Västerås nya resecentrum – smidiga flöden och enande landskap


2021-05-10

Resecentrum sett från Sigurdsterrassen på södra sidan om spåren (bilden är en illustration).
Bild: BIG/Play-Time
Resecentrum sett från Sigurdsterrassen på södra sidan om spåren (bilden är en illustration).

Ankomst till resecentrum från Södra Ringvägen (bilden är en illustration).
Bild: BIG/Play-Time
Ankomst till resecentrum från Södra Ringvägen (bilden är en illustration).

Ramper och landskap vid Vasaterassen (bilden är en illustration).
Bild: BIG
Ramper och landskap vid Vasaterassen (bilden är en illustration).

Landskap vid Vasaterrassen (bilden är en illustration).
Bild: Kragh&Berglund

Landskap vid Vasaterrassen (bilden är en illustration).



Under taket på mitten av bron (bilden är en illustration).
Bild: BIG/Play-Time
Under taket på mitten av bron (bilden är en illustration).

Flygbild från nordväst (bilden är en illustration).
Bild: BIG
Flygbild från nordväst (bilden är en illustration).

Under taken på plattformarna (bilden är en illustration).
Bild: BIG
Under taken på plattformarna (bilden är en illustration).

Visionsbild över spårområdet under kvällstid (bilden är en illustration).
Bild: BIG/Play-Time
Visionsbild över spårområdet under kvällstid (bilden är en illustration).

Nu presenteras ett vidareutvecklat förslag på nytt resecentrum i Västerås. Förslaget är uppdelat i två fristående etapper där den första byggs i närtid och den andra om tidigast 15 år. Resecentrum har en förenklad konstruktion med smarta funktioner och ett enande landskap med trygga flöden till nytta för resenärer och invånare.

I det vidareutvecklade förslaget ligger fokus på etapp 1 – Sigurdspassagen, som ligger där dagens stationshus ligger, samt Sigurdsterrassen, Vasaterassen och det nya busstorget. Etapp 2, Kungsängspassagen, byggs i ett senare skede, när resandet har ökat så mycket att behovet finns. Etappindelningen hänger ihop med Trafikverkets planerade ombyggnad av bangården, som också ska ske i två etapper.

Det har varit viktigt att forma resecentrum så att den första etappen framstår som ett färdigt projekt – med kvalitet, innehåll och struktur från start. Tillsammans med ökat fokus på hållbarhet, drift, kostnad och flexibilitet har etappindelningen även gett konsekvenser för takets utformning och storlek.


Ett tryggt flöde för alla
– Västerås nya Resecentrum samlar hela stadens infrastrukturella knutpunkt på ett landskap, under ett tak. En stad- ett landskap – ett tak, ” säger David Zahle arkitekt och partner hos BIG – Bjarke Ingels Group.

För att släppa in ljus och låta luften cirkulera har taket skivats med en sicksacklinje, från ena sidan till den andra. Denna linje fungerar som ett bärande element samtidigt som den ger byggnaden en lägre driftkostnad för ventilation, värme och kyla. Taket svävar över och skyddar resenären, medan golvet är landskapet som kopplar samman, skapar mötesplatser och förbinder resecentret med staden, med busstorget och sen med Kungsängspassagen i etapp 2.

– Västerås resecentrum är utformat med utgångspunkt i flöde. Flöde för kollektivtrafik och för resenären, men också för staden och för besökaren. Baserat på flöde och en ambition att förbinda stadssidan med Mälarporten och Mälaren sträcker sig stadens golv över järnvägen. Vasaparkens gröna stadsrum utvidgas och leder gång- och cykelstråk upp och över spåren och förbinder centrum med Hamnparken och Mälaren, säger Kamilla Heskje, arkitekt och projektledare från BIG – Bjarke Ingels Group.


Tillgängliga mötesplatser där alla prioriteras lika
Resecentrum har som mål att alla ska prioriteras lika. Här finns utkiksplatser, kommersiella och icke-kommersiella mötesplatser, lekfulla kanter för skate, vila i solen, skydd för regnet, wifi-zoner för att arbeta, lunchhäng och sittplatser för att betrakta staden och dess flöden.

