Den nya bron över Skellefteälven tar form


2018-09-18

Illustrationen visar hur en framtida ny bro över Skellefteälven kan se ut. Observera, det är inte ett färdigt förslag på utformningen, utan fokus ligger på konstruktionen exempelvis antal brostöd och spann. Våren 2019 sker gestaltningen av bron.
Bild: Skellefteå kommun
Illustrationen visar hur en framtida ny bro över Skellefteälven kan se ut. Observera, det är inte ett färdigt förslag på utformningen, utan fokus ligger på konstruktionen exempelvis antal brostöd och spann. Våren 2019 sker gestaltningen av bron.

Arbetet med den nya bron i centrala Skellefteå går framåt. Skellefteå kommun förbereder ansökan till mark- och miljödomstolen om att få bygga i vattnet.

Som en viktig del i att förbättra trafikflödet i Skellefteå, när resandet både inom och till och från staden ökar, planeras bygget av en ny bro. Idag har delar av den blivande konstruktionen fastställts i tekniska nämnden. Det är ett av de underlag som behövs för att få tillstånd för bygget.

– Glad att arbetet går enligt plan. Bron behövs i ett snabbt växande Skellefteå, säger tekniska nämndens ordförande Ola Burström.

Den nya bron föreslås bli en så kallad hängverksbro, en traditionell konstruktion med tydlig form. Det kan bli en kombination av spetsiga bågar i trä och tvärbalkar stål. Bron kommer att bli 400 meter lång med sju stöd i älven. Den dimensioneras och utformas för bil, buss, cykel och gående.

– Det viktiga för oss har varit att hitta lösningar som påverkar miljön så lite som möjligt, parallellt med vad som är tekniskt möjligt och ekonomiskt rimligt. Att den kan komma att bli en modern version av Sveriges äldsta träbro, Lejonsströmsbron, ser vi som en bonus, säger funktionschef Karin Degerfeldt vid Skellefteå kommun.

Nu när konstruktionen är fastställd kan Skellefteå kommun utföra de kompletterande undersökningarna som behövs för att säkerställa grunden i vattnet, som också ska bifogas ansökan. Därtill hör även de naturvärdesinventeringar som gjorts både på land och i vatten och de beräkningar som gjorts av flöden och vattennivåer.

Komplett ansökan om vattenverksamhet planeras att lämnas in till mark- och miljödomstolen innan årsskiftet. Byggstart för bron är preliminärt år 2020.

Hängverksbron som presenteras visar inte ett färdigt förslag på utformningen, utan fokus ligger på konstruktionen utifrån vad som efterfrågats i ansökan, det vill säga hur många brostöd som placeras i vattnet och spannet däremellan. Själva gestaltningen kommer att utföras av den totalentreprenad som utses under våren 2019.




Källa: Skellefteå kommun