Facebook
Instagram

Oväntat resultat när boende tyckte till om trafikbuller


2018-05-09

Helena Hasslöf, legitimerad läkare och doktorand på Arbets- och miljömedicin (AMM), Sahlgrenska akademin.
Bild: Sahlgrenska akademin
Helena Hasslöf, legitimerad läkare och doktorand på Arbets- och miljömedicin (AMM), Sahlgrenska akademin.

Bullersmart design, tysta rum i bostaden – men också ökad acceptans för höga ljudnivåer i boendemiljön. Det tros vara förklaringar till att ett relativt nybyggt område i centrala Göteborg, beläget nära en hårt trafikerad motorled, inte alls upplevs så bullrigt som förväntat.

– De som väljer att bo i detta område kan vara en selekterad grupp som prioriterar närhet till de centrala delarna av staden och kanske accepterar en högre ljudnivå. Det kan också vara så att bostadsbristen centralt i större städer höjer toleransen för vad man accepterar i sin boendemiljö, säger Helena Hasslöf, legitimerad läkare och doktorand på Arbets- och miljömedicin (AMM), Sahlgrenska akademin.

Det undersökta området ligger i Gårda i centrala Göteborg, intill E6/E20, med spårvagnar och en järnvägsbro som andra bullerkällor. Resultaten i den rapport som tagits fram bygger på beräkningar av bullernivåer i området och de boendes egna uppfattningar om hur mycket de störs.

Materialet presenteras i en tid av diskussioner om bostadsbrist centralt i större städer, förändrade bullerregler och förtätad bebyggelse i framför allt storstädernas centrala delar.

Få upplevde sig störda
De förväntningar forskarna hade på resultaten byggde delvis på en tidigare undersökning i Klippan, ett liknande bullerutsatt område i Göteborg där andelen störda var över 30 procent. Denna gång gav dock boendeenkäterna en helt annan bild.

I det aktuella bostadsområdet i Gårda var det bara 7 procent av de boende som klassificerades som störda av trafikbullret, mot förväntade 25 procent. I de bullrigaste delarna (60-70 dB) var andelen störda 12 procent. För att räknas som störd av bullret krävdes att man uppgett att man störs ”ganska mycket”, ”mycket” eller ”oerhört mycket”.

Områdets design, med bland annat bullerplank och u-formade huskroppar, tros vara en del av förklaringen till att så få ansåg sig störda. 96 procent uppgav att det fanns tystnad inne i bostaden och 82 procent sa sig ha ett helt tyst rum. Dessa siffror är högre än vad man fann i Klippan där störningsgraden var högre och huskroppar som avskärmar bullerkällor inte finns på samma sätt som i Gårda. Nya byggmetoder, med exempelvis effektiv ljudisolering, skulle också kunna bidra till den låga störningsgraden.

Sömnproblem och stress
Trafikbuller orsakar bland annat upplevd störning, sömnproblem och stressreaktioner i kroppen, ökad risk för hjärt-kärlsjukdom, försämrad talförståelse och kommunikation, försämrad inlärning och prestation.

Att dagens byggnadsstandard ofta kan bidra till bra ljudmiljö inomhus beskrivs i Folkhälsomyndighetens senaste miljöhälsorapport från 2017. Samtidigt kvarstår den bullriga utomhusmiljön vid bostaden.

– Även om man kan använda modern byggteknik för att skapa bra ljudmiljö inomhus så exponeras man fortfarande för bullriga miljöer utomhus i bostadens närhet. Enligt Miljöhälsorapport 2017 har studier visat att effekter av utomhusmiljön inte går att bortse från ur ett hälsoperspektiv, konstaterar Helena Hasslöf.





Källa: Göteborgs universitet


Skriv ut



För två år sedan blev kommunen kontaktade av klass 1 A på Nyeds skola, som hade önskemål och idéer om en förbättrad trafiklösning. Snart är de verklighet. (Bilden är inte tagen i Molkom.)
För två år sedan blev kommunen kontaktade av klass 1 A på Nyeds skola, som hade önskemål och idéer om en förbättrad trafiklösning. Snart är de verklighet. (Bilden är inte tagen i Molkom.)

Barnens tips blir säkrare skolväg i Molkom

Det ska bli enklare och säkrare att ta sig fram med cykel i Molkom. För två år sedan presenterade en skolklass vid Nyeds skola förslag på hur det skulle kunna gå...

Läs mer
12 m långa pålar pressas ner i kanalbanken vid Norsholm.

Göta kanal står inför sin största renoveringsvinter på 200 år

Varje vinter pågår ett stort antal underhållsprojekt i och utmed Göta kanal...

Läs mer
Några olika förslag och idéer på hur det skulle kunna se ut när området runt Örebro södra byggs om.

Flera idéer om Örebro södras utveckling

Platsen vid Örebro södra är ett av Örebros mest strategiska lägen med...

Läs mer
Svevia bygger om väg 40 för bättre trafiksäkerhet. En utmaning i projektet är att leda om den intensiva pendeltrafiken.

Svevia bygger om trafikplats Hedentorp

För att öka trafiksäkerheten och minska köerna på väg 40 och vä...

Läs mer


Skanska projekterar tunnel och station i Sundbyberg och Solna

Skanska har tecknat ett avtal med Trafikverket om att arbeta fram förutsättningarna...

Läs mer

Skanska renoverar elektronik och mekanik på Madison Avenue Bridge

Skanska USA har tecknat avtal med New York City Department of Transportation (NYCDOT) för att...

Läs mer
Eduardo Epifanio, projektledare Göteborgs Hamn AB framför pålningspråmen som ska slå ner 1500 pålar i berget på botten i Arendalsviken.

Byggstart för ny hamnterminal i Göteborgs hamn

Nu startar bygget av en helt ny hamnterminal i Göteborgs hamns ytterhamnområde....

Läs mer
Visionsbild över Norrtälje hamn - Norrtälje stads nya framväxande stadsdel.

Norrtälje kommun sluter stort låneavtal med Nordiska investeringsbanken

Norrtälje kommun och Nordiska investeringsbanken har tecknat ett 25-årigt lå...

Läs mer

Unik elväg planeras på Gotland

Konsortiet ElectRoad, som har planer på att bygga världens första induktiva...

Läs mer


Skebäcksbron breddas för att öka trafiksäkerheten

Skebäcksbron breddas för att öka trafiksäkerheten och få plats med...

Läs mer


KONE får stororder – utrustar finska Västmetrons andra fas

KONE har vunnit en order gällande leverans av hissar och rulltrappor till andra fasen i ett av...

Läs mer

Skanska renoverar ikon i New York

Skanska har tecknat avtal med New York City Department of Transportation om att renovera den...

Läs mer


Mest lästa




















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)byggnorden.se
Annonsering
annons(at)byggnorden.se