Rekordår för Beijer Byggmaterial – bättre än marknaden 15 månader i rad


2018-09-18

Geir Thomas Fossum, CEO på Beijer Byggmaterial.
Bild: Beijer Byggmaterial
Geir Thomas Fossum, CEO på Beijer Byggmaterial.

När Beijer Byggmaterial blickar tillbaka på de senaste 12 månaderna så pekar tillväxtkurvan rakt uppåt. Jämfört med marknaden är tillväxten hos Beijer mer än dubbelt så stor. Samtidigt tar man marknadsandelar hela 15 månader i rad, dessutom har tre månader varit de bästa någonsin i Beijers historia.

– Det här är en stark tillväxt och en fantastisk prestation av våra medarbetare. Resultatet grundar sig i en hög kundnöjdhet och det är en av anledningarna till att vi växer så stort, säger Geir Thomas Fossum, CEO på Beijer Byggmaterial.

Beijer Byggmaterial satte under 2017 en ny strategi med ett ännu tydligare fokus på proffskunder. Strategin har landat och tagits emot mycket väl vilket gör att Beijer de senaste 12 månaderna kan visa en tillväxt på 7,8% jämfört med marknadens 3,5%. Beijer kan med detta summera 15 månader i rad med ökad marknadsandel.

– Maj månad blev en all-time-high inom Beijer med en omsättning som aldrig tidigare uppnåtts. Totalt tar sig tre månader under det gånga året in på topp 10-listan genom tiderna, säger Geir Thomas Fossum.

Vilka faktorer kan du lyfta fram som gör att Beijer går så bra?
– Vi har jobbat med ett tydligt tillväxtfokus och där har vi lyckats inom många områden. Bland annat har vi ökat vårt kundfokus som lett till en ännu högre kundnöjdhet, vi har anställt ett antal nya säljare och ökar säljeffektivitet över hela Beijer. Vi har öppnat två nya varuhus och omlokaliserat tre. Vi har ett riktigt bra go i hela Beijer med många engagerade medarbetare.

Hur ser du på året som kommer?
– Vi har haft en kanonstart den första månaden (augusti) på vårt nya verksamhetsår. I höst tror jag att vi kommer få se en proffsmarknad som ligger relativt oförändrad men som fortsatt går bättre än konsumentmarknaden.

Vi har också en svag krona vilket gör import av byggmaterial dyrare. Samtidigt driver det här upp priserna på nordiskt virke som det är hög internationell efterfrågan på.

För Beijers del ser jag med spänning fram emot starten av vårt förvärvade varuhus i Trelleborg, med tillhörande logistikcenter och prefab-tillverkning. Det kommer att ge ringar på vattnet i större delar av Beijer och vi ser fram emot att fortsätta växa både organiskt och via ytterligare förvärv.

– Jag säger som Bruce Lee, det gäller att vara glad men inte nöjd. Beijer har stor potential att nå ännu högre, säger Geir Thomas Fossum.




Källa: Beijer Byggmaterial