Grönt ljus för tunnelbanans gula linje


2020-06-09

Visionsbild över en av de kommande entréerna till den nya tunnelbanelinjen.
Bild: Region Stockholm/&Rundquist
Visionsbild över en av de kommande entréerna till den nya tunnelbanelinjen.

Efter två års förhandlingar och tre års väntan har järnvägsplanen för tunnelbanans utbyggnad mellan Odenplan och Arenastaden godkänts av Trafikverket. Det krävdes elva korsningsavtal men nu kan äntligen bygget av den nya gula linjen till Solna fortsätta som planerat.

– Att järnvägsplanen för tunnelbana från Odenplan till Arenastaden har godkänts är väldigt glädjande. Nu hoppas jag att den nya sträckningen av tunnelbanan kan fortsätta som planerat. Utbyggd tunnelbana är till gagn för ekonomin, tillväxten och jobben, något som inte minst behövs i tider likt de vi nu går igenom, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.

– Ett steg närmare för Solnaborna till att få en mer och bättre kollektivtrafik. Utbyggnaden av gula linjen innebär tillväxt som kommer hela regionen till del och möjliggör ett bättre hållbart resande, säger Pehr Granfalk (M), kommunstyrelsens ordförande i Solna. 


Fakta:
Just nu pågår en historisk utbyggnad av tunnelbanan i Region Stockholm. Den största utbyggnaden av tunnelbanan på 40 år. Detta som del av Stockholmsförhandlingen och Sverigeförhandlingen.

Utbyggnaden av tunnelbanan innebär bygget av 18 nya stationer samt 3 mil nya spår och tunnlar. I den första etappen byggs tunnelbana mellan Akalla och Barkarby, Odenplan och Arenastaden, Kungsträdgården och Nacka-Söderort. I ett nästa steg ska tunnelbana byggas mellan Älvsjö och Fridhemsplan.

För att få bygga tunnelbana måste det finnas en fastställd och laga kraftvunnen järnvägsplan. Planen beskriver vad som ska göras, hur tunnelbanan ska byggas och vilka markanspråk som krävs. Nu har Trafikverket fastställt järnvägsplanen för tunnelbanan till Solna.

Efter två års förhandlingar och tre års väntan har järnvägsplanen för tunnelbanans utbyggnad mellan Odenplan och Arenastaden godkänts av Trafikverket. Det krävdes elva korsningsavtal men Trafikverket har nu fastställt järnvägsplanen för att tunnelbanan ska kunna byggas ut. Den nya linjen får färgen gul och knyts samman med Gröna linjen vid Odenplan.

Med utbyggd tunnelbana från Odenplan förbi Hagastaden och Hagalund till Arenastaden ges stora möjligheter till arbetspendling till och från Friends Arena såväl som till Karolinska Universitetssjukhuset i Solna.

Järnvägsplanen kan komma att överklagas.



Källa: Moderaterna i Stockholms läns landsting