Avesta kommun

Facebook
Instagram

Svevia utför världsunikt brounderhåll på Tjörnbron


2018-05-08

Bild: Svante Örnberg

Kablarna på Tjörnbron behöver bytas ut. Ett tekniskt komplicerat uppdrag och något som aldrig tidigare gjorts. Samtidigt ska trafiken på länsväg 160 rulla på som vanligt när Svevia och Trafikverket samarbetar i ett världsunikt brounderhållsuppdrag

De 64 kablarna på Tjörnbron behöver ersättas med nya. De första 14 kablarna ska bytas ut under våren och hösten 2019. Innovation och nytänkande genomsyrar projektet.

– Den enda erfarenhet som vi har att tillgå är vår egen. Ett sånt här uppdrag har aldrig tidigare utförts. Tillsammans med Trafikverket måste vi själva skapa metoden och de tekniska lösningarna, säger Mats Larsson, produktionschef på Svevia och specialist på brounderhåll.

Det var under en broinspektion som det upptäcktes att de karaktäristiska orangefärgade kablarna på Tjörnbron hade börjat rosta. För att utvärdera hur kablarna mådde fick Svevia under 2015, uppdraget att byta ut två av dem.

– Det är snart tre år sedan. Ingen hade tidigare gjort något liknande och intresset var stort från branschkollegor över hela världen. Brospecialister från Japan kontaktade Trafikverket för att få ta del av hur vi hade utfört jobbet.

Trafikverkets projekt att byta ut de 64 kablarna ligger nu inplanerat i en underhållsplan uppdelat i fyra etapper. De första 14 kablarna kommer att bytas ut under våren och hösten 2019.

– När bron byggdes fästes kablarna från en kran. Den lösningen försöker vi återskapa, fast istället för att använda en kran använder vi oss av själva pylonerna för att få upp kablarna på plats. Men vi jobbar som sagt fortfarande på den exakta tekniska lösningen, säger Mats Larsson som tycker det är utmanande, spännande och otroligt stimulerande att få utveckla en helt ny utförandeteknik som tillsammans med Trafikverkets experter metodiskt arbetas fram.

Men det finns fler utmaningar i uppdraget i form tidsbegränsningar och höga säkerhetskrav. Tjörnbrons viktiga funktion som trafikled gör att den inte går att stänga av varför allt arbete kommer att ske nattetid. Det måste också utföras under säkra förhållanden på hög höjd vilket bland annat betyder att man är begränsad av optimala väderförhållanden.

– Är det inte det måste vi vänta in rätt förutsättningar och det gäller både temperatur och vind, säger Mats Larsson

 

Fakta uppdraget
Vad: Byta ut 14 av 64 kablar på Tjörnbron.
Den största kabeln: Är 143 meter lång och väger 12, 5 ton. Från vägbanan ska den lyftas 73 meter upp och fästas i pylonen 110 meter över vattenytan.
Metod och konstruktion: Ett liknande kabelbyte har aldrig gjorts tidigare. All projektering och metodutveckling börjar på noll och präglas av innovation och nytänkande. Enda erfarenheten som finns är de två kablar som Svevia på uppdrag av Trafikverket bytte ut 2015.
Utmaning: Det tekniskt och säkerhetsmässigt avancerade arbetet som utförs samtidigt som trafiken ska rulla på Tjörnbron.
När: Under våren och hösten 2019. För att inte den intensiva turisttrafiken ska drabbas gör projektet ett uppehåll under juni, juli och augusti
Entreprenör: Svevia
Kund: Trafikverket

 

Fakta Tjörnbron
Brokonstruktion: Snedkabelbro
Mått: Längd 645 meter, bredd 15,5 meter, pylonernas höjd 115 meter, brospannet i mitten: 366 meter
Geografi: Sträcker sig över Askeröfjorden på länsväg 160 som förbinder öarna Källön, Stenungsunds kommun och Almön i Tjörns kommun
Byggår: 1980
Historia: Ersatte Almöbron, som 1980 rasade ner i vattnet efter en påkörning av ett lastfartyg. Under några dramatiska timmar en mörk och dimmig natt saknades vägbanan på bron. Åtta personer dog innan trafiken stoppades från båda hållen.




Källa: Svevia


Skriv ut





Hamneda Grus & Åkeri och Kubicom inleder samarbete

Smålandsföretaget Hamneda Grus & Åkeri AB inleder nu ett samarbete med Kubicom, en digital förmedlare av maskin- och transporttjänster. Samarbetets syfte är att...

Läs mer
<span class=\

Utbyggnaden av Norrköpings hamn fortsätter

Den planerade utbyggnaden av Norrköpings hamn är viktig för regionens nä...

Läs mer
Montage av en ZIP-balk hos Strängbetongs systerföretag Spanbeton i Nederländerna.

Strängbetong levererar brobalkar till ny bro i Härnösand

Strängbetong har fått förtroendet att leverera prefabricerade brobalkar till den...

Läs mer
Hitachi bandgrävare ZX225USLC-6.

Hitachis storsäljare på Entreprenad Live

Delvator visar några av Hitachis storsäljande modeller av hjul- och bandgrävare,...

Läs mer
\

Stark orderingång förbättrade orderstocken

Svevias orderingång under andra kvartalet ökade med närmare 60 procent, jä...

Läs mer
Järnvägsviadukten är byggd 1932 och i så dåligt skick att den måste rivas och ersättas av en ny.

Järnvägsviadukten rivs och ersätts av en ny

Nu startar arbetena med att byta ut järnvägsviadukten i centrala Härnösand. Den...

Läs mer

Extra insats för rena gågator

En konsekvens av bristen på regn är att Växjö centrums gågator har...

Läs mer


Business Case för en snabbare järnvägsförbindelse mellan Oslo och Stockholm presenteras i Arendal

Hur kan det både vara möjligt och lönsamt att bygga en snabbare järnvä...

Läs mer
Korsningen Kungsängsvägen-&Ouml;xnehagaleden är en av två korsningar som byggs om.

Vägarbeten på Öxnehagaleden och vid "Undergången"

Trafiken och vägkorsningarna på Öxnehagaleden har länge varit diskuterade. Nu...

Läs mer
Svevia DNA-märker sin utrustning för att göra dem svår att sälja och därmed ointressant att stjäla.

DNA-märkning för minskade stölder

Varje år stjäls det entreprenadmaskiner för mer än 100 miljoner kronor i...

Läs mer

Akelius köper 68 lägenheter i New York

838 West End Avenue.

838 West End Avenue ligger nära Central Park i stadsdelen Upper West Side i New York.
...

Läs mer
Peab Asfalt laboratorie.

Är bindemedel från skogen i framtidens asfalt?

Nu startar ett europeiskt forskningsprojekt där restprodukter från skogsbruk ska...

Läs mer


Mest lästa

















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)byggnorden.se
Annonsering
annons(at)byggnorden.se