Hög lyftkapacitet och snabb redskapslösning avgörande för Bror Bergentreprenad AB


2020-03-12

Manitou MHT10130 hanterar inte mindre än 7800 stycken betongelement!
Bild: Scantruck
Manitou MHT10130 hanterar inte mindre än 7800 stycken betongelement!

Betongelementen lyfts med vacum och väger ungefär 6 ton.
Bild: Scantruck
Betongelementen lyfts med vacum och väger ungefär 6 ton.

Installation med inklädnad av 7800 stycken betongelement med måtten 3 x 5 meter.
Bild: Scantruck
Installation med inklädnad av 7800 stycken betongelement med måtten 3 x 5 meter.

Installation med inklädnad av 7800 stycken betongelement med måtten 3 x 5 meter.
Bild: Scantruck
Installation med inklädnad av 7800 stycken betongelement med måtten 3 x 5 meter.

Manitou MHT10130 har lyftkapacitet 13 ton och lyfthöjd 10 meter.
Bild: Scantruck
Manitou MHT10130 har lyftkapacitet 13 ton och lyfthöjd 10 meter.

När vi besöker Bror Bergentreprenad i slutet av februari vid det gigantiska bygget där Trafikverket bygger E4 förbifart Stockholm, ett projekt där Subterra är generalentreprenör, så har han nyss påbörjat vad som ska bli en treårig vistelse under jorden. Trots det så var det snabba ryck för ägaren Veli Taatila att få fram ett lämpligt redskap till sin Manitou MHT10130 för att hantera inte mindre än 7800 stycken betongelement.

– Jag är väldigt nöjd med att Scantruck så snabbt kunde ta fram ett redskap som klarade uppgiften, säger Veli Taatila.

Att Bror Bergentreprenad AB som startade 2013 på något sätt skulle bli inblandade i Förbifart Stockholm kommer knappast som en överraskning för de som kan branschen. De arbetar till exempel med skrotning, bultning, nätning och injektering, och med Velis förkärlek för berg så var bara frågan på vilket sätt de skulle bli inblandade.

– Vår del i projektet är att installera inklädnad med 7800 stycken betongelement med måtten 3x5 meter (bredd x höjd). Dessa väger ungefär sex ton per styck och sitter på sidorna i tunneln. Vi ska utöver det sätta 200 000 kvadratmeter vattentätt membran i taket med hjälp av 160 000 stycken bergbultar. Det är en yta som motsvarar 40 fotbollsplaner. Det här ska sedan armeras innan Subterra kommer in i bilden igen och fyller dem med betong, förklarar Veli.

Ett arbete av den här digniteten kräver naturligtvis både kunnig personal och rätt utrustning, och det är här som Scantruck kommer in i bilden. På plats i tunneln kommer inte mindre än tre Manitou spela en väsentlig roll.

– Vi har en liten Manitou MT625HA Comfort som fungerar som servicemaskin. Sedan har vi en Manitou MRT1850P+ försedd med ett redskap för att lyfta armeringsnät, och slutligen har vi en Manitou MHT10130 för betongelementen, berättar Veli.

Just momentet med att sätta betongelementen på plats krävde en hel del tankeverksamhet för att hitta en så bra lösning som möjligt. Önskemålet var ett redskap som kunde lyfta, vrida och hålla elementen på plats medan de bultades fast. Veli kontaktade Scantruck som snabbt lyckades hitta en lösning tillsammans med ett danskt företag. Resultatet blev ett vakuumredskap som specialanpassats efter Bror Bergentreprenads specifika behov. 

 – Det var glädjande och inte minst viktigt att Scantruck kunde ta fram en speciallösning på så kort tid. Trots att vi verkar på en väldigt nischad marknad så var de väldigt lyhörda och lösningen de presenterade har fungerat precis som vi tänkt oss så här långt, avslutar Veli Taatila.



Källa: Scantruck