Beijer Byggmaterial släpper boken ”Bygga åt idioter”


2019-10-09

\
Bild: Beijer Byggmaterial
"Vi vill fortsätta vara tydliga med att vi står upp för byggarna och att vi på Beijer bygger dom som bygger", säger Elisabet Heinrich, marknadschef på Beijer Byggmaterial.

Beijer Byggmaterial vill skapa debatt om tendensen att slentrianmässigt kritisera hantverkare. Enligt Beijer möter hantverkare ofta oskälig kritik i sin yrkesvardag, där deras yrkeskompetens inte respekteras eller tas på allvar. För att uppmärksamma problemet släpper Beijer boken ”Bygga åt idioter” som belyser kundsituationerna ur hantverkarnas perspektiv. Boken lyfter 13 humoristiska kundtyper och ger tips på hur man som hantverkare kan hantera de besvärliga situationer och konflikter som ibland uppstår mellan hantverkare och kund.

I Sverige råder i allmänhet låg acceptans att tala illa om olika yrken, men tyvärr sträcker sig inte den acceptansen till alla yrkesgrupper. För många anses negativ jargong gällande hantverkare vara helt okej, vilket gör att många hantverkare ofta ställs inför knepiga kundmöten och dråpliga situationer. Beijer har därför tagit initiativ till att belysa situationen ur hantverkarnas synvinkel. I samarbete med femtio hantverkare har Beijer tagit fram 13 typiska kundtyper och tips på hur man kan undvika onödiga konflikter.

– Hantverkare används alltför ofta slentrianmässigt som slagpåsar. Det är inte okej! Vi har låtit skriva boken ”Bygga åt idioter” för att vi vill ta frågan till sin spets. Vi tror att om vi genom humor och värme visar hur hantverkarnas vardag ser ut, så kan vi skapa en diskussion om vad som faktiskt är acceptabelt i mötet med andra. Det är ett allvarligt problem vi vill belysa där vårt mål är att förbättra kommunikationen mellan hantverkare och deras kunder, säger Geir Thomas Fossum, vd på Beijer Byggmaterial.


Tre av karaktärerna
som nämns i ”Bygga åt idioter” är Bevakaren, Experten och Gör-det-självaren, som på sina egna sätt visar att de inte riktigt litar på hantverkaren eller dennes arbete. Bevakaren exempelvis vill gärna titta över axeln, ge ängsliga eller uppfodrande råd och kontrollera om fel har begåtts. Situationerna kan dock mildras genom bättre och tydligare kommunikation. Här ger ”Bygga åt idioter” konkreta tips om hur man skapar trygghet mellan kund och hantverkare.

– Vi vill visa hur man på ett enkelt sätt kan undvika eller lösa situationerna, genom smarta tips och med våra tjänster. På så vis kan Beijer bidra till att skapa lösningar mellan hantverkare och deras kunder och i slutändan skapa ett bättre byggklimat i Sverige, säger Geir Thomas Fossum, vd på Beijer Byggmaterial.


Kampanjen
är en fortsättning på kampanjen som Beijer genomförde för två år sedan inom varumärkeskonceptet ”Bygger dom som bygger”.

– Vi vill fortsätta vara tydliga med att vi står upp för byggarna och att vi på Beijer Bygger dom som bygger. Vi vågar vara deras röst i samhällsdebatten och vi önskar att de fick tv-program med namn som ”Sveriges bästa hantverkare” istället för ”Fuskbyggarna”. Beijer jobbar för att göra deras vardag så smidig och bra som möjligt, både vad gäller de bästa byggvarorna och de proffsigaste supporttjänsterna på marknaden, säger Elisabet Heinrich, marknadschef på Beijer Byggmaterial.

Bakom kampanjen står reklambyrån Masscreation. Kampanjen kommer att bestå av tv-reklam, radioreklam, poddreklam, kampanjer i sociala kanaler, köpta annonser och förtjänat utrymme.

Boken ”Bygga åt idioter” finns tillgänglig hos Adlibris, Bokus och hos alla Beijer Byggmaterials byggvaruhus. Den finns även som ljudbok. I samband med boksläppet av ”Bygga åt idioter” släpps även en podd där radioprofilen Adam Alsing intervjuar en rad hantverkare och djupdyker i deras roligaste yrkesminnen. Även podden går under namnet ”Bygga åt idioter” och finns där poddar finns.  



