Beijer Byggmaterial släpper boken ”Bygga åt idioter”


2019-10-09

\
Bild: Beijer Byggmaterial
"Vi vill fortsätta vara tydliga med att vi står upp för byggarna och att vi på Beijer bygger dom som bygger", säger Elisabet Heinrich, marknadschef på Beijer Byggmaterial.

Beijer Byggmaterial vill skapa debatt om tendensen att slentrianmässigt kritisera hantverkare. Enligt Beijer möter hantverkare ofta oskälig kritik i sin yrkesvardag, där deras yrkeskompetens inte respekteras eller tas på allvar. För att uppmärksamma problemet släpper Beijer boken ”Bygga åt idioter” som belyser kundsituationerna ur hantverkarnas perspektiv. Boken lyfter 13 humoristiska kundtyper och ger tips på hur man som hantverkare kan hantera de besvärliga situationer och konflikter som ibland uppstår mellan hantverkare och kund.

I Sverige råder i allmänhet låg acceptans att tala illa om olika yrken, men tyvärr sträcker sig inte den acceptansen till alla yrkesgrupper. För många anses negativ jargong gällande hantverkare vara helt okej, vilket gör att många hantverkare ofta ställs inför knepiga kundmöten och dråpliga situationer. Beijer har därför tagit initiativ till att belysa situationen ur hantverkarnas synvinkel. I samarbete med femtio hantverkare har Beijer tagit fram 13 typiska kundtyper och tips på hur man kan undvika onödiga konflikter.

– Hantverkare används alltför ofta slentrianmässigt som slagpåsar. Det är inte okej! Vi har låtit skriva boken ”Bygga åt idioter” för att vi vill ta frågan till sin spets. Vi tror att om vi genom humor och värme visar hur hantverkarnas vardag ser ut, så kan vi skapa en diskussion om vad som faktiskt är acceptabelt i mötet med andra. Det är ett allvarligt problem vi vill belysa där vårt mål är att förbättra kommunikationen mellan hantverkare och deras kunder, säger Geir Thomas Fossum, vd på Beijer Byggmaterial.


Tre av karaktärerna
som nämns i ”Bygga åt idioter” är Bevakaren, Experten och Gör-det-självaren, som på sina egna sätt visar att de inte riktigt litar på hantverkaren eller dennes arbete. Bevakaren exempelvis vill gärna titta över axeln, ge ängsliga eller uppfodrande råd och kontrollera om fel har begåtts. Situationerna kan dock mildras genom bättre och tydligare kommunikation. Här ger ”Bygga åt idioter” konkreta tips om hur man skapar trygghet mellan kund och hantverkare.

– Vi vill visa hur man på ett enkelt sätt kan undvika eller lösa situationerna, genom smarta tips och med våra tjänster. På så vis kan Beijer bidra till att skapa lösningar mellan hantverkare och deras kunder och i slutändan skapa ett bättre byggklimat i Sverige, säger Geir Thomas Fossum, vd på Beijer Byggmaterial.


Kampanjen
är en fortsättning på kampanjen som Beijer genomförde för två år sedan inom varumärkeskonceptet ”Bygger dom som bygger”.

– Vi vill fortsätta vara tydliga med att vi står upp för byggarna och att vi på Beijer Bygger dom som bygger. Vi vågar vara deras röst i samhällsdebatten och vi önskar att de fick tv-program med namn som ”Sveriges bästa hantverkare” istället för ”Fuskbyggarna”. Beijer jobbar för att göra deras vardag så smidig och bra som möjligt, både vad gäller de bästa byggvarorna och de proffsigaste supporttjänsterna på marknaden, säger Elisabet Heinrich, marknadschef på Beijer Byggmaterial.

Bakom kampanjen står reklambyrån Masscreation. Kampanjen kommer att bestå av tv-reklam, radioreklam, poddreklam, kampanjer i sociala kanaler, köpta annonser och förtjänat utrymme.

Boken ”Bygga åt idioter” finns tillgänglig hos Adlibris, Bokus och hos alla Beijer Byggmaterials byggvaruhus. Den finns även som ljudbok. I samband med boksläppet av ”Bygga åt idioter” släpps även en podd där radioprofilen Adam Alsing intervjuar en rad hantverkare och djupdyker i deras roligaste yrkesminnen. Även podden går under namnet ”Bygga åt idioter” och finns där poddar finns.  



