Så sätter du stopp för objudna gäster i servicebilen


2018-11-19

Bild: Sortimo

Risken för objudna gäster i servicebilen är en del av vardagen för Sveriges många hantverkare, installatörer och servicefolk och siffrorna talar för sig själv – bara under 2017 anmäldes 51 756 fordonsinbrott i Sverige enligt BRÅ. Sortimo, som är Europas ledande leverantör av servicebilsinredning, har utvecklat flera produkter för att få bukt med problemet och hålla klåfingriga gäster borta från servicebilen.

Oftare är det lite dyrare specialverktyg, elverktyg och elektronik som gör servicebilen till ett givet mål för tjuvarna. Men när de rotar runt efter värdefulla verktyg i servicebilen är det inte enbart något som påverkar den drabbade verksamheten. Det kostar även samhället pengar.

– Det kan snabbt bli en dyr historia om tjuven får tillgång till din servicebil. Förutom utgifter för ersättning och reparation av skador uppstår det även flera omkostnader när det kommer till förlorad arbetsförtjänst, självrisk och den tid som verksamheten och medarbetaren ska lägga ner på att rapportera skador och köpa nya verktyg. Man ska heller inte bortse från de irritationsmoment som verksamhetens kunder upplever när de inte får det de blivit lovade i tid, berättar Johan Ernst, Country Manager hos Sortimo Sverige.

Sortimo har därför valt att utveckla flera produkter som förebygger och förhindrar inbrott i servicebilen. 

 – Vi har produkter i alla prisklasser som säkrar servicebilen mot tjuvar, hur uppfinningsrika de än är. Detta inkluderar både fysiska, mekaniska och elektroniska säkerhetslösningar, säger Johan Ernst och understryker att det även är viktigt att man är uppmärksam på att parkera säkert på en låst parkeringsplats, eller en ljus och synlig plats där omgivningen kan reagera om det händer något misstänkt.


Skräm bort tjuven redan innan
Ju längre tid tjuven behöver för att få tillgång till servicebilen desto bättre är det, påpekar Johan Ernst. Det kan därför vara en bra investering att installera förstärkta rutor eller säkerhetsgaller på dörrarna. 

 – Med ett kraftigt säkerhetsgaller får man en bra inbrottssäkring som självklart kan tillverkas specifikt efter servicebilen. Gallret gör det tydligt för tjuven att det kommer att bli krångligt att komma in i servicebilen, samtidigt som det försvårar möjligheten att komma åt bilens lastutrymme efter att rutan är krossad. Säkerhetsgallret kan både installeras på servicebilens bakdörr, baklucka och skjutdörr, vilket ger även en väldigt rutinerad tjuv, problem.

Enligt Johan Ernst är robust design med till att avskräcka tjuven från att försöka sig på ett inbrott i servicebilen. Därför har Sortimo även utvecklat både utvändiga och integrerade lås som ska avhålla kriminella från att försöka bryta sig in. 

 – För att komma in i bilen krävs det tyngre och mer avancerade verktyg vilket innebär att det blir mycket mer stök och annan synlig aktivitet, vilket de flesta professionella tjuvar vill undvika. Våra integrerade lås fungerar till exempel oberoende av bilens existerande lås, så att till exempel svagheter i centrallåssystemet inte blir en fördel, berättar Johan Ernst.

Att få sin utrustning och sina verktyg stulna är förödande, även om man råkar ha en bra försäkring. Att få allt på plats igen och skaffa allt man behöver är tidskrävande och påverkar relationen till kunderna. Man bör göra vad man kan för att undvika att det händer.




Källa: Sortimo