Rekordmånga ärenden till byggenheten i Partille kommun


2021-03-05

Antalet lov- och anmälningsärenden till byggenheten i Partille kommun har ökat med 64 procent det senaste året. Ökningen antas vara en följd av pandemin och restriktionerna som gör att fler är hemma och har tid att ta tag i byggprojekt. Byggenheten bemannar upp för att möta inflödet, men den som söker bygglov i Partille nu, får räkna med längre handläggningstider än vanligt.

Förra året fick byggenheten i Partille kommun in 546 lov- och anmälningsärenden. Motsvarande siffra 2019 var 332 ärenden. Det är den största ökningen av ärenden till byggenheten sedan decennieskiftet och inflödet ser ut att fortsätta i år.

– Vi står dessutom inför byggenhetens högsäsong. Inflödet av nya lov- och anmälningsärenden brukar vara som störst på våren och sommaren och vi räknar med att antalet nya ärenden kommer fortsätta att ligga på en hög nivå även under 2021, säger bygglovschef Tobias Persson.


Klarar lagstadgade handläggningstider
Det har varit ett ganska blandat inflöde av byggärenden. Framförallt handlar det om mindre tillbyggnader och ändringar av befintliga bostadshus. En viss ökning av Attefallshus syns också bland ärendena, som kanske har sitt ursprung i nya behov av hemmakontor eller avskilda gästrum i pandemins spår.

– I år ser vi också en ökad ärendeingång av större byggnationer i takt med att det nya bostadsområdet Gökegård ska byggas ut, säger Tobias Persson.

Det ökande inflödet av ärenden gör att handläggningstiden blir längre.

– Vi håller de lagstadgade handläggningstiderna på tio veckor för lovärenden och fyra veckor för anmälansärenden, men nya kunder får räkna med att handläggningstiden i ett enskilt ärende ligger i den övre tidsspannet för lov respektive anmälan.


Var noga med din ansökan och vinn tid
Handläggningstiderna påverkas både för privata och kommersiella fastighetsägare.

– Vi anstränger oss för att behandla alla kunder rättvist. Viktigast för att få sitt ärende handlagt så fort som möjligt, är att vara ute i god tid och att vara noggrann när man fyller i sin lovansökan eller bygganmälan och se till att den är så komplett som möjligt, säger Tobias Persson och tipsar om byggenhetens checklistor för vanliga åtgärder som folk ofta söker lov eller anmälan för.

Tobias Persson har ökat bemanningen på byggenheten och fler medarbetare är på väg in under våren. Men jobbet som bygglovshandläggare är komplext och styrs av flera lagar. Nya medarbetare behöver tid att sätta sig in i arbetet. Det innebär i sin tur en viss fördröjning innan byggenheten kan möta det ökade behovet med full kraft.

- Med vidtagna åtgärder räknar vi med att klara de lagstadgade handläggningstiderna under sommaren och hoppas att vi kan vara tillbaka i en mer önskvärd nivå i höst.

I dag är det svårt för kunder att följa ärendeprocessen hela vägen fram till beslut.

– När en ansökan kommit in och registrerats av byggenheten, får kunden ett brev med information om ansökan är komplett eller om kunden behöver skicka in fler handlingar innan vi kan påbörja handläggning av ärendet. Därefter återkommer vi med beslut.

Däremellan går naturligtvis att kontakta ansvarig handläggare om man är osäker på ärendets status, men med det ökade inflödet av ärenden så kan det dröja innan handläggaren hinner återkoppla.


Enklare att följa ärende i nytt system
I slutet av 2021 inför byggenheten ett nytt digitalt verksamhetssystem som gör det enklare både för kunder och handläggare att följa och hantera ärenden. Planeringen har pågått sedan 2019 som ett led i att förenkla kommunens myndighetsutövning och förbättra servicen till invånare och näringsliv.

– Vi kunde varken förutse pandemin eller dess konsekvenser med en ökad tillströmning av ärenden till byggenheten då. Att forcera uppstarten av systemet är ingen lösning eftersom risken då istället ökar för oönskade driftstopp och andra systemrelaterade problem.


Källa: Partielle kommun