Innovativa tankstationer rullas ut i hela Sverige – sparar tid och utsläpp


2021-10-21

Bild: Stångåstaden

Det har nu gått två år sedan Sveriges första mobila tankstation för HVO-bränsle sattes i drift på bygget av Ebbepark i Linköping. Innovationen har hittills resulterat i 250 000 kilo mindre koldioxidutsläpp, men också i tidsbesparing för byggentreprenörerna.

Bygglogistik är komplicerat, inte minst i stadsmiljö. Som forskarna Stefan Engevall och Anna Fredriksson vid Linköpings Universitet konstaterar i sin forskningsrapport ”An HVO-tank on site”: tankning av stora maskiner på byggen påverkar både entreprenörernas effektivitet, trafiken i byggområdet och den totala utsläppsnivån av koldioxid. En mobil tank, tillgänglig för entreprenörerna, sparar både tid och utsläpp. Och om då även innehållet i tanken är fossilfritt blir den totala miljövinsten ännu större.

Ebbepark i Linköping är inte bara en stadsdel, här erbjuder även fastighetsägarna Sankt Kors, Stångåstaden och Lejonfastigheter en testbädd för innovation och forskning inom hållbar samhälls- och stadsutveckling. Idén till att placera den mobila HVO-tanken på området kom från Per Lindahl på Östergötlands logistikkluster som också är delaktiga i forskningsprojektet Fossilfri bygglogistik. Nu har den mobila HVO-tanken funnits i två år och resultatet är tydligt: förutom minskade koldioxidutsläpp har byggentreprenörerna kunnat spara tid, och därmed även kostnader.

I början fanns en skepsis mot projektet, inte minst då prisbilden för HVO-bränslet var något högre än traditionell diesel. Men tack vare god samverkan kunde HVO-tanken placeras på byggområdet så att entreprenörerna själva kunde testa, utan några krav eller avtal. Tack vare placeringen och smidig digital hantering av kvitton sparades både tid, kostnader och slitage på maskinerna, vilket mer än väl kompenserade för det något dyrare literpriset. Många byggentreprenörer såg snart fördelarna med HVO-tanken och maskinoperatörerna blev ambassadörer för det fossilfria alternativet på andra byggen. Produktionskapaciteten ökade tack vare att pappersarbete och administration kunde hållas nere med den smidiga lösningen.

Över 90 000 liter HVO-bränsle har tankats i Ebbepark. Möjligheterna framåt bedöms som så intressanta att bolaget Energifabriken, som äger HVO-tanken, startat dotterbolaget Fillngo, med fokus på att få ut mobila tankstationer på byggen i hela Sverige.

– I dagsläget erbjuder vi mobila tankstationer på ett 20-tal platser. Vi ser verkligen att branschen vill ta sig an utmaningen och potentialen finns att framöver minska utsläppen från bygglogistik i Sverige med ytterligare hundratusentals ton, säger Victor Johansson, produktchef på Fillngo.

HVO-tanken visar tydligt hur en testbädd som Ebbepark sammankopplar utvecklare, innovatörer och företag för att testa och vidareutveckla produkter och tjänster, och bidra till att öka hastigheten på omställningen till en mer hållbar samhällsutveckling.

– Att kunna använda Ebbepark som en testbädd för att realisera innovativa idéer och se hur de fungerar i verkligheten öppnar upp många möjligheter, säger Sara Malmgren, projektledare för Testbädd Ebbepark.
– HVO-tanken är ett av våra mest lyckade projekt hittills och det är väldigt glädjande att konceptet nu sprider sig till andra platser i landet.


Fakta: Projekt Fossilfri bygglogistik
Cirka 19 000 byggprojekt pågår just nu runt om i landet, och transporter till och från dessa projekt står för 20 procent av all transporterad vikt i Sverige. Att ställa om bygglogistiken är ett viktigt steg för att Sverige ska kunna uppnå fossilfrihet 2045.

Forskningsprojektet är finansierat av Triple F, en forsknings- och innovationssatsning av Trafikverket för att bidra till det svenska godstransportsystemets omställning till fossilfrihet, och drivs av Linköpings Universitet. Det syftar till att öka kunskapen om samhällets samlade byggtransporter, samt ta fram en kravplattform för en fossilfri bygglogistik.

