Så ska nya Oxbergsbroarna se ut


2020-10-15

Vinnande förslaget: järnvägsbron Kinetik (bilden är en illustraton).
Bild: Trafikverket
Vinnande förslaget: järnvägsbron Kinetik (bilden är en illustraton).

Vinnande förslaget: järnvägsbron Kinetik (bilden är en illustraton).
Bild: Trafikverket

Vinnande förslaget: järnvägsbron Kinetik (bilden är en illustraton).



Vinnande förslaget: järnvägsbron Kinetik (bilden är en illustraton).
Bild: Trafikverket

Vinnande förslaget: järnvägsbron Kinetik (bilden är en illustraton).



Vinnande förslaget: järnvägsbron Kinetik (bilden är en illustraton).
Bild: Trafikverket

Vinnande förslaget: järnvägsbron Kinetik (bilden är en illustraton).



En snedstagsbro i svartstål med svängd siluett som samspelar med kulturmiljön. Det blev det vinnande förslaget till utformning av den nya järnvägsbron och vägbron över Österdalälven i Oxberg.

Förslaget som fått namnet Kinetik är ett av fyra förslag i en internationell arkitekttävling som Trafikverket arrangerade tillsammans med Sveriges Arkitekter. Vinnaren presenterades på plats i Oxberg den 15 oktober.

En del i Trafikverkets uppgift som samhällsutvecklare är att inspirera till och sträva efter att bygga anläggningar som är välfungerande, hållbara och vackra. Arkitekttävlingen för de nya broarna i Oxberg är ett sätt att uppnå det.

– Våra anläggningar är en viktig del av det gemensamma samhällsbygget. Arkitekturen är avgörande för människors upplevelser av dessa miljöer, men också för samspelet med det omgivande landskapet, säger Johan Folkesson, chefsarkitekt på Trafikverket. 


God arkitektur spelar roll
Arbetet med en vägplan för de nya broarna pågår. Tävlingens syfte var att få genomförbara och utvecklingsbara förslag där järnvägsbron, vägbron samt entréplatserna blir en väl gestaltad helhet.

– Tävlingen som är en del i projektets vägplanearbete är en pilot. Tanken är att det ska vara den första av många, att det här ska bli ett nytt sätt att arbeta, säger Johan Folkesson.


Flera hållbara val
De tävlande teamen har angripit de komplicerade förutsättningarna i tävlingsuppgiften på olika sätt. De olika förslagen på hur järnvägsbron ska se ut representerar fyra helt olika brotyper: en snedstagsbro, en spännverksbro, en bågbro och en balkbro. Jurygruppen har haft ett intensivt arbete med att bedöma förslagen. Förslagens olika konstruktioner har också gjort dem svåra att jämföra.

– Under tävlingen har det utvecklats många nya idéer som hållit en hög kvalitet. Bland förslagen finns många goda förslag på hur framtidens broar kan bli mer hållbara än dagens, som att bygga järnvägsbroar i trä, använda mindre mängder av betong, återbruka befintliga brostöd och använda cortenstål istället för svartstål för att minska underhållskostnader, säger Johan Folkesson.


Robust, enkelt och stiligt vinner
Tävlingsförslagen har bedömts av en jury med representanter från Trafikverket och Statens vegvesen i Norge samt två ledamöter utsedda av Sveriges Arkitekter. Juryn vill särskilt framhålla det vinnande förslaget Kinetik, vars robusta och enkla järnvägskonstruktion också genererat en stilig form och där varje del av bron är bärande. Förslaget Kinetik har tagits fram av arkitektteamet COWI, Dissing+Weitling och Arkitema.


Juryns utlåtande
Kinetik är ett helgjutet förslag, där form, konstruktion och genomförbarhet har vägt lika tungt och vittnar om ett mycket lyckat samarbete mellan arkitekt och konstruktör. De två broarna är utformade som en arkitektonisk helhet och utgör en vacker siluett på håll – men de är också genomarbetade in i minsta detalj och har kvaliteter även i den nära skalan.

Järnvägsbrons robusta och enkla stålkonstruktion smälter väl in i omgivande skogslandskap samtidigt som den har potential att bli ett nytt landmärke i bygden. Kinetik är ett gott exempel på hur en järnvägsbro längs en industrijärnväg kan utformas, och det ger inspiration till framtida brobyggande i hela Sverige.

