Ahlsell och Myloc förenklar hållbart byggande - integrerar materialinköp och bygglogistik


2020-04-02

Fredrik Bergegård, försäljningsdirektör Ahlsell Sverige AB och Anders Eklund, produktchef Myloc Construction.
Bild: Ahlsell
Fredrik Bergegård, försäljningsdirektör Ahlsell Sverige AB och Anders Eklund, produktchef Myloc Construction.

Bygglogistik möjliggör ett effektivare och hållbart byggande genom god materialplanering och samlade transporter. Ahlsell och Myloc gör det nu ännu enklare för entreprenören att med ett knapptryck lägga en inköpsorder till Ahlsell och via EDI speglas ordern i Mylocs molnbaserade bygglogistikkalender.


Ahlsell har integrerat Myloc med sitt ERP-system för att minska administrationen för entreprenören och göra hållbart byggande enklare än någonsin. När en order läggs till Ahlsell speglas denna order automatiskt i Mylocs kalender. Därmed slipper entreprenören att registrera ordern både i kalendern och i sitt inköpssystem vilket minskar administrationen och minskar risken för fel.

– Med Ahlsells och Mylocs logistiklösning kan arbetet i komplexa byggprojekt förenklas med styrning av material och resurser och samtidigt dra fördelarna av digital orderläggning, säger Anders Eklund, produktchef på Myloc Construction.

Potentialen med bygglogistik är stor både i termer av effektivitet, säkerhet och miljö. Genom att göra materialinköpen till en integrerad del av bygglogistiken kan man påverka och minska antalet leveranser till bygget.

– Bygglogistik är nyckeln till ett effektivare och mer klimatsmart byggande. Genom denna integration gör vi det enklare för hantverkarna att få bygglogistiken att fungera i praktiken. Vi tar ett steg närmare ett hållbart byggande för personalen, samhället och klimatet, säger Fredrik Bergegård försäljningsdirektör på Ahlsell.  

Myloc Construction är en molnbaserad mjukvaruplattform som hjälper byggprojekten att styra material och logistikresurser ända från leverantören fram till slutlig montageplats i byggproduktionen.



Källa: Ahlsell