Beijer Byggmaterial släpper boken ”Bygga åt idioter”


2019-10-09

\
Bild: Beijer Byggmaterial
"Vi vill fortsätta vara tydliga med att vi står upp för byggarna och att vi på Beijer bygger dom som bygger", säger Elisabet Heinrich, marknadschef på Beijer Byggmaterial.

Beijer Byggmaterial vill skapa debatt om tendensen att slentrianmässigt kritisera hantverkare. Enligt Beijer möter hantverkare ofta oskälig kritik i sin yrkesvardag, där deras yrkeskompetens inte respekteras eller tas på allvar. För att uppmärksamma problemet släpper Beijer boken ”Bygga åt idioter” som belyser kundsituationerna ur hantverkarnas perspektiv. Boken lyfter 13 humoristiska kundtyper och ger tips på hur man som hantverkare kan hantera de besvärliga situationer och konflikter som ibland uppstår mellan hantverkare och kund.

I Sverige råder i allmänhet låg acceptans att tala illa om olika yrken, men tyvärr sträcker sig inte den acceptansen till alla yrkesgrupper. För många anses negativ jargong gällande hantverkare vara helt okej, vilket gör att många hantverkare ofta ställs inför knepiga kundmöten och dråpliga situationer. Beijer har därför tagit initiativ till att belysa situationen ur hantverkarnas synvinkel. I samarbete med femtio hantverkare har Beijer tagit fram 13 typiska kundtyper och tips på hur man kan undvika onödiga konflikter.

– Hantverkare används alltför ofta slentrianmässigt som slagpåsar. Det är inte okej! Vi har låtit skriva boken ”Bygga åt idioter” för att vi vill ta frågan till sin spets. Vi tror att om vi genom humor och värme visar hur hantverkarnas vardag ser ut, så kan vi skapa en diskussion om vad som faktiskt är acceptabelt i mötet med andra. Det är ett allvarligt problem vi vill belysa där vårt mål är att förbättra kommunikationen mellan hantverkare och deras kunder, säger Geir Thomas Fossum, vd på Beijer Byggmaterial.


Tre av karaktärerna
som nämns i ”Bygga åt idioter” är Bevakaren, Experten och Gör-det-självaren, som på sina egna sätt visar att de inte riktigt litar på hantverkaren eller dennes arbete. Bevakaren exempelvis vill gärna titta över axeln, ge ängsliga eller uppfodrande råd och kontrollera om fel har begåtts. Situationerna kan dock mildras genom bättre och tydligare kommunikation. Här ger ”Bygga åt idioter” konkreta tips om hur man skapar trygghet mellan kund och hantverkare.

– Vi vill visa hur man på ett enkelt sätt kan undvika eller lösa situationerna, genom smarta tips och med våra tjänster. På så vis kan Beijer bidra till att skapa lösningar mellan hantverkare och deras kunder och i slutändan skapa ett bättre byggklimat i Sverige, säger Geir Thomas Fossum, vd på Beijer Byggmaterial.


Kampanjen
är en fortsättning på kampanjen som Beijer genomförde för två år sedan inom varumärkeskonceptet ”Bygger dom som bygger”.

– Vi vill fortsätta vara tydliga med att vi står upp för byggarna och att vi på Beijer Bygger dom som bygger. Vi vågar vara deras röst i samhällsdebatten och vi önskar att de fick tv-program med namn som ”Sveriges bästa hantverkare” istället för ”Fuskbyggarna”. Beijer jobbar för att göra deras vardag så smidig och bra som möjligt, både vad gäller de bästa byggvarorna och de proffsigaste supporttjänsterna på marknaden, säger Elisabet Heinrich, marknadschef på Beijer Byggmaterial.

Bakom kampanjen står reklambyrån Masscreation. Kampanjen kommer att bestå av tv-reklam, radioreklam, poddreklam, kampanjer i sociala kanaler, köpta annonser och förtjänat utrymme.

Boken ”Bygga åt idioter” finns tillgänglig hos Adlibris, Bokus och hos alla Beijer Byggmaterials byggvaruhus. Den finns även som ljudbok. I samband med boksläppet av ”Bygga åt idioter” släpps även en podd där radioprofilen Adam Alsing intervjuar en rad hantverkare och djupdyker i deras roligaste yrkesminnen. Även podden går under namnet ”Bygga åt idioter” och finns där poddar finns.  



Källa: Beijer Byggmaterial


Tipsa en vn Skriv ut





Helt återbrukad monter när Svensk Byggtjänst deltar på Nordbygg

På Nordbygg-mässan som öppnar i dag deltar Svensk Byggtjänst i en monter gjord...

