Avesta kommun

Facebook
Instagram

Oväntat resultat när boende tyckte till om trafikbuller


2018-05-09

Helena Hasslöf, legitimerad läkare och doktorand på Arbets- och miljömedicin (AMM), Sahlgrenska akademin.
Bild: Sahlgrenska akademin
Helena Hasslöf, legitimerad läkare och doktorand på Arbets- och miljömedicin (AMM), Sahlgrenska akademin.

Bullersmart design, tysta rum i bostaden – men också ökad acceptans för höga ljudnivåer i boendemiljön. Det tros vara förklaringar till att ett relativt nybyggt område i centrala Göteborg, beläget nära en hårt trafikerad motorled, inte alls upplevs så bullrigt som förväntat.

– De som väljer att bo i detta område kan vara en selekterad grupp som prioriterar närhet till de centrala delarna av staden och kanske accepterar en högre ljudnivå. Det kan också vara så att bostadsbristen centralt i större städer höjer toleransen för vad man accepterar i sin boendemiljö, säger Helena Hasslöf, legitimerad läkare och doktorand på Arbets- och miljömedicin (AMM), Sahlgrenska akademin.

Det undersökta området ligger i Gårda i centrala Göteborg, intill E6/E20, med spårvagnar och en järnvägsbro som andra bullerkällor. Resultaten i den rapport som tagits fram bygger på beräkningar av bullernivåer i området och de boendes egna uppfattningar om hur mycket de störs.

Materialet presenteras i en tid av diskussioner om bostadsbrist centralt i större städer, förändrade bullerregler och förtätad bebyggelse i framför allt storstädernas centrala delar.

Få upplevde sig störda
De förväntningar forskarna hade på resultaten byggde delvis på en tidigare undersökning i Klippan, ett liknande bullerutsatt område i Göteborg där andelen störda var över 30 procent. Denna gång gav dock boendeenkäterna en helt annan bild.

I det aktuella bostadsområdet i Gårda var det bara 7 procent av de boende som klassificerades som störda av trafikbullret, mot förväntade 25 procent. I de bullrigaste delarna (60-70 dB) var andelen störda 12 procent. För att räknas som störd av bullret krävdes att man uppgett att man störs ”ganska mycket”, ”mycket” eller ”oerhört mycket”.

Områdets design, med bland annat bullerplank och u-formade huskroppar, tros vara en del av förklaringen till att så få ansåg sig störda. 96 procent uppgav att det fanns tystnad inne i bostaden och 82 procent sa sig ha ett helt tyst rum. Dessa siffror är högre än vad man fann i Klippan där störningsgraden var högre och huskroppar som avskärmar bullerkällor inte finns på samma sätt som i Gårda. Nya byggmetoder, med exempelvis effektiv ljudisolering, skulle också kunna bidra till den låga störningsgraden.

Sömnproblem och stress
Trafikbuller orsakar bland annat upplevd störning, sömnproblem och stressreaktioner i kroppen, ökad risk för hjärt-kärlsjukdom, försämrad talförståelse och kommunikation, försämrad inlärning och prestation.

Att dagens byggnadsstandard ofta kan bidra till bra ljudmiljö inomhus beskrivs i Folkhälsomyndighetens senaste miljöhälsorapport från 2017. Samtidigt kvarstår den bullriga utomhusmiljön vid bostaden.

– Även om man kan använda modern byggteknik för att skapa bra ljudmiljö inomhus så exponeras man fortfarande för bullriga miljöer utomhus i bostadens närhet. Enligt Miljöhälsorapport 2017 har studier visat att effekter av utomhusmiljön inte går att bortse från ur ett hälsoperspektiv, konstaterar Helena Hasslöf.





Källa: Göteborgs universitet


Skriv ut



<span class=\
ECO-Asfalt minskar betydligt miljöpåverkan.

Miljödeklarerad asfalt för transparens och jämförbarhet

Att bedöma vilken produkt som är bäst för miljön kan vara komplext, men verifierad och jämförbar data förenklar för den som vill göra hållbara...

Läs mer


Hamneda Grus & Åkeri och Kubicom inleder samarbete

Smålandsföretaget Hamneda Grus & Åkeri AB inleder nu ett samarbete med...

Läs mer
<span class=\

Utbyggnaden av Norrköpings hamn fortsätter

Den planerade utbyggnaden av Norrköpings hamn är viktig för regionens nä...

Läs mer
Montage av en ZIP-balk hos Strängbetongs systerföretag Spanbeton i Nederländerna.

Strängbetong levererar brobalkar till ny bro i Härnösand

Strängbetong har fått förtroendet att leverera prefabricerade brobalkar till den...

Läs mer
Hitachi bandgrävare ZX225USLC-6.

Hitachis storsäljare på Entreprenad Live

Delvator visar några av Hitachis storsäljande modeller av hjul- och bandgrävare,...

Läs mer
\

Stark orderingång förbättrade orderstocken

Svevias orderingång under andra kvartalet ökade med närmare 60 procent, jä...

Läs mer
Järnvägsviadukten är byggd 1932 och i så dåligt skick att den måste rivas och ersättas av en ny.

Järnvägsviadukten rivs och ersätts av en ny

Nu startar arbetena med att byta ut järnvägsviadukten i centrala Härnösand. Den...

Läs mer

Extra insats för rena gågator

En konsekvens av bristen på regn är att Växjö centrums gågator har...

Läs mer


Business Case för en snabbare järnvägsförbindelse mellan Oslo och Stockholm presenteras i Arendal

Hur kan det både vara möjligt och lönsamt att bygga en snabbare järnvä...

Läs mer
Korsningen Kungsängsvägen-&Ouml;xnehagaleden är en av två korsningar som byggs om.

Vägarbeten på Öxnehagaleden och vid "Undergången"

Trafiken och vägkorsningarna på Öxnehagaleden har länge varit diskuterade. Nu...

Läs mer
Svevia DNA-märker sin utrustning för att göra dem svår att sälja och därmed ointressant att stjäla.

DNA-märkning för minskade stölder

Varje år stjäls det entreprenadmaskiner för mer än 100 miljoner kronor i...

Läs mer

Akelius köper 68 lägenheter i New York

838 West End Avenue.

838 West End Avenue ligger nära Central Park i stadsdelen Upper West Side i New York.
...

Läs mer


Mest lästa

















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)byggnorden.se
Annonsering
annons(at)byggnorden.se