Källa: Beijer Byggmaterial


Skriv ut



Ny kalkylator visar besparing med målade utvändiga panelbrädor


Nu är det möjligt att räkna ut hur stora kostnadsbesparingarna blir vid köp av...

Läs mer
Nya R40.18S har det minsta chassiet i Merlos ROTO-serie.

Nya Merlo R40.18S är minst i raden av de största

Modellserien ROTO är en av Merlos viktigaste produkter. De runtomsvängande...

Läs mer
Arbeskos skyddsskor nu med rallydäck från Michelin.

Arbeskos skyddsskor - nu med rallydäck

Arbesko har lång erfarenhet av att producera skyddsskor av hög kvalitet och det i ...

Läs mer
IsoTimbers mission är att leverera den mest hälsosamma och miljösmarta husstommen i världen (bilden är ett kollage).

Miljonstöd för att nå helt fossilfria byggskivor och byggelement i trä

Med RISE som projektledare kommer IsoTimber och två stora bolag inom träindustrin...

Läs mer
Bågräcke från Smekab Citylife.

Först i Norden med Svanenmärkta skyddsräcken

Smekab Citylife blir först i Norden med miljömärkta stålräcken och staket...

Läs mer
Wacker Neuson har tagit fram ett nytt system som som gör det möjligt att ha kontroll över packningsgrad vid markarbeten även på distans.

Ny teknik för vibroplattor ger distanskoll på packningsgraden

Wacker Neuson har tagit fram ett helt nytt system för att ha full kontroll över...

Läs mer
Spel och lexikon Snickerisnack.

Stora pengar att spara om branschfolket pratar så att alla förstår

Det finns miljarder att spara för byggbranschen, bara genom att man gör sig fö...

Läs mer
Silica gel.

Miljövänliga tätningsmedel undersöks i nya studier

Nya tätningsmaterial, som kan ersätta material som det skandalomsusade tä...

Läs mer


LK Systems lanserar nytt PushFit-sortiment för både PE-X och PAL

Nu lanserar LK Systems sitt nya PushFit-sortimentet AX. Det nya sortimentet har en förmonterad...

Läs mer
Flytande gummi är enkelt att arbeta med och kan täta olika konstruktioner.

Ny produkt erövrar byggbranschen- förväntas omsätta miljoner

En ny produkt för att ytbehandla och täta gör entré på den svenska...

Läs mer
Via notifikationer i Cramo Appen, meddelas kunden inför var sjätte månad, att det är dags att utföra funktions- och prestandakontroll.

Cramo AB lanserar ny appfunktion med fokus på arbetsmiljö och säkerhet

Maskin-uthyrningsföretaget Cramo AB släpper två nya smarta uppdateringar till sin...

Läs mer


Ökad medvetenhet men machokulturen består

Medvetenheten om jämställdhet bland cheferna har ökat dramatiskt på åtta...

Läs mer

Nästa generation bergborrar ger bättre arbetsmiljö och ökar produktiviteten

SRD 20 in action

De nya och tystare pneumatiska bergborrarna finns i två olika utföranden - SRD 20 och...

Läs mer
Fördelar för hantverkare: De nya produkterna i Geberits rörsystem gör livet enklare för installatören.

Enklare installation med nya avloppsprodukter från Geberit

Under april 2020 lanserade Geberit flera smarta produkter som underlättar installationen av...

Läs mer
Cat 306, Next Generation - minigrävare.

Caterpillars första minigrävare i 6-tonsklassen är ett kompakt kraftpaket

Nya Cat 306 CR är en hydraulisk minigrävmaskin och Caterpillars första maskin i...

Läs mer


Cementa lanserar uppdaterat bascement

Nu introducerar Cementa Bascement Slite på den svenska marknaden. Det nya bascementet skall...

Läs mer
Mobilspelet ForeBYG Smitte.

Mobilspel ska förebygga smitta på byggplatser

Nu finns ett mobilspel för att förebygga smitta på byggarbetsplatser. Appen ForeBYG...

Läs mer
GLI 18V-10000 C lyser upp.

Ny batteridriven byggstrålkastare för professionella från Bosch

Bosch lanserar marknadens mest effektiva batteridrivna byggstrålkastare i 18V-klassen - GLI...

Läs mer


Mest lästa












Corroventa












Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)byggnorden.se
Annonsering
annons(at)byggnorden.se