­­­– Västerås Nya Resecentrum ska locka människor av olika kön, åldrar och ursprung, och vara anpassade för alla funktionsvariationer. Här ska man känna sig trygg under dygnets alla timmar, när man åker hem sent om kvällen, när man passerar ensam eller när man väntar. Här ska barn kunna leka, här samlas människor, bekanta och främlingar. Miljön stimulerar till möten mellan människor, säger Kamilla Heskje, BIG.

Den totala investeringsvolymen för etapp 1 beräknas nu till en miljard kronor, vilket innebär cirka 30 procents lägre än för samrådsförslaget. Summan fördelas mellan Västerås stad, Region Västmanland, Trafikverket och övriga aktörer. Västerås stad kommer inte att bära hela projektets investering.

– Det vi nu bygger är en normal konstruktion som även förenklar grundläggningen i mark. Kvadratmeterkostnaden för projektet är nu jämförelsebar med andra liknande infrastrukturprojekt, säger Jonas Living, byggprojektchef för nya resecentrum.

­– En viktig utgångspunkt i arbetet har varit att behålla tankarna kring gestaltningsidéerna från tävlingsförslaget. Projektet har blivit bättre i många avseenden – flöden, orienterbarhet, tillgänglighet och hållbarhet. I samrådet för detaljplanen fick vi in många synpunkter som handlade om lutningarna på terrasserna för gående och cyklister och det har vi lyckats lösa. Jag känner mig extra nöjd med att vi nu har utvecklat landskapet som lyfts över spåren och knyter samman city och Mälaren och fungerar som en enande yta för invånarna, säger Åsa Rudhage, planarkitekt.

Resecentrumbyggnaden är en del av detaljplanen för nytt resecentrum. Hela detaljplanen väntas vara färdig till hösten 2021 då den är planerad att gå upp för granskning. När detaljplanen är antagen kan resecentrum börja byggas, preliminärt år 2022.


Fakta: Nya resecentrum:
• Resecentrum blir till nytta för invånarna som kommer att kunna passera spåren och ta sig mellan stadsdelarna året om och dygnet runt via den separerade gång- och cykelpassagen. Markvärme och belysning kommer att finnas för kalla och mörka perioder.

• Terrassernas alla lutningar är utformade enligt standard. Tillgängligheten säkras genom god tillgång till breda hissar och rulltrappor.

• På terrasserna skapas en torgkänsla, med mötesplatser i det grönskande landskapet och naturliga kopplingar till Vasaparken samt Hamnparken på de båda sidorna om resecentrum.

• På insidan kan du röra dig i inomhusmiljö under ett skyddande tak, med plattformsförbindelser ner till tågen. Väderskydd finns enligt Trafikverkets standard för alla resenärer.

• Det nya busstorget kommer att fördubblas mot dagens bussterminal och ha 37 hållplatser för bussar i kollektivtrafik. Den kommersiella busstrafiken flyttas till södra sidan om spåren.

• Trafikverket ansvarar för en tillfällig bro med plattformsförbindelser över spår under byggtiden och tillfälliga resecentrum kommer att finnas på bägge sidor om spåren.


Källa: Västerås stad


Tipsa en vn Skriv ut





Infobric rullar ut Föranmälan – ett nytt verktyg för att stoppa oseriösa aktörer i byggbranschen.

Det är känt sedan länge att byggbranschen är en utsatt bransch och det nuvarande marknadsläget bidrar till ett hårdare klimat med fler konkurser och varsel. Arbetet med...

Läs mer
Fastighet Guldfisken 22 på Östermalm i Stockholm 

M3 Bygg från Rotundagruppen tilldelas omfattande bostadsombyggnadsprojekt

Nyligen blev det klart att M3 Bygg från Rotundagruppen tilldelas renoveringen av fastigheten...

