En halvmiljonstad med en egen metro i en ringlinje och stadsdelar på nya öar
I Swecos vision om en ringlinje i Malmö ser man flera fördelar som gör att staden kan växa i den utsträckning man räknar med. Visionen visar en framtida stadsbyggnads- och kollektivtrafikidé där staden kan växa utan att använda sig av åkermarken. Projektet har även knutit an till en planerad Öresundstunnel.
– Vårt förslag bygger på att Malmö satsar på spårbunden kollektivtrafik för att klara av en storlek på en halv miljon invånare. Med en metro knyter vi ihop nya och existerande stadsdelar i Malmös ytterområden och andra delar av staden. Det kommer även underlätta resandet till exempel mot Köpenhamn och samtidigt minska bilresandet, säger Urban Skogmar, ansvarig arkitekt och stadsplanerare på Sweco.
I förslaget ingår att man anlägger nya stadsdelar längs metrolinjen på öar utanför Ribersborgsstranden där uppemot 30 000 personer ska kunna bo och arbeta. Öarna skulle sträcka sig från Västra hamnen till Ön en bit utanför Ribersborgsstranden och även kunna integreras som ett kustskydd vilket gör att man säkrar staden för en höjd havsnivå.
Källa: Sweco