Ny webbplats sänker trösklarna för utländska byggföretag i Sverige


2018-06-13

Boverkets nya webbsatsning Buildinginsweden.se ska göra det enklare för utländska byggföretag och byggherrar som vill bygga bostäder i Sverige. Bättre information på engelska kan främja konkurrensen och det kan i sin tur leda till fler anbud och sänkta byggkostnader.

– Det byggs mycket, men det behöver byggas mer för grupper som söker bostäder till skäliga priser, till exempel studenter och äldre. Otillräcklig konkurrens bidrar till höga priser och höga boendekostnader. En ökad konkurrens är viktig för att skapa bostäder som fler kan efterfråga, säger Anders Sjelvgren, generaldirektör på Boverket.

”Tar tid att få översikt och hitta rätt”
Buildinginsweden.se ska upplysa om vad som gäller i Sverige, bland annat byggregler och avtalsvillkor. Webbplatsen ska hjälpa byggherrar/projektutvecklare och byggföretag att orientera sig genom att visualisera stegen från idé till en färdig byggnad. Boverket har kartlagt behovet med hjälp av referensgrupper och aktörer i branschen, i referensgrupperna ingår även utländska aktörer. Informationen kommer även att fortsätta utvecklas i dialog med aktörer och målgrupper.

– Det tar tid att få översikt i all information som finns på internet. Det verkar vara stor efterfrågan på vad vi gör men det är inte alltid så lätt att hitta rätt kontakter och information, säger Jan-Willem Baijense, en utländsk byggare.

Antalet anbud har minskat
Konkurrensverket skriver i sin rapport ”Konkurrensen i Sverige 2018” att antalet anbudsgivare tycks ha minskat och att utländska företag kan bidra till att förbättra konkurrenssituationen vid offentliga upphandlingar av bostäder i Sverige. Enligt rapporten kan Buildinginsweden.se bidra till detta.

SABO konstaterade i en rapport 2016 att den främsta utmaningen för utländska byggföretag är att få grepp om allt som gäller. Utländska byggföretag som intervjuats efterlyser bättre tillgång till information om den svenska bygg- och bostadsmarknaden.

– Att öka konkurrensen genom att underlätta för fler aktörer att verka på den svenska marknaden är en väg att sänka byggkostnaderna. Teknisk utveckling, industrialiserat byggande, förenklade processer är andra vägar som vi också måste fortsätta att utforska, säger Anders Sjelvgren.

Så ska webbplatsen spridas
Den 12 juni lanserades webbplatsen och till hösten ska den marknadsföras för att nå berörda målgrupper. Boverket har redan knutit kontakter med Business Sweden - som bland annat hjälper internationella företag att investera och expandera i Sverige - för att sprida kunskap om webbplatsen. Fler aktiviteter kommer även att genomföras under hösten.




Källa: Boverket