Tunnelbanestationer kan vara en god affär för långsiktiga investerare


2019-08-27

Bild: WSP

Det finns en allt större efterfrågan på långsiktiga investeringar för utländskt och svenskt pensionskapital. En färsk forskningsrapport från WSP och LTH visar att exempelvis tunnelbanestationer skulle kunna ha potential att locka kapital och utvecklas genom privat ägande.

Privat ägande av infrastruktur är en kontroversiell och komplex fråga, men i den forskning som WSP bedrivit har man identifierat ett antal områden där potentialen är stor - både att locka privat kapital och där nyttan för medborgarna skulle öka. Ett exempel är tunnelbanestationer. Det är få platser som har så bra lägen i staden, men som ofta är kraftigt outnyttjade.

Liljeholmen är ett bra exempel där kommersiell utveckling av platsen lett till både goda affärer och en ökad service till trafikanterna. Ett annat exempel är rastplatser i mer trafikerade lägen. Dessa kan bära på en kommersiell potential som idag är outnyttjad och där en driven aktör skulle kunna skapa en mycket bättre upplevelse för trafikanterna.

– Vi ville studera detta för att se vilka delar av infrastrukturen som skulle kunna ägas av en annan aktör, men också titta på vem som kan äga, förvalta och utveckla en plats på bästa sätt för dem som ska använda den, säger Fredrik Bergström, ekonomie doktor och chef WSP Advisory.
– Infrastrukturens totala värde bedöms till cirka 4 000 miljarder kronor och det är av vikt att dessa tillgångar förvaltas på bästa sätt. I fallet rastplatser skulle det kunna handla om allt från rena toaletter, mer service, restauranger, laddstationer och tillgång till wifi för att nämna några exempel. Genom att släppa in aktörer som kan tänka nytt och kreativt öppnas många möjligheter både kommersiellt och för att öka kundnyttan.

Infrastrukturen, inte minst inom transportsektorn, står inför nya krav på snabb förändring. Det handlar om fortsatt stark urbanisering, tuffare klimatmål och omställning till fossilfri transportsektor. Digitalisering och elektrifiering öppnar nya möjligheter, men kräver också omfattande investeringar om nyttorna ska kunna realiseras. Hur våra befintliga infrastrukturtillgångar ägs och förvaltas, kommer därför flytta allt högre upp på agendan. Samtidigt finns ett stort och växande globalt spar- och pensionskapital som är intresserade av att investera långsiktigt i infrastruktur.

– Svensk infrastrukturpolitik bör fundera på hur man kan dra nytta av detta investeringskapital på bästa sätt. En smart reglering som öppnar för nya samarbetsformer för aktörer i privat och offentlig sektor kan öppna för en kraftfull effektivisering av infrastrukturen, och för att vi kan genomföra viktiga klimatåtgärder snabbare än vi annars kan ha råd med, menar Fredrik Bergström.

I forskningen har WSP och LTH tittat på förutsättningarna i Sverige, hur andra länder arbetar med frågan och vilken typ av ägande som gynnar samhällsekonomin och framtidssäkrar Sveriges infrastrukturresurser på bästa sätt. Forskningsrapporten är framtagen på uppdrag av Trafikverket.



Källa: WSP


Skriv ut



Halvvarm beläggning.
Halvvarm beläggning.

Peab Asfalt stärker sin position i Västerbotten

Peab Asfalt har vunnit upphandlingen gällande underhållsbeläggningar till Trafikverket region Nord. Uppdraget omfattar underhållsbeläggningar i form av infräsning,...

Läs mer
Tvärbanan, Kistagrenen.

NCC är med och bygger ut del av Tvärbanan

NCC ska på uppdrag av SL och Sundbybergs stad utföra förberedande arbeten för...

Läs mer
Visionsbild över nya Hässleholmsdepån, som nu snart ska invigas (bilden är en illustration).

Invigning av nya Hässleholmsdepån

Tyréns är generalkonsult för projektet att uppföra den nya tågdepå...

Läs mer
Översikt bana.

Peab flyttar Saabs landningsbana i Linköping

Peab ska i samverkan med Saab AB flytta och bredda den befintliga start- och landningsbanan vid...

Läs mer
Under invigningen medverkade Pernilla Logren, projektledare för Norrtälje Hamn, Bino Drummond (M) och Ulrika Falk (S). Presschef Lars Lindberger ledde den digitala invigningen som livesändes på Norrtälje kommuns Facebooksida.

Hamnpromenaden i Norrtälje Hamn invigd

Ett långt promenadstråk med ett stort torg och ett havsnära bryggdäck i...

Läs mer


Nu inleds sommarens underhåll på Älvsborgsbron

Den 29 maj startar sommarens stora underhållsarbete på Älvsborgsbron. Räkna...

Läs mer

Utökat underhåll på gator och vägar i Salem 2020

En genomgång av Salems kommuns gator, gång- och cykelbanor visar att det finns ett...

Läs mer
Kartbilden är en visualisering av var Klippanvägens förlängning skulle kunna sträcka sig. Vägens exakta utformning är ännu inte beslutad utan kartans syfte är att ge en uppfattning av området.

Nu planeras förlängningen av Klippanvägen

Just nu pågår arbetet med att ta fram en detaljplan för Klippanvägens fö...

Läs mer
I sommar sker spårarbeten som påverkar spårvagnstrafikens körvägar.

Så påverkas kollektivtrafiken av sommarens byggnationer i Göteborg

I sommar pågår flera stora infrastruktur- och stadsutvecklingsprojekt i Göteborg...

Läs mer


Många arbeten i Stockholmstrafiken i sommar

Sommaren är högsäsong för trafikarbeten. Det beror på att det är...

Läs mer
Skiss över ombyggnationen.

Veidekke bygger om E20 åt Trafikverket

Trafikverket valde att utlösa optionen i befintligt kontrakt som avser ombyggnaden av E20...

Läs mer
Järfälla tecknar entreprenadavtal med SVEAB Anläggning AB för att bygga om del av Veddestavägen i expansiva Barkarby. Veddestavägen byggs om för att utgöra grunden i infrastrukturen i den nya stadsdelen och för att ansluta till Veddestabron som byggs över E18 och kopplar samman Barkarby, Barkarbystaden och Veddesta.

Järfälla och SVEB tecknar avtal för infrastruktur i Barkarby

Järfälla kommun tecknar entreprenadavtal med SVEAB Anläggning AB för att bygga...

Läs mer


Mest lästa












Corroventa












Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)byggnorden.se
Annonsering
annons(at)byggnorden.se