Ny vision för Tegelbacken – så kan Stockholm city nå fram till Riddarfjärden


2018-12-21

Swecos vision - 50 000 kvm till handel, kontor och hotell och ett förändrat Tegelbacken som ger mer utrymme till gående, cyklister och grönska.
Bild: Sweco
Swecos vision - 50 000 kvm till handel, kontor och hotell och ett förändrat Tegelbacken som ger mer utrymme till gående, cyklister och grönska.

Ett förändrat Tegelbacken binder samman Stockholm city med centralstationen, stadshuset och det närliggande vattnet. Det visar Sweco med ”Vision Sydvästra City”, där ett överdäckat spårområde skapar ca 50 000 kvm till handel, kontor och hotell och varierad bebyggelse med uteserveringar i söderläge möter Riddarfjärden. Förslaget möjliggör också en alternativ placering av Nobel Center.

Ett av de främsta exemplen på stadsplanering för bilism är Tegelbacken i Stockholm. Genom åren har många förslag tagits fram med sikte på att öka utrymmet för människor och omvandla området till en levande stadsmiljö. Swecos ”Vision Sydvästra City” bygger på tre huvudprinciper: en pragmatisk hantering av trafiken, en ny stadsstruktur och bebyggelse som väver samman närliggande områden, och en satsning på de offentliga rummen.

– Beläget intill centralstationen och stadshuset, och nära riksdagskvarteren, har området runt Tegelbacken en oerhörd potential med sitt södervända läge mot Riddarfjärden och Stadshuset. Vår lösning skulle förstärka Stockholms identitet, som mycket bygger på mötesplatser och knutpunkter där vatten möter land. Kronan på verket i ett sådant tillägg i stadsväven skulle kunna bli Nobel Center, säger Staffan Sundström, landskapsarkitekt på Sweco.

I visionen ges mer utrymme till gående och cyklister. Centralbrons viadukter över Tegelbacken tas bort vilket möjliggör att spårområdet kan överdäckas. Otrygga miljöer under broar och i tunnlar tas bort och längs Klarabergskanalen föreslås ett stråk med mindre byggnader i attraktiva, vattennära lägen med mindre butiker och lokaler i bottenplan. Sammantaget möjliggör visionen ca 50 000 kvm handel, kontor och hotell i anslutning till överdäckningen.

När trafiken minskar kan en attraktiv kajpromenad utvecklas med sittplatser i bra sollägen, ny grönska, paviljonger med mera. En vattennära brygga byggs och samordnas med båttrafiken. En ny järnvägspark anläggs på Centralplan, som befrias från dagens parkeringsplats, och sträcker sig ända ner till Klara Mälarstrand. Visionen bygger på att Förbifarten genomförts, vilket avlastar genomfartstrafiken på Söderleden och Klarastrandsleden.




Källa: Sweco