Avesta kommun

Facebook
Instagram

Oväntat resultat när boende tyckte till om trafikbuller


2018-05-09

Helena Hasslöf, legitimerad läkare och doktorand på Arbets- och miljömedicin (AMM), Sahlgrenska akademin.
Bild: Sahlgrenska akademin
Helena Hasslöf, legitimerad läkare och doktorand på Arbets- och miljömedicin (AMM), Sahlgrenska akademin.

Bullersmart design, tysta rum i bostaden – men också ökad acceptans för höga ljudnivåer i boendemiljön. Det tros vara förklaringar till att ett relativt nybyggt område i centrala Göteborg, beläget nära en hårt trafikerad motorled, inte alls upplevs så bullrigt som förväntat.

– De som väljer att bo i detta område kan vara en selekterad grupp som prioriterar närhet till de centrala delarna av staden och kanske accepterar en högre ljudnivå. Det kan också vara så att bostadsbristen centralt i större städer höjer toleransen för vad man accepterar i sin boendemiljö, säger Helena Hasslöf, legitimerad läkare och doktorand på Arbets- och miljömedicin (AMM), Sahlgrenska akademin.

Det undersökta området ligger i Gårda i centrala Göteborg, intill E6/E20, med spårvagnar och en järnvägsbro som andra bullerkällor. Resultaten i den rapport som tagits fram bygger på beräkningar av bullernivåer i området och de boendes egna uppfattningar om hur mycket de störs.

Materialet presenteras i en tid av diskussioner om bostadsbrist centralt i större städer, förändrade bullerregler och förtätad bebyggelse i framför allt storstädernas centrala delar.

Få upplevde sig störda
De förväntningar forskarna hade på resultaten byggde delvis på en tidigare undersökning i Klippan, ett liknande bullerutsatt område i Göteborg där andelen störda var över 30 procent. Denna gång gav dock boendeenkäterna en helt annan bild.

I det aktuella bostadsområdet i Gårda var det bara 7 procent av de boende som klassificerades som störda av trafikbullret, mot förväntade 25 procent. I de bullrigaste delarna (60-70 dB) var andelen störda 12 procent. För att räknas som störd av bullret krävdes att man uppgett att man störs ”ganska mycket”, ”mycket” eller ”oerhört mycket”.

Områdets design, med bland annat bullerplank och u-formade huskroppar, tros vara en del av förklaringen till att så få ansåg sig störda. 96 procent uppgav att det fanns tystnad inne i bostaden och 82 procent sa sig ha ett helt tyst rum. Dessa siffror är högre än vad man fann i Klippan där störningsgraden var högre och huskroppar som avskärmar bullerkällor inte finns på samma sätt som i Gårda. Nya byggmetoder, med exempelvis effektiv ljudisolering, skulle också kunna bidra till den låga störningsgraden.

Sömnproblem och stress
Trafikbuller orsakar bland annat upplevd störning, sömnproblem och stressreaktioner i kroppen, ökad risk för hjärt-kärlsjukdom, försämrad talförståelse och kommunikation, försämrad inlärning och prestation.

Att dagens byggnadsstandard ofta kan bidra till bra ljudmiljö inomhus beskrivs i Folkhälsomyndighetens senaste miljöhälsorapport från 2017. Samtidigt kvarstår den bullriga utomhusmiljön vid bostaden.

– Även om man kan använda modern byggteknik för att skapa bra ljudmiljö inomhus så exponeras man fortfarande för bullriga miljöer utomhus i bostadens närhet. Enligt Miljöhälsorapport 2017 har studier visat att effekter av utomhusmiljön inte går att bortse från ur ett hälsoperspektiv, konstaterar Helena Hasslöf.





Källa: Göteborgs universitet


Skriv ut



Hon tänker nytt kring grundläggningsarbete

<span class=\

Tara Wood, Göteborg, ansvarig för teknisk affärsutveckling inom geoteknik på NCC, har tilldelats Sigge Thernwalls stora byggpris tillsammans med tre andra. Hon belönas med...

Läs mer
Gavelåsbron i Partille.

Ett steg närmare lösning gällande Gavelåsbron i Partille

Gavelåsbron i Paradiset i centrala Partille har varit avstängd för fordonstrafik...

Läs mer
Skansen Lejonet.

Klart för byggstart av Västlänken

Mark- och miljööverdomstolen har i dag beslutat att ge verkställighet för...

Läs mer


Infrastrukturprojekt vann Årets bygge

Norconsults projekt har både varit nominerade och varit med och vunnit Årets Bygge...

Läs mer

Oväntat resultat när boende tyckte till om trafikbuller

Helena Hasslöf, legitimerad läkare och doktorand på Arbets- och miljömedicin (AMM), Sahlgrenska akademin.

Bullersmart design, tysta rum i bostaden – men också ökad acceptans för...

Läs mer


Svevia utför världsunikt brounderhåll på Tjörnbron

Kablarna på Tjörnbron behöver bytas ut. Ett tekniskt komplicerat uppdrag och...

Läs mer

Cykelvägen Glanshammar – Örebro börjar byggas

Under maj månad beräknas arbetet med att bygga cykelväg mellan Örebro och...

Läs mer
Stefan Tongur, forskare vid avdelningen industriell ekonomi och organisation på KTH.

Elvägars framtid ser ut så här

En av Sveriges mest kunniga inom området elvägar heter Stefan Tongur och han har forskat...

Läs mer
Från vänster: &Aring;sa Söderström Winberg, Hans Pétursson, Raid Karoumi, Tara Woods, Niklas Sörensen.

Sveriges största byggpris delades ut på Rambolls galakväll

På Rambolls Engineering for life-gala på Winterviken i Stockholm delades under...

Läs mer
<span class=\

Järfälla och Skanska tecknar avtal om infrastuktur för ny etapp i Barkarbystaden

Järfälla kommun tecknar entreprenadavtal med Skanska för anläggande av kommunal...

Läs mer
<span class=\

Torparondellen byggs om

Under vecka 18 inleds arbetet för att förnya och förbättra Torparondellen....

Läs mer


Peab Asfalt asfalterar Linköpings kommun

Peab Asfalt har vunnit upphandlingen gällande underhållsbeläggningar i Linkö...

Läs mer


Mest lästa















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)byggnorden.se
Annonsering
annons(at)byggnorden.se