Rapporten ”An HVO-tank on site” är en del av projektet och har specifikt tittat närmare HVO-tanken i Ebbepark, och hur en sådan lösning påverkar entreprenörernas arbete.

Övriga deltagande organisationer är VTI, Logistikkluster Östergötland, Renall, Servistik, Almroths, RagnSells, Suez, Energifabriken, Peab, NCC, Sankt Kors, Stångåstaden, Hyresbostäder och Sveriges Byggindustrier.


Fakta: Ebbepark 
Ebbepark utvecklas av de tre kommunägda fastighetsbolagen Sankt Kors, Stångåstaden och Lejonfastigheter. Tillsammans skapar de en ny typ av levande stadsdel för företag, boende och besökare med hållbarhet i fokus och där nya lösningar testas inom Testbädd Ebbepark.


Källa: Stångåstaden


Skriv ut



Förslaget Vänta under trädet är vinnare i arkitekttävlingen för att hitta framtidens hållplatskoncept (bilden är en illustration).
Förslaget Vänta under trädet är vinnare i arkitekttävlingen för att hitta framtidens hållplatskoncept (bilden är en illustration).

Så blir framtidens hållplatser i Göteborg, Mölndal och Partille

Slanka och eleganta former med mycket trä som upplevs varmt och vänligt. Så beskrivs det vinnande förslaget som tagits fram för framtidens hållplatskoncept i Gö...

Läs mer
NCC asfalterar på E18 Ostfold.

NCC får order om 200 000 ton asfalt i Norge

NCC har fått i uppdrag av att asfaltera en ny vägsträcka längs E6:an...

Läs mer


NCC renoverar Langeliniekajen i Köpenhamn

NCC:s grundläggningsföretag Hercules har fått i uppdrag av By & Havn att...

Läs mer
Visionsbild över Ulleråker.

NCC lägger grunden Ulleråkers nya infrastruktur

Ulleråker i Uppsala ska utvecklas till en modern stadsdel. På uppdrag av Uppsala kommun...

Läs mer


Valet som minskat kommunernas koldioxidutsläpp med hundratals ton

Peab Asfalt har fått förtroende att asfaltera och underhålla gatorna i...

Läs mer


Sweco får uppdrag inom cirkulär masshantering för Trafikverket

Sweco ska utreda cirkulära flöden för masshantering i transportinfrastrukturprojekt...

Läs mer

Minimala utsläpp vid installation av laddplatser i Eskilstuna

Nya Inchargeladdare vid Volvo CE.

Snart kommer 138 elbilar att kunna ladda samtidigt vid Volvo Construction Equipments (Volvo CE)...

Läs mer
Structor Uppsala växer. Från vänster; Anders Metzén, Sandra Zaff.

Structor växer inom dagvatten- och VA-projektering i Uppsala

Sandra Zaff har anslutit till Structor Uppsala AB och bidrar till att bredda kompetensen inom...

Läs mer
Norra Danviksbron behöver moderniseras samtidigt som det kulturhistoriska värdet ska bevaras. Bilden får användas i samband med denna artikel.

WSP vinner förtroende att renovera Norra Danviksbron

WSP får fortsatt förtroende av Stockholms stad och har nu tilldelats och skrivit...

Läs mer


Smedjebackens kommun
väljer ECO-Asfalt

Peab har fått förnyat förtroende att asfaltera och underhålla gatorna i...

Läs mer
Från och med tisdag den 15 mars skärper Trafikverket kravet på hastighetsefterlevnad i sina entreprenadupphandlingar.

Skärpta krav i Trafikverkets entreprenadupphandlingar

Transportköpares krav på hållbara hastigheter räddar liv i vägtrafiken....

Läs mer
Bron sett från Färjestad mot Råtorp.

Norconsult projekterar unik bro i Karlstad: ”goda chanser att bli ett landmärke”

Norconsult har landat ett avtal för en ny spektakulär cykelbro i Karlstad. Med sina...

Läs mer


Mest lästa








Geggus

imex

nora-linde-frakt

piltorps

Ketherm

Rental Prop








Industrinät
Unica Media AB © 2022
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se