Snabbare förmedling av fler lägenheter


2020-09-16

Jenny Lindqvist, chef för bostadsuthyrningen på Stockholmshem.
Bild: Stockholmshem
Jenny Lindqvist, chef för bostadsuthyrningen på Stockholmshem.

Under det första halvåret 2020 har bostadsförmedlingen förmedlat 1 121 lägenheter åt Stockholmshem, 13 procent fler än under samma period förra året. Fler studentlägenheter, kortare handläggningstider och nya rutiner på grund av pandemin är några av orsakerna.

Coronapandemin ändrade förutsättningarna för att förmedla bostäder. När det inte gick att visa lägenheter på vanligt sätt på grund av pandemin, var det bara att tänka om.

– I ett extremt läge behövde vi hitta nya lösningar för att vara tillgängliga, trots pandemin. När den satte stopp för fysiska visningar av våra lägenheter sjösatte vi snabbt en helt ny rutin för att fotografera och filma lägenheter. Nu visar vi istället digitalt inför förmedlingen, säger Jenny Lindqvist, chef för bostadsuthyrningen på Stockholmshem.

En annan ny rutin är digital signering vid kontraktsskrivning, fullmakter och uppsägningar.
– Eftersom många inte kan ta sig till oss så löste vi det med e-signering, i princip över en natt. Vi blir mer tillgängliga och flexibla och allt blir smidigare för kunden, säger Jenny Lindqvist.

Antalet förmedlade ungdomslägenheter har ökat med 55 procent, något som till stor del beror på fler nybyggda studentlägenheter. I februari stod 75 nya lägenheter inflyttningsklara i Gröndal.

– I tider när fler har sökt sig till högskolan möter vi behovet genom att erbjuda studenterna korttidskontrakt, förutom de studentlägenheter vi redan har. Just nu har vi annonserat 62 studentlägenheter i centrala Stockholm, i ett ombyggnationsprojekt där de kan bo i två terminer fram till byggstarten, berättar Jenny.

Stockholmshem har dessutom skruvat på samarbetet med Bostadsfömedlingen och lyckats förkorta förmedlingstiden med upp till tolv dagar. Under senhösten 2019 bytte man helt enkelt arbetsuppgifter. Bostadsförmedlingen tog över kreditbedömningen medan Stockholmshem tog över uppgiften att boka visningstid för lägenheter.

– Resultatet är ett snabbare förlopp för alla inblandade. Det betyder också att vi frigör tid som vi kan ägna åt att ge ännu bättre och snabbare service till våra kunder, berättar Jenny Lindqvist.



Källa: Stockholmshem