

Utvecklingen inom ledningsanvisning går snabbt. Digitalisering, automatisering och avancerade...

Läs mer


Veidekke bygger ut infrastruktur i Skölsta

Veidekke har tecknat avtal med Uppsala kommun gällande utbyggnaden av infrastruktur med gator,...

Läs mer
Mats Norberg, VD för Swerock Norden.

Swerock vill se ökat samarbete i branschen för att nå klimatmålen

År 2030 ska bygg- och anläggningsbranschen ha halverat de klimatpåverkande...

Läs mer


Mest lästa









imex

Robota Pumpshoppen

Leksandsdörren

stoneco

CH Ståldörrar

Hellbergs

Bergsäkra

piltorps leister

Swedoor








Wiklunds



Leviat

Alron

Lami doors

ovella

Con-form

ANM Mättjänster

nils malmgren ab

Team Tejbrant

Tubman

Corroventa

Svebab

Heco

Per Wikstrand

Elecosoft

Lavtox Boracol

Motum Blekinge

Lappset

Zipup dinolift

AF Rör

aircoil

Steelpool

Lightlift

Vieser

Zerxes

Jeven

wettergrens

swescan

Ruukki

EdmoLift

Elmässan 2

Industrinät
Unica Media AB © 2022
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se