Hultafors Group slutför förvärvet av Fristads, Kansas and Leijona


2021-03-04

Det kombinerade bolaget har nu det starkaste erbjudandet inom personlig skyddsutrustning i Europa och Nordamerika.
Bild: Hultafors Group
Det kombinerade bolaget har nu det starkaste erbjudandet inom personlig skyddsutrustning i Europa och Nordamerika.

Hultafors Group har förvärvat av Fristads, Kansas och Leijona har slutförts. Transaktionen har erhållit godkännande från relevanta konkurrensmyndigheter och alla övriga regulatoriska villkor har uppfyllts.

Fristads, Kansas och Leijona är välkända varumärken inom professionella arbetskläder för en rad olika slutanvändare och har betydande närvaro på sina respektive nyckelmarknader i Sverige, Danmark och Finland. Varumärkena är från den 1 mars en del av Hultafors Groups marknadsledande portfölj av premiumvarumärken inom segmentet personlig skyddsutrustning (PPE).

– Vi är väldigt glada över att välkomna Fristads, Kansas och Leijona till Hultafors Group. Det kombinerade bolaget har nu det starkaste erbjudandet inom personlig skyddsutrustning i Europa och Nordamerika. Tillsammans har vi tillgång till ledande expertis inom arbetskläder och vi kommer fortsatt driva branschens utveckling med fokus på kundvärde, produktinnovation och hållbarhet, säger Camilla Monefeldt Kirstein, EVP Business Unit Workwear, på Hultafors Group.

Fristads, Kansas och Leijona kommer att drivas som en separat fristående enhet med egen säljkår under ledning av Anders Hülse, VD för Fristads, inom Business Unit Workwear på Hultafors Group. Avsikten är att vidareutveckla dessa varumärken med innovation och hållbarhet som ledstjärnor.

– Fristads, Kansas och Leijona har en positiv utveckling. Vi har gjort betydande investeringar i produktsortiment, marknadsföring, IT, ERP och logistik/lagerhantering och kommer fortsatt fokusera på vårt pågående förbättringsprogram. Som en del av Hultafors Group och med starkt stöd från vår nya långsiktiga ägare Latour är ambitionen att erbjuda en ännu bättre service till våra kunder på samma nivå som övriga varumärken inom Hultafors Group, säger Anders Hülse, VD på Fristads.

Förvärvet är en del av Hultafors Groups strategi att ytterligare växa och utveckla ledande varumärken inom segmentet personlig skyddsutrustning i Europa och Nordamerika. Efter ett antal framgångsrika förvärv utgörs varumärkesportföljen idag av flera välkända varumärken som Snickers Workwear, Solid Gear, EMMA Safety Footwear och Hellberg Safety som gör arbetsdagen säkrare, enklare och mer produktiv för professionella användare.


Källa: Hultafors Group