Kvalitet och känsla betyder allt i Solna United


2019-02-22

Solna United sett från gatan.
Bild: Skanska
Solna United sett från gatan.

Interiören i projektet är väl planerat – från golv till tak.
Bild: Skanska
Interiören i projektet är väl planerat – från golv till tak.

Trenden inom design är tydlig.
– Vi strävar mot det gedigna och äkta, vilket man har fokuserat på när man planerat Skanska Fastigheters nya kontorshus – Solna United. Material som trä, tegel, glas och sten skapar skön stämning och lugn, något som ett rutmönstrat standard-innertak hade kunnat förstöra. Därför jublade man hos Skanska Fastigheter när man hittade den nya Matt White från Rockfon – ett elegant bärverk som lever upp till de höga designkraven, säger Sofie Hjort, projektchef hos Skanska Fastigheter.

Stress är ett ökande problem i den västliga delen av världen. Arbetslivet kräver flexibilitet och högt tempo, och många av oss springer runt med hjärtat i halsgropen. Därför har man lagt sig vinn om att skapa en behaglig och ”soft ” stämning i Solna United – från golv till tak. 

 – Vi har velat skapa en känsla som är inkluderande och som främjar möten och samarbeten. Ska man lyckas med det så måste allt spela ihop på ett övertygande sätt, säger Sofie Hjort.
– Vi visste att vi behövde ett plocktak men ville komma bort från den där ”rutigheten” som står i skriande kontrast till stämningen som vi ville skapa.


Ett innertak som är både funktion och estetik
Ett perfekt innertak ska både kunna leverera både funktion och estetik och inte komma och ”stjäla scenen”, utan bara välva sig över rummen utan att pocka på uppmärksamhet. Matt White som är Rockfons mattaste bärverk är unikt i sitt slag eftersom det eliminerar de kontraster och reflektioner som är ofrånkomliga med vanliga standardbärverk. Sofie Hjort förklarar vikten av att skapa en fungerande helhet:

– Människor blir mer och mer medvetna om design och kvalitet och det går inte an att ”fuska” med detaljerna. Man kommer att spendera många av dygnets timmar här, och vi har insisterat på att ha ärliga och taktila material av hög kvalitet. Man ska känna sig väl omhändertagen när man arbetar här.


Ambitiösa produkter med fokus på detaljer
Innertaket är oftast inte det som man först lägger märke till när man kommer in i ett rum, och hos Rockfon är ambitionen att det är just så det ska fortsätta att vara. Peter Fritzon, försäljningschef hos Rockfon förklarar: 

– Vi arbetar ständigt för att optimera våra produkter på alla plan. Förutom att Matt White är helt återvinningsbart och ligger i brandklass A1 så har det en lätt struktur som minimerar reflektioner och gör att det förblir vitt ur alla vinklar. Det är möjligt att ”vikten av vitt” kan verka överdriven men, tro mig, det gör en enorm skillnad för känslan i rummen. Inte minst under vintermånaderna i Skandinavien.




Källa: Rockfon