Källa: Beijer Byggmaterial


Skriv ut



Systemfel i yrkesprogrammen på gymnasiet – ny rapport


Byggnads har släppt en ny rapport om yrkesprogrammen skriven av två fristående...

Läs mer

Senaste Shark-tappen ger hög säkerhet

Alla tappar i Dormer Pramets Shark Line har en färgring på skaftet som betecknar material-lämpligheten.

Dormer Pramet har utökat sitt Shark Line-program med ett nytt tappsortiment för hö...

Läs mer

Ny bok – Allt om Aff - så skriver du kompletta avtal inom fastighetsförvaltning


Aff – Avtal för fastighetsförvaltning och service är en branschanpassad,...

Läs mer
Från vänster: Christina Ingelsten, Skanska Sverige AB, Marcus Jahnke, RISE, Tova Crossler Ernström, RISE, Emelie Anneroth, RISE, Petra Juhlin, Visual Arena vid Lindholmen Science Park, Julia Fredriksson, Chalmers tekniska högskola och Lisa Wistrand, White Arkitekter.

Handbok för normkritisk visualisering lanseras - för mer inkluderande städer

Visualisering är ett viktigt verktyg för att kommunicera visioner för...

Läs mer

Golv 2020 – hållbarhet, design och kvalitet

Nordiskt ljusa golv skapar rymd i rummet

Hållbarhet har en allt större betydelse när vi väljer nya golv till hemmet....

Läs mer
Fotografi från boken Bostadsgården – territoriell arkitekturs framsida.

Boendes behov visar vägen för hållbar arkitektur

Pernilla Hagbert och Eva Minoura ger ut böckerna Ett hållbart hem? och Bostadsgå...

Läs mer
Via ett skriftligt avtal som signeras med BankID hjälper den nya tjänsten beställare och hantverkare från första kontakt och vidare genom hela byggprojektet.

Nya tjänsten Tryggtjobb ska öka tryggheten vid byggprojekt

BraByggare, dotterbolag till Beijer Byggmaterial och Villaägarnas Riksförbund, lanserar...

Läs mer


Basta lanserar loggbok för bygg- och anläggningssektorn

I takt med att allt fler områden och hus byggs med höga miljökrav ökar...

Läs mer

Bomags BT60 och BT65 packar som stora maskiner

Som att gå ut med hunden. I liggande läge med motorn igång förflyttar sig BT 60 av egen kraft och 58-kilosstampen är därmed väldigt enkel att få med sig.

Sveriges maskinuthyrare kan nu förbättra sitt utbud av stampar och vibroplattor, när...

Läs mer
GROHE Sense Guard.

Nytt samarbete ska minska svenska vattenskador

I Sverige är det svårt att hitta ett hem som saknar en brandvarnare. Att ha en...

Läs mer

Nordfarm först i branschen - igen!

Redan 1997 bröt Nordfarm en tradition i maskinbranschen genom att vara först med att ge...

Läs mer
DePalma Workwear och Polartec®co-brandade fleecejacka.

DePalma Workwear i samarbete med Polartec

Fleecejackan “Anchorage” och fleecevästen “Patrol” är båda...

Läs mer


Nytt infästningssystem lanseras på den svenska marknaden

Beijer Byggmaterial väljer ITW Construction Products som ny leverantör av infästning...

Läs mer

Brandskyddande färg för träbyggnader –Quartzene ger högsta brandskyddsklass


Svenska Aerogel Holding AB redovisar mycket positiva resultat från projektet ”Quartzene...

Läs mer

Luftföroreningar blir synliga med ny produkt

Med Shair kan visualisera städers luftkvalitet i realtid för att göra det osynliga synligt och möjligt att förbättra.

Luftföroreningar påverkar våra liv, men syns oftast inte. Med Shair kan stä...

Läs mer

Här är nyheten som ersätter murbruk, skruvar och mekanisk infästning


Relekta har lanserat FoamTack, ett unikt skumlim som limmar både murblock och...

Läs mer

Relektas första svanenmärkta akrylfog


Med 101 Akryl Eco lanserar Relekta en miljövänlig akrylbaserad målarfog som är...

Läs mer
\

Beijer Byggmaterial släpper boken ”Bygga åt idioter”

Beijer Byggmaterial vill skapa debatt om tendensen att slentrianmässigt kritisera hantverkare....

Läs mer


Mest lästa





















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)byggnorden.se
Annonsering
annons(at)byggnorden.se