Festools framgångsstrategi:

Återförsäljare får hjälp att möta proffens behov


2018-04-19

Martin Andersson, National Sales Manager för Festool i Sverige, (till vänster i bild) och Michael Petraus, National Sales Manager för Festool i Danmark, (till höger i bild) ansvarar för att rulla ut Festools nya selektiva distributionssystem i de två länderna. Det nya återförsäljaravtalet ställer krav på de utvalda återförsäljarna: försäljning till professionella hantverkare, utställning enligt Festools riktlinjer, produktkunskap och minimiomsättning.
Bild: Festools
Martin Andersson, National Sales Manager för Festool i Sverige, (till vänster i bild) och Michael Petraus, National Sales Manager för Festool i Danmark, (till höger i bild) ansvarar för att rulla ut Festools nya selektiva distributionssystem i de två länderna. Det nya återförsäljaravtalet ställer krav på de utvalda återförsäljarna: försäljning till professionella hantverkare, utställning enligt Festools riktlinjer, produktkunskap och minimiomsättning.

Festools handöverfräs OF 1010.
Bild: Festools

Festools handöverfräs OF 1010.



Festool har infört ett helt nytt, selektivt, distributionssystem. Genom att koncentrera återförsäljarledet och utse utvalda återförsäljare ger Festool bättre förutsättningar att möta professionella hantverkares krav på bland annat service, kunnande och sortiment.

Festool värnar om sitt varumärke och bestämde sig därför för att i slutet av 2017 säga upp alla återförsäljaravtal. I januari 2018 infördes istället en ny distributionsmodell med ett färre antal återförsäljare. De utvalda återförsäljarna måste leva upp till ett antal kriterier, t ex försäljning till professionella hantverkare och minimiomsättning, och får i gengäld hög servicenivå, stort engagemang och frekvent utbildning av Festool.

– Genom att vara representerade hos ett färre antal utvalda återförsäljare, ökar möjligheten att utbilda dem, och skapa högt engagemang för våra produkter, säger Martin Andersson, National Sales Manager Sverige, Festool.

Nils Fritzon, strategisk inköpschef på Theofils, är mycket nöjd med det selektiva distributionssystemet. Han berättar att de har valt att nästan enbart företräda Festool när det gäller elverktyg.

– Festool har ett mycket brett utbud av maskiner, som kan kombineras i en mängd olika sammanhang. De är bäst på marknaden, vilket också ställer högre krav på återförsäljarna. Det är bra.

Jonas Åberg, ansvarig för inköp på Prevex berättar att de har varit återförsäljare av Festools produkter sedan år 2000. De ser också positivt på det nya distributionssystemet, och är stolta över att vara auktoriserade återförsäljare. Han framhåller bland annat att Festools kvalitetsprodukter och leasingmöjlighet hjälper dem att attrahera kunder.

Festool ser långsiktigt på samarbetet med sina återförsäljare och Martin Andersson, National Sales Manager Sverige, Festool, avslutar med att berätta att Festool ser stora möjligheter att växa med existerande återförsäljare.

Fakta om Festools selektiva distributionssystem
Under fjärde kvartalet år 2017 sa Festool upp alla avtal med återförsäljare i hela Europa. Den 1:a januari 2018 införde Festool istället ett selektivt distributionssystem i hela Europa.

Syftet med Festools selektiva distributionssystem är bland annat att ha kontroll över företagets återförsäljarstruktur.

Festool värnar om sitt varumärke och vill säkra företagets status som ett premiummärke inom elverktyg till snickare, målare och byggnadsentreprenörer

Festool väljer selektivt vilka som ska företräda dem. De kan därmed koncentrera service och utbildning till de utvalda återförsäljarna, som i sin tur säljer och ger service till professionella hantverkare.

Med de nya återförsäljaravtalen kräver Festool följande av sina återförsäljare:
  • Försäljning ska ske till professionella kunder
  • Utställning av varorna ska se ut på ett visst sätt
  • God produktkännedom
  • Minimiomsättning


Utvalda återförsäljare ska marknadsföra sig som auktoriserade Festoolåterförsäljare, bland annat genom en särskild logotype.

Genom det selektiva distributionssystemet kan professionella kunder vara säkra på att få kompetent rådgivning och tillgång till ett stort sortiment och lager.

Vill du se hela förteckningen över auktoriserade Festool-återförsäljare i Sverige? Klicka här!





Källa: Festool

Skriv ut



ZW330-6 är Hitachis hjullastare i 30-tons klass. Maskinen har det senaste av modern teknik för effektiv körning och bra arbetsmiljö.

