Så ska nya Oxbergsbroarna se ut


2020-10-15

Vinnande förslaget: järnvägsbron Kinetik (bilden är en illustraton).
Bild: Trafikverket
Vinnande förslaget: järnvägsbron Kinetik (bilden är en illustraton).

Vinnande förslaget: järnvägsbron Kinetik (bilden är en illustraton).
Bild: Trafikverket

Vinnande förslaget: järnvägsbron Kinetik (bilden är en illustraton).



Vinnande förslaget: järnvägsbron Kinetik (bilden är en illustraton).
Bild: Trafikverket

Vinnande förslaget: järnvägsbron Kinetik (bilden är en illustraton).



Vinnande förslaget: järnvägsbron Kinetik (bilden är en illustraton).
Bild: Trafikverket

Vinnande förslaget: järnvägsbron Kinetik (bilden är en illustraton).



En snedstagsbro i svartstål med svängd siluett som samspelar med kulturmiljön. Det blev det vinnande förslaget till utformning av den nya järnvägsbron och vägbron över Österdalälven i Oxberg.

Förslaget som fått namnet Kinetik är ett av fyra förslag i en internationell arkitekttävling som Trafikverket arrangerade tillsammans med Sveriges Arkitekter. Vinnaren presenterades på plats i Oxberg den 15 oktober.

En del i Trafikverkets uppgift som samhällsutvecklare är att inspirera till och sträva efter att bygga anläggningar som är välfungerande, hållbara och vackra. Arkitekttävlingen för de nya broarna i Oxberg är ett sätt att uppnå det.

– Våra anläggningar är en viktig del av det gemensamma samhällsbygget. Arkitekturen är avgörande för människors upplevelser av dessa miljöer, men också för samspelet med det omgivande landskapet, säger Johan Folkesson, chefsarkitekt på Trafikverket. 


God arkitektur spelar roll
Arbetet med en vägplan för de nya broarna pågår. Tävlingens syfte var att få genomförbara och utvecklingsbara förslag där järnvägsbron, vägbron samt entréplatserna blir en väl gestaltad helhet.

– Tävlingen som är en del i projektets vägplanearbete är en pilot. Tanken är att det ska vara den första av många, att det här ska bli ett nytt sätt att arbeta, säger Johan Folkesson.


Flera hållbara val
De tävlande teamen har angripit de komplicerade förutsättningarna i tävlingsuppgiften på olika sätt. De olika förslagen på hur järnvägsbron ska se ut representerar fyra helt olika brotyper: en snedstagsbro, en spännverksbro, en bågbro och en balkbro. Jurygruppen har haft ett intensivt arbete med att bedöma förslagen. Förslagens olika konstruktioner har också gjort dem svåra att jämföra.

– Under tävlingen har det utvecklats många nya idéer som hållit en hög kvalitet. Bland förslagen finns många goda förslag på hur framtidens broar kan bli mer hållbara än dagens, som att bygga järnvägsbroar i trä, använda mindre mängder av betong, återbruka befintliga brostöd och använda cortenstål istället för svartstål för att minska underhållskostnader, säger Johan Folkesson.


Robust, enkelt och stiligt vinner
Tävlingsförslagen har bedömts av en jury med representanter från Trafikverket och Statens vegvesen i Norge samt två ledamöter utsedda av Sveriges Arkitekter. Juryn vill särskilt framhålla det vinnande förslaget Kinetik, vars robusta och enkla järnvägskonstruktion också genererat en stilig form och där varje del av bron är bärande. Förslaget Kinetik har tagits fram av arkitektteamet COWI, Dissing+Weitling och Arkitema.


Juryns utlåtande
Kinetik är ett helgjutet förslag, där form, konstruktion och genomförbarhet har vägt lika tungt och vittnar om ett mycket lyckat samarbete mellan arkitekt och konstruktör. De två broarna är utformade som en arkitektonisk helhet och utgör en vacker siluett på håll – men de är också genomarbetade in i minsta detalj och har kvaliteter även i den nära skalan.

Järnvägsbrons robusta och enkla stålkonstruktion smälter väl in i omgivande skogslandskap samtidigt som den har potential att bli ett nytt landmärke i bygden. Kinetik är ett gott exempel på hur en järnvägsbro längs en industrijärnväg kan utformas, och det ger inspiration till framtida brobyggande i hela Sverige.

