Vägarbeten på Öxnehagaleden och vid "Undergången"


2018-08-07

Korsningen Kungsängsvägen-Öxnehagaleden är en av två korsningar som byggs om.
Bild: Simon Hjälmarö, Jönköpings kommun
Korsningen Kungsängsvägen-Öxnehagaleden är en av två korsningar som byggs om.

Trafiken och vägkorsningarna på Öxnehagaleden har länge varit diskuterade. Nu bygger Jönköpings kommun om korsningarna vid Kungsängsvägen och Oxhagsgatan, Även vid den så kallade Undergången i centrala jönköpings byggs nya gång- och cykelpassager för förbättrad trafiksäkerhet.

Ombyggnaden på Öxnehagaleden innebär att trafikanter från Kungsängsvägen och Oxhagsgatan kommer ha företräde när de ska ut på Öxnehagaleden. Mycket av trafiken går dessa vägar. Trafikanter som färdas på Öxnehagaleden kommer få lämna företräde. Fram till korsningarna görs åtgärder i form av refuger för att dämpa hastigheten på trafiken på Öxnehagaleden.

– Detta har varit olycksdrabbade korsningar och många kör fort på Öxnehagaleden samtidigt som det är mycket trafik som ska ut och in på Kungsängsvägen och Oxhagsgatan. Nu gör vi åtgärder som vi tror ska minska risken för olyckor och underlätta för bussarna samtidigt som det ger bra trafikflöden, säger Fredrik Nyqvist, projektledare på Jönköpings kommun.

Arbetet på Öxnehagaleden börjar den 13 augusti och beräknas vara klart senast i mitten av oktober. Under tiden blir det tidvis begränsad framkomlighet för trafiken.

Säkrare i Undergången
I anslutning till ”undergången” vid på/avfarterna till Östra Storgatan och Norra Strandgatan kommer nya gång- och cykelpassager byggas för att skapa säkrare trafikmiljö för gående och cyklister. Detta görs i form av upphöjda övergångsställen och är en åtgärd i enlighet med politiska beslut om att prioritera framkomlighet för gående och cyklister.

Arbetet startar den 13 augusti och beräknas ta fyra veckor totalt. Två veckor var för Östra Storgatan respektive Norra Strandgatan.

Det är mycket trafik på dessa vägar som kommer påverkas när framkomligheten blir begränsad under byggtiden. När åtgärderna på Norra Strandgatan görs kommer trafiken att ledas om via Östra Storgatan och Strandgränd. Trafikanter kommer via skyltar även uppmanas att ta alternativa vägar.




Källa: Jönköpings kommun


Skriv ut



Krister Löthman, samordnande byggledare WSP, Nicoline Jakobsson och Magnus Leander, Svenska kraftnät, Mikael Pyyny, uppdragsledare WSP.
Krister Löthman, samordnande byggledare WSP, Nicoline Jakobsson och Magnus Leander, Svenska kraftnät, Mikael Pyyny, uppdragsledare WSP.

WSP vinner byggledningsuppdrag för projekt Anneberg-Skanstull tunnel

WSP har tecknat avtal med Svenska kraftnät gällande byggledningsorganisation för tunnelprojektet mellan Anneberg i Danderyd och Skanstull i Södra Hammarbyhamnen. Tunneln är...

Läs mer
Östra länken nya parkområdet Luleå kommun.

NCC fortsätter att bygga ut Östra länken i Luleå

NCC och Luleå kommun fortsätter sitt samarbete med att bygga ut vatten- och...

Läs mer

WSP utreder fast förbindelse mellan Helsingör och Helsingborg

Illustration över de tänkta förbindelserna.

WSP ska på uppdrag av Trafikverket, Vejdirektoratet och Trafik-, Bygge-, og Boligstyrelsen...

Läs mer


YIT bygger framtidens tunnelbanor i Norden

YIT är en av Nordens ledande byggaktörer med erbjudande och expertkunskap inom...

Läs mer
Illustrationen visar på en möjlig gestaltning av ekodukten.

Tyréns hjälper landskapet över Hallandsåsen

Trafikverket planerar en ny ekodukt längs med E6 på Hallandsåsen. Ekodukten ska...

Läs mer
Pendeltågsstationen i Upplands Väsby.

Rikshem förvärvar innovativ projektfastighet i Upplands Väsby

Rikshem har förvärvat en projektfastighet, där cirka 70 hyresrätter uppfö...

Läs mer

Hristo Sokolov utsedd till årets brobyggare 2018

Hristo Sokolov, brokonstruktör på Sweco, har tilldelats priset årets brobyggare 2018.

Hristo Sokolov, brokonstruktör på Sweco, har tilldelats priset årets brobyggare...

Läs mer


Staden som byggarbetsplats

Arbetet med ett av Sveriges största infrastrukturprojekt – Västlänken –...

Läs mer

NCC bygger arbetstunnlar till nya tunnelbanan

<span>Arbetstunneln Robothöjden kommer att bli 180 meter lång och fungera som tillfartstunnel/servicetunnel när tunnelbanan till Barkarby är färdigställd.</span>

NCC har fått i uppdrag av Region Stockholms förvaltning för utbyggd tunnelbana att...

Läs mer

Autonoma fordon kan göra storstäder renare och trafiken smidigare

NuMo biltunnel.

Världens storstäder står inför gigantiska utmaningar med köer, avgaser...

Läs mer
Nordic - office of architecture.

Ramboll utvecklar landmärke på Arlanda

Som en del i Swedavias utvecklingsprojekt av Arlanda har Ramboll fått i uppdrag att vara med...

Läs mer


Serneke får markanvisning kring Östertälje station

Kommunstyrelsen i Södertälje kommun har beslutat att tilldela markanvisning till Serneke...

Läs mer


Mest lästa




















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)byggnorden.se
Annonsering
annons(at)byggnorden.se