Effektiva byggprojekt med ny digital lösning från Abetong


2019-05-07

Abetong satsar nu på att digitalisera prefab-branschen på riktigt.
Bild: Abetong
Abetong satsar nu på att digitalisera prefab-branschen på riktigt.

Med Abetong Online får kunderna nya möjligheter att effektivisera arbetet.
Bild: Abetong
Med Abetong Online får kunderna nya möjligheter att effektivisera arbetet.

Abetong satsar nu på att digitalisera prefab-branschen på riktigt. Med Abetong Online ger de sina kunder helt nya möjligheter att effektivisera leveranser och spara tid i sina byggprojekt. En satsning som direkt mötts av positiva omdömen.
– Vi är först ut i prefab-branschen med den här typen av digital lösning för våra kunder. Det känns riktigt spännande. I dag räcker inte längre att enbart erbjuda produkter av högsta kvalitet. Kunderna efterfrågar vår expertis i fler delar av byggprojekten, så vi hittar nya vägar att höja servicegraden, säger Magnus Fridvall, divisionschef Abetong Hus Syd.

Via sitt login får byggprojektledaren överblick över samtliga element som ingår i ett projekt. Utifrån ritningen kan han eller hon planera vad som behöver levereras vid vilken tid och sedan göra sina avrop direkt i Abetong Online. Andreas Nordström, arbetsledare på Göteborgs Elementmontage, är en av dem som redan har testat tjänsten.

– Det är ett riktigt bra verktyg som sparar mig mycket tid. Jag får en bättre överblick och en enklare väg att fixa mina avrop, säger han.

Alla avrop slussas automatiskt till rätt transportledare på rätt fabrik hos Abetong, vilket gör att kunden inte behöver hålla koll på en mängd olika kontakter för sina beställningar. Via datorn, plattan eller mobilen kan byggprojektledaren följa statusen på alla sina planerade leveranser.


Minskade kostnader för kunden – och minskade utsläpp
I Abetong Online listas mått och vikt för varje enskilt betongelement. Användaren kan även klicka på elementet och få fram ritningen direkt på skärmen. Det gör att kunden enkelt kan bygga upp sina laster på bästa sätt för att minska antalet leveranser och undvika onödiga kostnader på grund av halvfulla lastbilar.

– Att all information om varje element finns direkt i tjänsten och räknas ihop automatiskt när jag planerar lasterna gör enorm skillnad för mig. Tidigare har jag varit tvungen att göra allt det manuellt, säger Andreas Nordström.

– För oss på Abetong blir det också ett viktigt led i vår strävan att fylla upp lastbilarna bättre. Det ger inte bara lägre kostnader utan är en del i vårt hållbarhetsarbete. Ökad fyllnadsgrad ger färre lastbilar på vägarna och minskade utsläpp, säger Magnus Fridvall.

Abetong satsar redan vidare med ny funktionalitet i tjänsten. Nästa steg är integration med speditören så att chaufförerna kan avisera sin ankomst via sms och mejl direkt via Abetong Online. Det ger bygget bättre möjlighet att manna upp inför leveransen och därmed korta ner lossningtiderna.

– Jag tror det finns stor potential att vidareutveckla Abetong Online till att hantera fler delar av byggprocessen. Det ser jag fram emot, säger Andreas Nordström. 


Abetong Online har testats skarpt i projektet Svalan
Abetongs projektledare Susanne Pettersson har testkört Abetong Online i bostadsprojektet Svalan i Kalmar. Hon ser stora fördelar med den digitala utvecklingen. Projektet är ett av Riksbyggens så kallade Bonumboenden, ett hus i åtta våningar med bostadsrätter för personer 55+. Abetong levererar hela stommen, montaget inleddes i december och är planerat att färdigställas före sommaren.

– Jag har planerat lassen och skickat avropen via Abetong Online, vilket har fungerat väldigt bra. Vi monterar en våning i taget och i Abetong Online kan jag filtrera på aktuell våning, se vilka element som ingår och säkerställa att allt kommer med, säger Susanne.

Tjänsten ger en samlad överblick över vad som är avropat. Det minskar felmarginalen och Susanne kan hela tiden se till att rätt element levereras vid rätt tid. I projektet Svalan rör det sig totalt om cirka 90 lass som ska planeras på bästa sätt.

– Med Abetong Online sparar jag dessutom tid när jag sätter ihop lassen. Tjänsten räknar samman vikten så att jag tydligt ser hur mycket som får plats i varje lass. Avropen skickas automatiskt till rätt person på rätt fabrik.

Responsen från dem Susanne pratat med kring Abetong Online har varit genomgående positiv och själv ser hon stora möjligheter till utveckling framöver.

– Bra digitala verktyg effektiviserar vårt arbete och ger stora fördelar i alla led i projekten. Jag tror att lösningar som Abetong Online är en nödvändighet för att förenkla och förbättra både för oss själva och våra kunder.



Källa: Abetong