Beijer Byggmaterial släpper boken ”Bygga åt idioter”


2019-10-09

\
Bild: Beijer Byggmaterial
"Vi vill fortsätta vara tydliga med att vi står upp för byggarna och att vi på Beijer bygger dom som bygger", säger Elisabet Heinrich, marknadschef på Beijer Byggmaterial.

Beijer Byggmaterial vill skapa debatt om tendensen att slentrianmässigt kritisera hantverkare. Enligt Beijer möter hantverkare ofta oskälig kritik i sin yrkesvardag, där deras yrkeskompetens inte respekteras eller tas på allvar. För att uppmärksamma problemet släpper Beijer boken ”Bygga åt idioter” som belyser kundsituationerna ur hantverkarnas perspektiv. Boken lyfter 13 humoristiska kundtyper och ger tips på hur man som hantverkare kan hantera de besvärliga situationer och konflikter som ibland uppstår mellan hantverkare och kund.

I Sverige råder i allmänhet låg acceptans att tala illa om olika yrken, men tyvärr sträcker sig inte den acceptansen till alla yrkesgrupper. För många anses negativ jargong gällande hantverkare vara helt okej, vilket gör att många hantverkare ofta ställs inför knepiga kundmöten och dråpliga situationer. Beijer har därför tagit initiativ till att belysa situationen ur hantverkarnas synvinkel. I samarbete med femtio hantverkare har Beijer tagit fram 13 typiska kundtyper och tips på hur man kan undvika onödiga konflikter.

– Hantverkare används alltför ofta slentrianmässigt som slagpåsar. Det är inte okej! Vi har låtit skriva boken ”Bygga åt idioter” för att vi vill ta frågan till sin spets. Vi tror att om vi genom humor och värme visar hur hantverkarnas vardag ser ut, så kan vi skapa en diskussion om vad som faktiskt är acceptabelt i mötet med andra. Det är ett allvarligt problem vi vill belysa där vårt mål är att förbättra kommunikationen mellan hantverkare och deras kunder, säger Geir Thomas Fossum, vd på Beijer Byggmaterial.


Tre av karaktärerna
som nämns i ”Bygga åt idioter” är Bevakaren, Experten och Gör-det-självaren, som på sina egna sätt visar att de inte riktigt litar på hantverkaren eller dennes arbete. Bevakaren exempelvis vill gärna titta över axeln, ge ängsliga eller uppfodrande råd och kontrollera om fel har begåtts. Situationerna kan dock mildras genom bättre och tydligare kommunikation. Här ger ”Bygga åt idioter” konkreta tips om hur man skapar trygghet mellan kund och hantverkare.

– Vi vill visa hur man på ett enkelt sätt kan undvika eller lösa situationerna, genom smarta tips och med våra tjänster. På så vis kan Beijer bidra till att skapa lösningar mellan hantverkare och deras kunder och i slutändan skapa ett bättre byggklimat i Sverige, säger Geir Thomas Fossum, vd på Beijer Byggmaterial.


Kampanjen
är en fortsättning på kampanjen som Beijer genomförde för två år sedan inom varumärkeskonceptet ”Bygger dom som bygger”.

– Vi vill fortsätta vara tydliga med att vi står upp för byggarna och att vi på Beijer Bygger dom som bygger. Vi vågar vara deras röst i samhällsdebatten och vi önskar att de fick tv-program med namn som ”Sveriges bästa hantverkare” istället för ”Fuskbyggarna”. Beijer jobbar för att göra deras vardag så smidig och bra som möjligt, både vad gäller de bästa byggvarorna och de proffsigaste supporttjänsterna på marknaden, säger Elisabet Heinrich, marknadschef på Beijer Byggmaterial.

Bakom kampanjen står reklambyrån Masscreation. Kampanjen kommer att bestå av tv-reklam, radioreklam, poddreklam, kampanjer i sociala kanaler, köpta annonser och förtjänat utrymme.

Boken ”Bygga åt idioter” finns tillgänglig hos Adlibris, Bokus och hos alla Beijer Byggmaterials byggvaruhus. Den finns även som ljudbok. I samband med boksläppet av ”Bygga åt idioter” släpps även en podd där radioprofilen Adam Alsing intervjuar en rad hantverkare och djupdyker i deras roligaste yrkesminnen. Även podden går under namnet ”Bygga åt idioter” och finns där poddar finns.  



