Nordbygg en port in till den svenska marknaden


2020-02-18

Ines Coppoolse, Nederländernas ambassadör i Stockholm.
Bild: Hallström PR/ Linn Blomqvist
Ines Coppoolse, Nederländernas ambassadör i Stockholm.

Nordbygg ses av europeiska aktörer inom byggsektorn som en allt viktigare plats att vara på. I år är en av fem utställare ett internationellt företag.

Fler länder än tidigare satsar i år på så kallade nationsmontrar. Det vill säga montrar som backas upp av en handelsorganisation i det aktuella landet. Syftet är att stötta exportintresserade företag inom byggsektorn så att de kan presentera sina erbjudanden och etablera kontakter med kunder och partners på den svenska och övriga nordiska marknader.

– Att vi i år kan räkna in fler nationsmontrar än tidigare visar på ett ökat europeiskt intresse för Nordbygg som en port in till den svenska och nordiska marknaden, säger Peter Söderberg Nordbyggs projektchef.

Premiär för Nederländerna
För Nederländerna är det första gången de deltar med en nationsmonter. Bakom initiativet står Nederländernas ambassad i Stockholm.

– Nordbygg är viktig för ett exportland som Nederländerna, inte minst då den fått en mer internationell prägel, säger Ines Coppoolse, Nederländernas ambassadör i Stockholm.

Hon ser goda möjligheter att på Nordbygg skapa förutsättningar för en ökad export av nederländska byggrelaterade produkter och tjänster till Sverige och Norden.

Tiotalet företag
I Nederländernas monter planeras för ett tiotal deltagande företag där den gemensamma nämnaren är att de har en hållbarhets- och innovationsinriktning. Bland dem arkitektbyrån UN Studio som i Sverige kanske är mest känd för att de tilldelades uppdraget att rita den tidigare planerade linbanan i Göteborg och Construqt, en start-up i samarbete med KTH som utvecklat ett IT-stöd för val av byggmaterial.

Utöver Nederländerna kommer även Bayern, Estland, Lettland, Tjeckien och Österrike att delta med nationsmontrar.

Statusrapport om den nordiska byggmarknaden
Det internationella perspektivet märks även den 22 april. Då bjuder mässan in Handelskammaren med klienter till en halvdag med information om den svenska och nordiska byggmarknaden. På seminariet deltar företrädare för Invest Stockholm och Navet Analytics.



Källa: Stockholmsmässan