En enkel Volvo-hybrid som kan förbättra bränsleeffektiviteten med upp till 20 %


2020-02-05

Den nya EC300E Hybrid-grävmaskinens bomsänkningsrörelse laddar energilagrande ackumulatorer som används för att driva motorsystemet.
Bild: Volvo Construction Equipment
Den nya EC300E Hybrid-grävmaskinens bomsänkningsrörelse laddar energilagrande ackumulatorer som används för att driva motorsystemet.

De kraftfulla och regelbundna bomsänkningsrörelserna laddar 20-liters hydraulackumulatorer, som sedan levererar energi för att driva hydraulhjälpmotorer som hjälper till att driva motorsystemet. Styrförmåga och prestanda är samma som för vanliga EC300E, inklusive möjligheten att arbeta i ECO-läge och hydridläge samtidigt.
Bild: Volvo Construction Equipment
De kraftfulla och regelbundna bomsänkningsrörelserna laddar 20-liters hydraulackumulatorer, som sedan levererar energi för att driva hydraulhjälpmotorer som hjälper till att driva motorsystemet. Styrförmåga och prestanda är samma som för vanliga EC300E, inklusive möjligheten att arbeta i ECO-läge och hydridläge samtidigt.

Volvo EC300E Hybrid.
Bild: Volvo Construction Equipment
Volvo EC300E Hybrid.

Volvo EC300E Hybrid.
Bild: Volvo Construction Equipment
Volvo EC300E Hybrid.

Den här enkla och okomplicerade lösningen minskar motorbelastningen och ger upp till 20 % högre bränsleeffektivitet respektive upp till 17 % mindre koldioxidutsläpp – och detta utan några prestandaförluster.
Bild: Volvo Construction Equipment
Den här enkla och okomplicerade lösningen minskar motorbelastningen och ger upp till 20 % högre bränsleeffektivitet respektive upp till 17 % mindre koldioxidutsläpp – och detta utan några prestandaförluster.

Den nya EC300E Hybrid-grävmaskinens bomsänkningsrörelse laddar energilagrande ackumulatorer som används för att driva motorsystemet.

Ofta är de bästa idéerna de enklaste. Volvo CE har tagit den här idén till sitt hjärta med sinnrika nya EC300E Hybrid. Till skillnad från andra system som fångar upp svängningsenergin från en grävmaskins överbyggnad för att ge motorn elektrisk assistans, så skördar Volvos nytänkande hydraulhybrid ’fri’ energi som genereras av nedåtrörelsen hos grävmaskinens bom och använder den för att ladda motorsystemet.

De kraftfulla och regelbundna bomsänkningsrörelserna laddar 20-liters hydraulackumulatorer, som sedan levererar energi för att driva hydraulhjälpmotorer som hjälper till att driva motorsystemet. Styrförmåga och prestanda är samma som för vanliga EC300E, inklusive möjligheten att arbeta i ECO-läge och hydridläge samtidigt.


Snabb lönsamhet i schaktapplikationer
Den här enkla och okomplicerade lösningen minskar motorbelastningen och ger upp till 20 procent högre bränsleeffektivitet respektive upp till 17 procent mindre koldioxidutsläpp – och detta utan några prestandaförluster.

Vid användning i gräv- och tippapplikationer (särskild sådana med svängning inom 90 grader) kan den här enkla metoden ha betalt sig själv på knappt två år.

Det är dock inte bara idén som är enkel, utan även hårdvaran, som endast består av några tilläggskomponenter som är lätta att underhålla.

Teknik som denna är ännu ett exempel på hur Volvo CE lever upp till sitt åtagande om att uppfinna och utveckla mer hållbara och kostnadseffektiva lösningar åt sina kunder.

Först ut i ett nytt utbud av grävmaskiner – lanseringen av EC300E Hybrid år 2020 inleder ett nytt kapitel på vägen mot att bygga den värld vi vill leva i.



Källa: Swecon