Källa: Beijer Byggmaterial


Skriv ut



Här är nyheten som ersätter murbruk, skruvar och mekanisk infästning


Relekta har lanserat FoamTack, ett unikt skumlim som limmar både murblock och...

Läs mer

Relektas första svanenmärkta akrylfog


Med 101 Akryl Eco lanserar Relekta en miljövänlig akrylbaserad målarfog som är...

Läs mer
\

Beijer Byggmaterial släpper boken ”Bygga åt idioter”

Beijer Byggmaterial vill skapa debatt om tendensen att slentrianmässigt kritisera hantverkare....

Läs mer

Ny golvvärmeapp demas på Elmässan i Stockholm

nVent RAYCHEM demonstrerar nya appen Install PRO360 på Elmässan i Stockholm. Appen lagrar och ger en översikt över alla uppgifter en elinstallatör behöver spara om sina utförda golvvärmeinstallationer.

nVent RAYCHEM fortsätter visa upp sina digitala nyheter – härnäst på...

Läs mer

Cembrit lanserar ny fasadskiva med 3D-effekt

Cembrit Patina Inline - en ny fasadskiva i fibercement med linjerad yta. Mönstereffekter och spännande kontraster kan skapas genom olika montage och möten med andra naturmaterial.

Nu lanseras Cembrit Patina Inline – en ny fasadskiva i fibercement som ingår den...

Läs mer

Nya garageportsmotorer från Hörmann

Hörmann släpper en ny serie av motorer för garageportar. Denna fjärde generation av motorer SupraMatic och ProMatic är effektivare än tidigare och kan styras via smartphone eller ett Smart Home-system.

Hörmann har vidareutvecklat sina beprövade motorer för garageportar. Såvä...

Läs mer

Välisolerad port innoverar marknaden


Med en 82 millimeter tjock isolering erbjuder takskjutporten ASSA ABLOY OH1082P både utmä...

Läs mer
<noscript>&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp; &amp;amp;lt;img alt=\

ROCKWOOL vill minska legionella med ny produkt

2018 rapporterades ovanligt många fall av legionella i Sverige. En av anledningarna kan vara...

Läs mer

Veg Tech BIM – virtuell modell av verkligheten


Nu lanserar Veg Tech BIM-objekt för sedumtak, Hydropack® sedum ört gräs,...

Läs mer
Världen första Svanenmärkta plastgolv.

Världens första Svanenmärkta plastgolv lanseras av Tarkett

– Det upplevdes omöjligt att ta fram ett plastgolv som klarade Svanens tuffa miljö...

Läs mer

Enklare kan det inte bli – Flooré släpper guide för värmegolv


Flooré lanserar en golvvärmeguide för att hjälpa kunderna att hitta rätt...

Läs mer

ALCRO x DEPALMA – arbetskläder för en ny generation målare


Alcro, Sveriges ledande färgvarumärke och DePalma Workwear, skaparna av arbetsklä...

Läs mer

Makita presenterar ny gipsautomat


Makitas nya gipsautomat har ett varvtal på 4000 varv, som är optimalt för gipsskruv...

Läs mer
Masonite Beams byter livmaterial till högkvalitativ spånskiva.

Masonite Beams I-balk uppdateras med nytt livmaterial

Masonite Beams I-balk uppdateras med nytt livmaterial för att ytterligare förbättra...

Läs mer

Profilsystem i TRÄ för Glastak

Scanlight profilsystem i trä ger möjlighet att utföra glastak och glaslanterniner helt utan aluminiumprofiler som bärande konstruktion.

Nu lanserar Scanlight System AB ett helt nytt och komplett profilssytem i TRÄ för glastak...

Läs mer

Spärra restfukten i den nya betongen med ARDEX

Kan appliceras vid restfukt upp till 95 %RF.

Snabbare byggprocess leder till tidigare inflyttning. ARDEX P 40 MS är en fuktspärr som...

Läs mer

Byggnads lanserar material för gravida byggnadsarbetare

Isabelle Lundberg från Näta, Byggnads kvinnliga nätverk.

Byggnads satsning på en mer jämställd byggbransch fortsätter. Nu släpper...

Läs mer
Den unika serien Perform & Protect från DEWALT utökas nu med nya produkter, alla med strikta krav när det gäller vibrationer, damm och kontroll.

DEWALT sätter dagordningen för hälsa och säkerhet i byggbranschen

DEWALT fortsätter sin storsatsning för att skapa världens säkraste...

Läs mer


Mest lästa





















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)byggnorden.se
Annonsering
annons(at)byggnorden.se