Beijer Byggmaterial släpper boken ”Bygga åt idioter”


2019-10-09

\
Bild: Beijer Byggmaterial
"Vi vill fortsätta vara tydliga med att vi står upp för byggarna och att vi på Beijer bygger dom som bygger", säger Elisabet Heinrich, marknadschef på Beijer Byggmaterial.

Beijer Byggmaterial vill skapa debatt om tendensen att slentrianmässigt kritisera hantverkare. Enligt Beijer möter hantverkare ofta oskälig kritik i sin yrkesvardag, där deras yrkeskompetens inte respekteras eller tas på allvar. För att uppmärksamma problemet släpper Beijer boken ”Bygga åt idioter” som belyser kundsituationerna ur hantverkarnas perspektiv. Boken lyfter 13 humoristiska kundtyper och ger tips på hur man som hantverkare kan hantera de besvärliga situationer och konflikter som ibland uppstår mellan hantverkare och kund.

I Sverige råder i allmänhet låg acceptans att tala illa om olika yrken, men tyvärr sträcker sig inte den acceptansen till alla yrkesgrupper. För många anses negativ jargong gällande hantverkare vara helt okej, vilket gör att många hantverkare ofta ställs inför knepiga kundmöten och dråpliga situationer. Beijer har därför tagit initiativ till att belysa situationen ur hantverkarnas synvinkel. I samarbete med femtio hantverkare har Beijer tagit fram 13 typiska kundtyper och tips på hur man kan undvika onödiga konflikter.

– Hantverkare används alltför ofta slentrianmässigt som slagpåsar. Det är inte okej! Vi har låtit skriva boken ”Bygga åt idioter” för att vi vill ta frågan till sin spets. Vi tror att om vi genom humor och värme visar hur hantverkarnas vardag ser ut, så kan vi skapa en diskussion om vad som faktiskt är acceptabelt i mötet med andra. Det är ett allvarligt problem vi vill belysa där vårt mål är att förbättra kommunikationen mellan hantverkare och deras kunder, säger Geir Thomas Fossum, vd på Beijer Byggmaterial.


Tre av karaktärerna
som nämns i ”Bygga åt idioter” är Bevakaren, Experten och Gör-det-självaren, som på sina egna sätt visar att de inte riktigt litar på hantverkaren eller dennes arbete. Bevakaren exempelvis vill gärna titta över axeln, ge ängsliga eller uppfodrande råd och kontrollera om fel har begåtts. Situationerna kan dock mildras genom bättre och tydligare kommunikation. Här ger ”Bygga åt idioter” konkreta tips om hur man skapar trygghet mellan kund och hantverkare.

– Vi vill visa hur man på ett enkelt sätt kan undvika eller lösa situationerna, genom smarta tips och med våra tjänster. På så vis kan Beijer bidra till att skapa lösningar mellan hantverkare och deras kunder och i slutändan skapa ett bättre byggklimat i Sverige, säger Geir Thomas Fossum, vd på Beijer Byggmaterial.


Kampanjen
är en fortsättning på kampanjen som Beijer genomförde för två år sedan inom varumärkeskonceptet ”Bygger dom som bygger”.

– Vi vill fortsätta vara tydliga med att vi står upp för byggarna och att vi på Beijer Bygger dom som bygger. Vi vågar vara deras röst i samhällsdebatten och vi önskar att de fick tv-program med namn som ”Sveriges bästa hantverkare” istället för ”Fuskbyggarna”. Beijer jobbar för att göra deras vardag så smidig och bra som möjligt, både vad gäller de bästa byggvarorna och de proffsigaste supporttjänsterna på marknaden, säger Elisabet Heinrich, marknadschef på Beijer Byggmaterial.

Bakom kampanjen står reklambyrån Masscreation. Kampanjen kommer att bestå av tv-reklam, radioreklam, poddreklam, kampanjer i sociala kanaler, köpta annonser och förtjänat utrymme.

Boken ”Bygga åt idioter” finns tillgänglig hos Adlibris, Bokus och hos alla Beijer Byggmaterials byggvaruhus. Den finns även som ljudbok. I samband med boksläppet av ”Bygga åt idioter” släpps även en podd där radioprofilen Adam Alsing intervjuar en rad hantverkare och djupdyker i deras roligaste yrkesminnen. Även podden går under namnet ”Bygga åt idioter” och finns där poddar finns.  



Källa: Beijer Byggmaterial