Ökad styrka och modern teknik i nya Hitachi ZW330-6

Hitachi har lanserat den senaste modellen av Hitachis 30 tons hjullastare ZW330-6, som nu är...

Läs mer

Bli av enkelt med glasfiberväven med hjälp av LADY

LADY Minerals Revive 8470 Smooth White från palett 2.

Många har ett rum i huset där renoveringen verkar tidskrävande och därför...

Läs mer

Finja satsar på EPS-betong i plastsäck

Finjas torrbruk i plastsäck – en succé från start.

Finjas torrbruk i plastsäck blev en omedelbar succé. De fuktsäkra fö...

Läs mer


Weberfloor 318 slipsats grov DR- traditionellt golvbruk i modern tappning

Weber lanserar en dammreducerad version av produkten weberfloor 318 snabbslipsats grov, ett...

Läs mer


Nyheter i Bygglet:

Egenkontroller och Checklistor som skapar kvalitet – Riskanalyser som ger trygghet

Nu lanserar Bygglet funktioner som gör att det möjligt att göra Egenkontroller,...

Läs mer
Restprodukter från skogsindustrin kan bidra till att göra framtidens lim och färg fossilfria.

Nya biobaserade lösningar för fossilfri lim och färg

Dagens lim- och färgprodukter är till stor del baserade på komponenter med fossilt...

Läs mer


Berendsens populära webinars är tillbaka i ny skepnad

Att arbetskläder och skyddskläder används och tas om hand på rätt sä...

Läs mer

Engcon lanserar kabelskopa för större grävmaskiner


Det blir allt vanligare att grävmaskiner i 30-tonsklassen utför arbeten som tidigare...

Läs mer
Bahco säkert arbete på hög höjd.

Bahco erbjuder en komplett verktygsserie för arbeten på hög höjd

Bahco kan nu tillhandahålla kompletta verktygslösningar för arbeten på hö...

Läs mer

Elitfönster lanserar Svanenmärkta fönster

Elitfönster lanserar nu Svanenmärkta fönster i sin fönsterfamilj Elitfö...

Läs mer
Danaflex Foam NBS 591 är ett flexibelt skum som kan användas i minusgrader.

Danaflex Foam 591 – Ett helårsskum till det svenska klimatet

Dana Lim, Skandinaviens ledande tillverkare av lim, fogmassa och spackel, har ett gediget sortiment...

Läs mer
Funktionen, som kallas Automatic Grade Control, innebär att tiltvinkeln anpassas automatiskt efter modellen i grävsystemet och att föraren kan fokusera på höjden och rotationen.

Automatisk tiltvinkel för Trimbles användare med tiltrotator från Rototilt

Nu lanserar grävsystemstillverkaren Trimble en revolutionerande nyhet för sina anvä...

Läs mer
Optimal ljudmiljö för flexibla kontor med PARAFON DECIBEL

Nytt svenskt undertakskoncept för optimal ljudmiljö i flexibla kontor

I dagens flexibla arbetsliv med högt tempo, intensiv kommunikation och snabba förä...

Läs mer


Engcon tiltar nu automatiskt med Trimble – ger ökad effektivitet

Engcon, världsledande tillverkare av tiltrotatorer, har tillsammans med grä...

Läs mer
För att mäta radonhalten placeras Radonovas nya detektor 85 cm ner i marken.

Radonova lanserar ny produkt för säker radonmätning i mark

Radonova Laboratories lanserar en ny detektor som gör radonmätning i mark säkrare...

Läs mer
Lägre bränsleförbrukning och renare avgaser med Komatsus grävmaskin PW160-11.

Lägre bränsleförbrukning och renare avgaser med Komatsus grävmaskin PW160-11

Komatsus nya hjuldrivna grävmaskin, PW160-11, är idealisk för arbeten på...

Läs mer
Från vänster till höger: Lärlingarna Erica, Marcus, Vedat och Lasse.

Nokas satsar på internt låslärlingsprogram

Låsbranschen är i stort behov av nya tekniker. Som en av flera aktiviteter för att...

Läs mer
Till Morgontimme är 2019 års trendkulör Salvia 825.

Livet. I färg. – tre ögonblick, femton trendkulörer

I Beckers nya färgkarta för 2019 ”Livet. I färg.” presenteras tre nya...

Läs mer


Mest lästa




















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)byggnorden.se
Annonsering
annons(at)byggnorden.se