 
Bakgrund
Över Österdalälven, strax norr om Oxberg i Mora kommun, fanns mellan år 1900 till 2017 en av Sveriges mycket få kombinerade väg- och järnvägsbroar med gemensam bana. På grund av brons omfattande skador togs 2015 ett beslut att demontera den. En tillfällig bro finns på plats och ska ersättas med två separata broar: en järnvägsbro och en vägbro. Järnvägsbron kommer att bli ett landmärke som bland annat exponeras för omvärlden vid Vasaloppet.



Källa: Trafikverket


Skriv ut



Sveatorget i Barkarbystaden där Wallenstam planerar för 270 bostäder, kontor och kommersiella lokaler. Här blir Barkarbystadens stadsmiljö som mest livfull med tunnelbana, kontor, handel, restauranger, kaféer, service, och bostäder (bilden är en illustration).
Sveatorget i Barkarbystaden där Wallenstam planerar för 270 bostäder, kontor och kommersiella lokaler. Här blir Barkarbystadens stadsmiljö som mest livfull med tunnelbana, kontor, handel, restauranger, kaféer, service, och bostäder (bilden är en illustration).

Wallenstam och Järfälla avtalar om stadskvarter vid tunnelbanan i Barkarbystaden

Järfälla kommun och Wallenstam tecknar avtal om markanvisning för ett centralt kvarter om 22 500 kvm BTA vid den framtida tunnelbanan på Sveatorget i Barkarbystaden. Byggstart...

Läs mer
I Kvarteret Hämpling bygger Hökerum Bygg 211 nya bostäder. Det blir en mix av ettor, tvåor och treor. En del av projektet kommer troligen att byggas till ett LSS boende (bilden är en illustration).

Katrineholm växer med 200 centrala hyresrätter

Kvarteret Hämplingen består av fyra huskroppar med omkringliggande trädgård...

Läs mer
Spara lyft av tunga laster: 120 t SENNEBOGEN 6113 E teleskopisk bandkran är ett den perfekta lösningen under högspänningsledningar på 225,000 volt.

Här är den enda kranen som uppfyller kraven för Paris tunnelbaneutbyggnad

Med en lyftkapacitet på 120 t var den kraftfulla teleskopiska bandkranen SENNEBOGEN 6113 E...

Läs mer
Anders Thomasson, ny regionchef hos Peab.

Peab satsar på en sammanhållen region för statlig vägdrift i Sverige

Sedan den 1 januari samlar Peab all sin verksamhet inom statlig vägdrift inom affä...

Läs mer
Ekodukten kommer att byggas med valv av stål, en lösning som sparar in på mängden betong och därmed minskar klimatpåverkan.

Ekodukt ska öka djurens rörlighet och minska olyckorna på E6

E6 över Hallandsåsen är hårt trafikerad och fungerar som en barriär...

Läs mer
Asfalterag väg.

Nu testas lignin för en grönare asfalt

NCC och RISE (Research Institutes of Sweden) inleder ett samarbete för att testa den fö...

Läs mer

Avtal klart för Väg- och banavtalet

Martin Ulfving, avtalsansvarig för Väg- och banavtalet på Byggföretagen.

Byggföretagen och Seko har kommit överens om ett nytt Väg- och banavtal med en...

Läs mer
Emily Wade, nytillträdd professor landskapsarkitektur på SLU.

Trafikverket och SLU har instiftat en ny professur inom landskapsarkitektur

Trafikverket och Sveriges lantbruksuniversitet, SLU, har tagit det första steget i en gemensam...

Läs mer

Skanska bygger ny infrastruktur vid Los Angeles International Airport för cirka 2,9 miljarder

Skanska har tecknat ett kontrakt med Los Angeles World Airports (LAWA) om att designa och bygga...

Läs mer
Älvsjö depån.

NCC bygger ut pendeltågsdepån i Älvsjö

NCC har tecknat ett strategiskt samverkansavtal med trafikförvaltningen för att bygga ut...

Läs mer
VIsionsbild över Högdalsdepån (bilden är en illustration).

NCC bygger ut tunnelbanedepån i Högdalen

NCC har fått i uppdrag av Region Stockholm att bygga ut tunnelbanedepån i Hö...

Läs mer
Markus Glaas, mottog Silverbalken ute på Slussbron inför Stålbyggnadsdagen 2020.

Markus Glaas, årets mottagare av Silverbalken

Silverbalken är Stålbyggnadsinstitutets utmärkelse för speciellt framträ...

Läs mer


Mest lästa


























Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se