Bygglovsprocessen förändras i Jönköpings kommun
Under vintern uppdaterades informationssidorna på jonkoping.se för att ge bättre vägledning till den som vill ansöka om bygglov.
Från mars månad har servicen förbättrats ytterligare.
Numera kan man ansöka om bygglov via en e-tjänst på hemsidan med hjälp av sitt bank-id. Den sökande och andra berörda kan sedan ta del av ärendet digitalt, när de vill. Dessutom får man information direkt när något nytt sker i ärendet.
– Innan hade vi mycket pappershantering. Nu blir vi helt digitala. Vi har även en robot som till exempel skickar ut en bekräftelse via e-post eller sms till den sökande om att ett ärende kommit in, säger bygglovschefen Anna Klahr och fortsätter:
– Tidigare gjorde vi detta manuellt och det tog ofta ett par dagar innan beskedet kom ut. Nu får vi mer tid att jobba med vår kärnverksamhet och det ger bättre service.
Verksamhetschefen Jenny Ameziane har lett projektet.
– Det är ett väldigt stort projekt som vi har jobbat med i två år, det är en omfattande förändring, säger hon och tillägger:
– Vi tror att den som använder e-tjänsten kommer uppleva att det numera är betydligt enklare att ansöka om bygglov och följa sitt ärende.
Klicka här för mer information om bygglovsprocessen.
Källa: Jönköpings kommun