Ny och säkrare väg mellan Sala och Gävle
– På nästan hela sträckan - 20 kilometer mellan Stingtorpet och Tärnsjö - anlägger vi en helt ny och bredare väg med mitträcken. När arbetet är klart i juli 2017 förbättras både framkomlighet och trafiksäkerhet avsevärt, säger Thomas Lidberg, avdelningschef på NCC Infra.
Arbetet omfattar 23,4 kilometer från Heby, nordöst om Sala, till Tärnsjö. Vägen har stor andel tung trafik, som förväntas öka, och vägstandarden låg. De olyckor som inträffar blir därför svåra.
Mellan Stingtorpet och Tärnsjö är vägen idag 6,5 meter bred och kurvig med dålig sikt. Den två mil nya vägen blir 10 till 13 meter bred, alltså delvis dubbelt så bred och dessutom rakare. Mitträcken och omväxlande 2+1 körfält ger säkrare möten och omkörningssträckor.
NCC förbättrar även resterande 3,4 kilometer befintlig väg mellan Heby och Stingtorpet genom att bredda den till 12,75 meter, bygga mitträcken, samt en cirkulationsplats vid korsningen i Heby. Den säkrare vägen gör att hastigheten kan höjas från 80 till 90 kilometer i timmen.
Vägen går idag på Enköpingsåsen, som har viktiga grundvattenmagasin. Den nya vägen byggs istället bredvid åsen. Den nya placeringen, tillsammans med en säkrare väg, skyddar grundvattnet bättre från trafikolyckor som kan ge farliga utsläpp.
”Räta linjen” som väg 56 kallas, har en avlastande funktion på E4:an genom Stockholmregionen, och är en viktig transportled från Norrköping, via Eskilstuna, Västerås och Sala, fram till Gävle. Sedan 2010 rustar Trafikverket upp stora delar av väg 56 och arbetet fortsätter till 2021.
NCC:s arbete börjar i sommar och är klart sommaren 2017. På de 3,4 kilometer som byggs om mellan Heby och Stingtorpet begränsas framkomligheten från i försommar till hösten 2015. På resterande sträcka löper trafiken som vanligt då den nya vägen byggs i obruten terräng.
Källa: NCC