Göteborg visar vägen till utsläppsfria bygg och anläggningsplatser


2019-10-30

Bild: Business Region Göteborg

Anastazia Kronberg, Projektledare Gothenburg Climate Partnership.
Bild: Business Region Göteborg
Anastazia Kronberg, Projektledare Gothenburg Climate Partnership.

Just nu går stadens alla byggande förvaltningar och bolag samman för att ta fram gemensamma upphandlingskrav i syfte att påskynda bygg- och anläggningssektorns omställning till utsläppsfria arbetsmaskiner. På sikt vill man se en helt utsläppsfri bygg- och anläggningsbransch.

– På sikt hoppas vi att det ska leda till helt utsläppsfria bygg- och anläggningsplatser i Göteborg, säger Anastazia Kronberg, Projektledare på Business Region Göteborgs verksamhet Gothenburg Climate Partnership.

Arbets- och anläggningsmaskiner står idag för ca 20 % av transportsektorns utsläpp av växthusgaser. Enligt Trafikverkets prognos kommer andelen öka till 50 % till 2050 om ingenting görs. Dessutom är utsläppskraven för arbetsmaskiner lägre än för till exempel andra typer av transporter. 

Bygg- och anläggningssektorn i Sverige har enats om en färdplan för en fossilfri bygg- och anläggningssektor. Målet är en sektor med netto nollutsläpp av växthusgaser till 2045 och en av de identifierade åtgärderna för att nå dit är en ökning av el- och gasdrivna fordon och maskiner.

Ambitionen är att använda lagen om offentlig upphandling (LOU) som styrmedel för att ställa krav på branschen och på så sätt hjälpa till att påskynda omställningen till utsläppsfria arbetsmaskiner. 

– Genom att vara en tydlig kravställande aktör och använda de verktyg som offentliga aktörer har (läs LOU) har vi möjligheten att skynda på en omställning och utveckling i branschen. Tydliga förutsättningar är bra för en marknadsutveckling, säger Maria Strömberg, Chef för Kluster & Innovation, Business Region Göteborg.

Aktörerna kommer, förutom att samverka med varandra, även samverka med maskinleverantörer, bygg- och anläggningsentreprenörer och uthyrare m.fl. för att formulera funktionella och uppföljningsbara upphandlingskrav. 

– Elektrifierade fordon och maskiner gör att staden blir tystare och vi får en renare luft. Det blir helt enkelt mer hälsosamt att bo och vistas i Göteborg, samtidigt som arbetsmiljön förbättras för dem som bygger och underhåller staden, säger Malin Broqvist Andersson, Avdelningschef på Göteborgs Stad Trafikkontoret som är en av aktörerna i projektet.

Projektet har ett år på sig att formulera sina rekommendationer i samverkan med branschen och därefter, i oktober 2020, är tanken att rekommendationerna ska testas och implementeras i skarpa upphandlingar från Göteborgs Stad. 




Källa: Business Region Göteborg