Eidar bromsar smittspridningen genom att desinficera i allmänna ytor


2020-12-29

Distriktschef Daniel Ruus desinficerar trappräcken i Eidars bostadsområden tillsammans med fastighetsvärdarna Erduan Berisha och Mattias Persson.
Bild: Eidar
Distriktschef Daniel Ruus desinficerar trappräcken i Eidars bostadsområden tillsammans med fastighetsvärdarna Erduan Berisha och Mattias Persson.

För att bromsa spridningen av Covid-19 desinficerar AB Eidar, Trollhättans Bostadsbolag bland annat trappräcken, dörrhandtag och postboxar i allmänna utrymmen som en del av de dagliga rutinerna.

Den extrainsatta Corona-städningen sker nu i samtliga bostadsområden enligt ett rullande schema för att löpande hålla ytor som många berör rena och på så sätt minska risken för smittspridning.

– Vi tar vårt ansvar som Trollhättans bostadsbolag genom att göra allt vi kan för att bromsa smittspridningen i det allvarliga läget som vi har nu med Covid-19. I bostadsområden där många människor rör sig i samma utrymmen kan vi göra en insats genom att desinficera och på så sätt bromsa smittspridningen, säger Sanny Mattelin, Förvaltningschef på AB Eidar Trollhättans Bostadsbolag.

De första Corona-städinsatserna genomförde Eidar redan under våren, något som hyresgästerna uppskattade visade det sig i den undersökning som gjordes i höstas för att ta reda på hur hyresgästerna upplevde att Eidar hanterat Corona-situationen.

– Nu är det viktigt att hålla i med städinsatserna, vi arbetar enligt ett rullande schema så att vi desinficerar med jämna intervall i samtliga av våra bostadsområden. Vi uppmanar också alla som rör sig i våra bostadsområden att tänka på att tvätta sina händer ofta och noga, eller att använda handsprit. Särskilt när de rör dig på allmänna platser. Då kan vi få en mer långvarig effekt efter varje desinficering, säger Eidars Förvaltningschef Sanny Mattelin.


Färre besök hemma hos hyresgäster
Eidar har även anpassat rutinerna för hur besök hemma hos hyresgäster genomförs samt minskat antalet hembesök för att minska risken för smittspridning. Innan varje besök kontaktas hyresgästen och får frågan om hen vill ta emot besök och om hen är symtomfri.

– Vi uppmanar våra hyresgäster att avvakta med att anmäla fel som kan vänta. Vi förstår att det inte är så roligt att få vänta, men vi tror och hoppas att våra hyresgäster förstår att vi minskar hembesöken för att skydda dem, och även vår personal och våra entreprenörer. Sådant som inte kan vänta åtgärdar vi såklart så snabbt vi bara kan, men då med skyddsutrustning. Om det är möjligt ber vi också hyresgästen att hålla sig hemifrån under tiden vi arbetar i lägenheten, säger Sanny Mattelin, Förvaltningschef på AB Eidar Trollhättans Bostadsbolag.


Nya rutiner för att undvika folksamlingar
På Eidar Center på Lantmannavägen 92 ekar lokalerna tomma. Alla som kan jobbar sedan lång tid tillbaka hemifrån, och endast anmälda besök tas emot från kunder. Istället för att besöka Eidar Center uppmanas kunderna att sköta sina ärenden via Eidars hemsida eller via telefon.

Normalt sett är det som flest besökare på Eidar Center kring månadsskiftena då många flyttar in eller ut till nya lägenheter. Därför har Eidar Corona-anpassat flyttdagarna för att undvika stora folksamlingar. Alla som ska hämta nycklar till sin nya lägenhet blir indelade i olika tidsintervall och får vänta utomhus med ordentligt avstånd till andra på sin tur att komma in och kvittera ut sina nya nycklar. Självklart desinficeras och rengörs alla nycklar innan de lämnas ut till den nya hyresgästen.



Källa: Eidar