Byggnads vill städa byggbranschen – ny kampanj inför avtalsrörelsen


2019-12-06

Vittnesmål från heltseriöst.se
Bild: Byggnads
Vittnesmål från heltseriöst.se

Johan Lindholm, förbundsordförande Byggnads
Bild: Byggnads
Johan Lindholm, förbundsordförande Byggnads

Torbjörn Hagelin, avtalssekreterare Byggnads
Bild: Byggnads
Torbjörn Hagelin, avtalssekreterare Byggnads

Inför den kommande avtalsrörelsen har Byggnads lanserat kampanjen ”Helt seriöst?”. Kampanjen fokuserar på att sätta stopp för lönedumpning, oseriösa företag och farliga arbetsmiljöer i byggbranschen.

På kampanjsidan heltseriöst.se uppmanas byggnadsarbetare att lämna vittnesmål om hur deras verklighet ser ut. Man kan också skriva under uppropet för ordning och reda i byggbranschen. Målet är att få minst 20 000 underskrifter.

– Alla i vårt land berörs av byggnadsarbetares jobb. Husen vi bor i, skolorna där barnen går och sjukhusen där vi vårdas har byggts av våra händer, säger Johan Lindholm, ordförande Byggnads.
– Men det är inte alla som känner till hur byggbranschen i Sverige ser ut i dag. Hur löner dumpas, hur svart arbetskraft utnyttjas och hur företag struntar i vår säkerhet. Vi vill få ut byggnadsarbetares berättelser och skapa tryck för förändring.

Byggnads går starka in i nästa års avtalsrörelse. Förbundet har ökat snart fyra år i rad och har nu över 104 000 medlemmar. Inför avtalsrörelsen har Byggnads medlemmar skickat in rekordmånga motioner, ungefär 2000 stycken, varav en stor del handlar om ordning och reda i byggbranschen.

– Byggnads växer och våra medlemmar är förbannat trötta på lönedumpningen och oseriösa företag på svenska byggen. Det finns ett stort engagemang i de här frågorna och vi kommer att gå in i avtalsrörelsen med full kraft, säger Torbjörn Hagelin, avtalssekreterare Byggnads.
– Allt fler företagare delar också vår problembeskrivning. De förlorar jobb och konkurreras ut av lönedumpande aktörer. Vi hoppas på att kunna kroka arm med alla som vill ha sund konkurrens i byggbranschen.

Kampanjen ”Helt seriöst?” är planerad att pågå under december och januari. Den kommer främst att marknadsföras på Facebook och Instagram men också synas i andra kanaler.



Källa: Byggnads