Tyréns skapar ny organisation med fokus på kundnytta och utveckling


2020-01-20

Christer Abrahamsson, Ulrica Nilsson, Daniel Wallström och Andreas Behm Fredin.
Bild: Tyréns
Christer Abrahamsson, Ulrica Nilsson, Daniel Wallström och Andreas Behm Fredin.

1 januari 2020 gick Tyréns från regional till nationell organisation, med fyra divisioner baserade på företagets verksamheter: Konstruktion och installation, Väg och järnväg, Arkitektur och projektledning samt Mark och vatten. Samtidigt samlas alla stödfunktioner i ett gemensamt nationellt affärsstöd.

Tyréns regionala organisation har varit framgångsrik och med ett breddat tjänsteutbud och branschens snabbaste tillväxt behöver kostymen anpassas. Företaget har växt från 700 till 2000 medarbetare de senaste 10 åren och är idag Sveriges femte största samhällsbyggnadskonsultföretag. Verksamheten har en stark lokal marknadsnärvaro genom drygt 35 kontor runtom i landet, men nu samlas kraften och kompetensen hos medarbetarna i en nationell organisation. Förändringen ger företaget ännu bättre förutsättningar att bygga hållbara samhällen och utveckla innovativa lösningar för framtiden.

– Den nationella organisationen ger oss bättre möjligheter att möta framtiden, både när det gäller att utveckla nyskapande lösningar, att förstå och möta våra kunders behov och att skapa förutsättningar för ännu starkare utveckling av våra medarbetare. Vi har under 10 år byggt en regional styrka och adderar nu det nationella perspektivet för att bli en mer komplett samhällsbyggnadskonsult i hela landet, säger Cecilia Granath, Tyréns Sverigechef.

 

Fyra nygamla divisionschefer
Divisionerna leds av välkända Tyrénare med lång erfarenhet av konsultbranschen, ledarskap och samhällsbyggnadsprojekt:

 

Fullt fokus på uppdrag och kunder
Alla divisioner får nationellt ansvar för sina verksamheter, består av cirka 500 medarbetare var och mindre staber med bland annat controllers, affärsutvecklare och anbudssamordnare.

Samtidigt bildas ett nationellt affärstöd där Tyréns samlar stödfunktionerna ekonomi, inköp, it, hr, juridik, kommunikation, marknad, kvalitet, hållbarhet, och fastighet/kontorsservice. Tack vare detta kan divisionerna fokusera fullt ut på sina kunder, uppdrag och affärer.



Källa: Tyréns