Ny smart e-tjänst för bygglov ska ge snabbare väg till beslut


2018-03-13

Det blir lätt att göra rätt, säger Bygglovsenhetens chef Anna Keskitalo.
Bild: Norrtälje kommun
Det blir lätt att göra rätt, säger Bygglovsenhetens chef Anna Keskitalo.

Nu inför Norrtälje kommun en helt ny och specialanpassad e-tjänst för bygglov. Den smarta tjänsten ger förbättrade möjligheter att skicka in kompletta bygglovsärenden redan vid ansökan och kapar därmed de redan korta handläggningstiderna, samtidigt som det ger förbättrade möjligheter till direktkommunikation mellan kund och handläggare.



Kommunen införde digitala tjänster för bygglov 2011 och har sedan dess halverat handläggningstiderna, samtidigt som antalet beslut gällande bygglov närmare tredubblats.

Den nya smarta e-tjänsten kommer att ytterligare effektivisera handläggningen, eftersom den är helt integrerad med ärendehanteringssystemet och dessutom gör det möjligt för kunden och handläggaren att kommunicera direkt med varandra i det enskilda ärendet. Efter inloggning i e-tjänsten Mina byggärenden kan kunden också följa sitt ärende och ta del av all information som rör det samt se var i processen det är, vilket minskar frågor och administrationstid.

E-tjänsten är också anpassad för alla olika typer av bygglovsärenden, så att kunden enbart behöver fylla relevanta uppgifter i varje enskilt ärende. I e-tjänsten finns också en tydlighet om vilka uppgifter och bilagor som redan vid ansökan ska finnas med i det specifika ärendet, vilket ger förbättrade förutsättningar för ett komplett ärende redan från start.

— Det blir lätt att göra rätt för våra kunder som söker bygglov, berättar bygglovsenhetens chef Anna Keskitalo. Kunden lotsas med tips och frågor fram till rätt ärendetyp längs vägen i bygglovsärendet, så att det är komplett med uppgifter och olika typer av handlingar när väl ansökan görs i systemet.



Källa: Norrtälje kommun