 
Bakgrund
Över Österdalälven, strax norr om Oxberg i Mora kommun, fanns mellan år 1900 till 2017 en av Sveriges mycket få kombinerade väg- och järnvägsbroar med gemensam bana. På grund av brons omfattande skador togs 2015 ett beslut att demontera den. En tillfällig bro finns på plats och ska ersättas med två separata broar: en järnvägsbro och en vägbro. Järnvägsbron kommer att bli ett landmärke som bland annat exponeras för omvärlden vid Vasaloppet.



Källa: Trafikverket


Tipsa en vn Skriv ut





Zurface och Wiklunds räddar tonvis med natursten genom återbruk

Logistikföretaget Wiklunds och naturstensproducenten Zurface har inlett ett samarbete för att minska bygg- och anläggningsbranschens miljöpåverkan genom att skapa...

Läs mer


Anna Lagergren ny kommersiell chef på Züblin Scandinavia AB

Vi är glada att välkomna Anna Lagergren som kommersiell chef med ansvar för bland...

Läs mer


2 miljarder investeras i hållbar digital infrastruktur när EcoDataCenter fortsätter växa i Falun.

EcoDataCenter investerar ytterligare i sin anläggning EcoDataCenter 1 i Falun. Anlä...

Läs mer


SVEAB Anläggning erhåller etapp 1 för projekt KaVa

SVEAB Anläggning har erhållit etapp 1 för ”Kapacitetsförstärkning...

Läs mer
Variationen i återvunnet material kan göras till en fördel i bullerplank med hjälp av design. 

Swisspearl vinner innovationspriset InfraAwards 2023

Med bidraget ”Skräp på väg - in i förändringen” tar...

Läs mer


Det närmar sig mörkare tider

Bra arbetsbelysning på byggarbetsplatsen är en förutsättning för ett bra...

Läs mer
Exempel på balkprov i maskin där böjdragprovning utförs. 

Heidelberg Materials kan nu erbjuda böjdragprovning

Sedan en tid tillbaka är Heidelberg Materials Betong Sverige ackrediterade att utföra...

Läs mer


Volvo visar vägen med unik eldriven bredd på eComExpo i Stockholm

Volvo är en av flera stora tillverkare som valt att ställa ut på eComExpo - den nya...

Läs mer
<span>Just nu anläggs Veg Techs strandmattor och ängsmattor i en av Sveriges modernaste stadsmiljöer, Barkabystaden i Järfälla kommun. Här rinner Bällstaån som under många år haft stora problem med föroreningar, erosion och dålig vattenkvalité.</span>

Växter som gör underverk för vattenkvalitén

Vegetation i vattenmiljöer har stor betydelse och nytta för vattenrening, flö...

Läs mer
<span>Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari samtalar med Elonroads grundare Dan Zethraeus och medarbetare i fabriken i Lund.</span>

Elonroad visar upp elvägar för klimat- och miljöministern i Skåne

En stolt klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari besökte under gårdagen...

Läs mer


Eitech kontrakteras tillsammans med Omexom för ett stort kraftprojekt i Finland

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar fö...

Läs mer
<h1><span style=\

Nytt uppställningssystem säkrar arbetsplatsen ytterligare

Det är Swerocks nya eldrivna betongpumpar som får det senaste fullflexibla uppstä...

Läs mer


Mest lästa









imex

Robota Pumpshoppen

Ketherm

Leksandsdörren

Pipefixer

Giha

swiss pearl

stoneco

Acticon

piltorps leister

Optiheat

stoneco

Comfort zone

hmetools

CDVI

CH Ståldörrar

ABC Solution








Industrinät

asamuelsson

Wiklunds



Martinsons

Kamic

Leviat

Alron

Elecosoft

Ledvance

Lami doors

Lavtox Boracol

ovella

Hyrex

Con-form

Bellalite

ANM Mättjänster

Angeno

Corroventa nordbygg

nils malmgren ab

Biotherm heat pelletech

Moramast

Nice to heat you

Geodeal

Team Tejbrant

Lappset

Barikell

Solmässan

BFT Baltic Forest Trading
Unica Media AB © 2022
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se