Läs mer
<span>Heras i Stockholm har vunnit sitt största uppdrag hittills i och med Nacka kommun</span>

Heras största uppdrag i Stockholmsregionen någonsin: Områdesskydd för 3,6 miljoner i Nacka kommun

Nyligen vann Heras sitt största uppdrag hittills i Stockholmsregionen. Det handlar om att...

Läs mer


Doka säkrar formkontrakt för världens näst högsta torn

Österrike/UAE, 4 mars 2024 - Azizi Developments och Doka går samman för...

Läs mer
<span>Gårdshuset i Smedjan No.26 täcks av våningshöga fönster. </span>

Glasmontage med hjälp av tornkran – en unik lösning för ett komplicerat uppdrag

I centrala Göteborg uppför Hedin Construction det nya kvarteret Smedjan No.26 åt...

Läs mer
Visionsbild Riksbyggens hus på Bergholmsbacken i Bagarmossen i Stockholm 

Riksbyggen har tecknat exploateringsavtal med Stockholm stad – planerar över 150 nya bostäder i Bagarmossen

I februari tecknade Riksbyggen exploateringsavtal med Stockholms stad för ett...

Läs mer


Epiroc presenterar Performance Booster för sin pulveriserare DP 1820, som erbjuder en helt ny nivå av effektivitet vid rivningsarbeten

Epiroc, en ledande leverantör av innovativa lösningar för bygg- och gruvindustrin,...

Läs mer


Stomme från Byggelement när Strängnäs får nytt äldreboende

Det är klimatförbättrade prefabricerade element som utgör en stor del av...

Läs mer
Patrik Törnberg, Erik Hallman och Madeleine Ivanov på Sätertorps Grus gläds åt beskedet om täkttillståndet. 

Sätertorps Grus får utökat täkttillstånd i Malmby

Sätertorps Grus nya täkttillstånd har nu vunnit laga kraft. Det innebär att...

Läs mer
Nu står Heidelberg Materials Precast Abetong redo att leverera plattbärlag med mer än 40 procents minskad klimatpåverkan. 

Heidelberg Materials tar stort miljökliv framåt - lanserar plattbärlag i Biobetong IV

Heidelberg Materials Precast Abetong befäster sin position som en av marknadens ledande...

Läs mer


Höga miljökrav vid sjönära bygge ger ny ECO-affär till Byggelement

Höga miljökrav i bygget av sjönära lägenheter vid attraktiva Drevvikens...

Läs mer
Genom att använda banbrytande material och tekniker visar Lindab, SSAB, Skanska och Vectura vägen för framtida hållbara byggprojekt. 

Lindab levererar världens första ventilationskanaler i fossilfritt stål till byggprojekt i Lund

Lindab kommer att leverera världens första ventilationskanaler tillverkade av fossilfritt...

Läs mer


Ljungs Bygg vinner ramavtal med Bollnäs Bostäder

Ljungs Bygg har framgångsrikt säkrat ett nytt ramavtal med Bollnäs Bostäder...

Läs mer


Plannja, del av Ruukki Construction, först i Skandinavien med takplåt av fossilfritt stål till bostäder

Plannja, tillverkare av byggplåtprodukter och en del av Ruukki Construction, blir först...

Läs mer


Mest lästa









imex

Robota Pumpshoppen

Ketherm

Leksandsdörren

Pipefixer

Giha

stoneco

Acticon

piltorps leister

Optiheat

stoneco

Comfort zone

hmetools

CDVI

CH Ståldörrar

ABC Solution

Viking Lighting








Industrinät

asamuelsson

Wiklunds



Martinsons

Kamic

Leviat

Alron

Elecosoft

Ledvance

Lami doors

ovella

Hyrex

Con-form

Bellalite

ANM Mättjänster

Angeno

Corroventa nordbygg

nils malmgren ab

Biotherm heat pelletech

Moramast

Nice to heat you

Geodeal

Team Tejbrant

Lappset

Barikell

Solmässan

BFT Baltic Forest Trading
Unica Media AB © 2022
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se