En historisk bro på plats


2018-02-12

Sofias bro, ritad av arkitektkontoret Dissing+Weitling.
Bild: Sofieros vänner
Sofias bro, ritad av arkitektkontoret Dissing+Weitling.

Nu är bron över Sofieros rhododendronravin äntligen på plats. Det spektakulära lyftet av den 40 ton tunga och drygt 57 meter långa specialkonstruerade bron gick tack vare avancerad teknik helt enligt plan. Men själva idén till bron har nästan 150 år på nacken.

När Sofieros rhododendron blommar kommer mängder av besökare för att njuta av prakten. Nu blir den upplevelsen tillgänglig även för de som tidigare av olika skäl inte kunnat ta sig ned genom ravinen.

– Satsningen på Sofias bro är en del i det långsiktiga arbetet med att utveckla Sofiero som ett attraktivt besöksmål under hela året. En viktig aspekt i det arbetet är också tillgänglighet och att göra det möjligt för så många människor som möjligt att uppleva alla delar av Sofiero, säger Annika Malmgren, verksamhetschef på Sofiero.

Sofiero slott och slottsträdgård anlades av drottning Sofia och hennes make kung Oscar II för drygt 150 år sedan. Redan då föddes tanken hos drottning Sofia om en bro över ravinen. Därför har den nya attraktionen fått namnet Sofias bro. Det första symboliska spadtaget till bron togs av kung Carl XVI Gustaf i samband med Sofieros 150-årsjubileum 2016. Officiell invigning av bron är den 14 april när Sofiero öppnar för säsongen.

Sofias bro är designad av det danska arkitektkontoret Dissing+Weitling och konstruerad av stålföretaget Bladt Industries. Under 2017 har bron tillverkats i Polen. Bron transporterades i två delar till Sofiero i januari där den sedan svetsats samman. Till det avancerade lyftet krävdes en av Nordens största kranbilar.

Se film från lyftet 

FAKTA OM SOFIAS BRO
Total längd: 57,3 m
Bredd: 2,6 m
Vikt: 40 ton
Högsta höjd: 12 m
Konstruktionstyp: balkbro
Längsta brospann: 56,8 m
Material: stål
Arkitektkontor: Dissing+Weitling
Byggentreprenör: Bladt Industries
Byggår: 2017-2018
Invigning: 14 april 2018



Källa: Sofiero