Läs mer


Dahl satsar på Flexibla Kontoret tillsammans med SoftOne Group

Flexibla Kontoret är ett affärssystem för den mindre hantverkaren. I systemet...

Läs mer
Plåt & Ventföretagen finns i monter C20:20 

Träffa Plåt & Ventföretagen på Nordbygg

Den här veckan är det äntligen dags för Nordbygg och Plåt &...

Läs mer


Förkorta byggtiden genom att spärra kvarvarande restfukt med LIP 95 DPM!

Med hjälp av LIPs nyaste tillskott i produktportföljen, LIP 95 DPM Fuktspärr, kan du...

Läs mer


SmartCraft ASA har förvärvat Locka Group AB, ett ledande svenskt SaaS-företag inom 3D-visualisering, kundinteraktion och eftermarknadsservice.

“De senaste sju åren har SmartCraft framgångsrikt välkomnat och integrerat...

Läs mer


Världens lättaste Giraffe®

FLEX lanserar världens lättaste Giraffe® GE6 R och presenterar även ett...

Läs mer
 ställer ut med två montrar på Nordbygg 23-26 april. 

ebm-papst ställer ut på Nordbygg den 23-26 april på Stockholmsmässan i Älvsjö.

Nordbygg – den främsta mötesplatsen för bygg- och fastighetsbranschen –...

Läs mer


Skräddarsydd prefabricerad schaktlösning, effektiviserar badrumsrenovering på Gothia Towers!

När Gothia Towers skulle renovera cirka 200 badrum behövde de en lösning för...

Läs mer


Bok från Svensk Byggtjänst uppmärksammar byggsektorns säkerhetsbrister

2023 blev året med högst antal dödsolyckor i byggbranschen på tio år....

Läs mer


Hilti återvänder till Nordbygg 2024 med fokus på innovation, produktivitet och säkerhet

Hilti, markerar sitt återinträde till Nordbygg 2024 med en stark vision om att leda...

Läs mer


SmartCraft samlar Bygglet, Coredination, Congrid, EL-VIS och Homerun i fartfylld monter! 

Under Nordbygg den 23–26 april tar SmartCraft över banan med fem huvudnummer: Bygglet,...

Läs mer


Välkommen till Plåt & Ventföretagens monter på Nordbygg!

Snart är det återigen dags för Nordbygg och Plåt & Ventföretagen...

Läs mer


Test visar: hållbara hantverksbyxor kostar mer

De mer slitstarka hantverksbyxorna är dyrare men håller också längre, vilket...

Läs mer
Finansborgarrådet Karin Wanngård inviger Nordbygg den 23 april på Stockholmsmässan 

Stockholms stad vill attrahera byggbranschen – satsar stort på Nordbygg

Stockholms stad stärker banden till byggbranschen genom stor närvaro på Nordbygg,...

Läs mer


Vägen mot mer hållbara produkter – Bostiks biobaserade lim

Användandet och utvecklingen av biobaserade material växer i takt med ökad miljö...

Läs mer
Förvärvets genomförande är villkorat på sedvanligt sätt där vissa förutsättningar ska uppfyllas, däribland godkännanden från relevanta konkurrensmyndigheter. 

Boels Rental förvärvar Riwal

Når högre höjder tillsammans

Boels Rental, ledande aktör inom...

Läs mer


Lansering av JAFOs Innovativa Golvbrunnar PS & PB 75 FLEX: En Ny Era av Flexibilitet och Precision

I ett steg mot att förenkla och förbättra installationen av golvbrunnar introducerar...

Läs mer

Mirka introducerar nästa generation av Mirka® DEROS slipmaskin

Det är dags för Mirka DEROS att återfödas. Nästa generation, Mirka DEROS...

Läs mer


Mest lästa









imex

Robota Pumpshoppen

Ketherm

Leksandsdörren

Pipefixer

Giha

stoneco

Acticon

piltorps leister

Optiheat

stoneco

Comfort zone

hmetools

CDVI

CH Ståldörrar

ABC Solution

Viking Lighting








Industrinät

asamuelsson

Wiklunds



Martinsons

Kamic

Leviat

Alron

Elecosoft

Ledvance

Lami doors

ovella

Hyrex

Con-form

Bellalite

ANM Mättjänster

Corroventa nordbygg

nils malmgren ab

Biotherm heat pelletech

Moramast

Nice to heat you

Geodeal

Team Tejbrant

Lappset

Barikell

Solmässan

BFT Baltic Forest Trading
Unica Media AB © 2022
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se