Återbesök hos Bror Bergentreprenad AB och hans teleskoplastare på Förbifarten


2021-03-11

MRT1850 håller armeringsjärnet på plats och montörerena arbetar från en lastbilsbaserad korg.
Bild: Scantruck
MRT1850 håller armeringsjärnet på plats och montörerena arbetar från en lastbilsbaserad korg.

Räckvidden hos MRT2150 gör att de sällan behöver flytta på den.
Bild: Scantruck
Räckvidden hos MRT2150 gör att de sällan behöver flytta på den.

Tunglyftaren MHT10130 har snart satt upp 2000 väggelement à 6 ton.
Bild: Scantruck
Tunglyftaren MHT10130 har snart satt upp 2000 väggelement à 6 ton.

Damian Zagórski arbetar som blockchef på Bror Bergentreprenad AB.
Bild: Scantruck
Damian Zagórski arbetar som blockchef på Bror Bergentreprenad AB.

Tack vare redskaper från Scantruck kan de sätta upp armeringen 30-40% snabbare än innan.
Bild: Scantruck
Tack vare redskaper från Scantruck kan de sätta upp armeringen 30-40% snabbare än innan.

För knappt ett år sedan besökte vi Bror Bergentreprenad AB. De arbetar med  inklädnad av tunnlarna vid det gigantiska bygget där Trafikverket bygger E4 Förbifart Stockholm, ett projekt där Subterra är generalentreprenör. Då träffade vi ägaren Veli Tattala, men 11 månader senare är det Damian Zagórski som är blockchef för inklädnad som tar emot oss. Vi skriver in oss och blir utrustade med spårsändare innan vi återigen åker ner i berget vid Skärholmen för att se vad som hänt sedan sist.

Utomhus är det 12 minusgrader och gnistrande solsken. När vi kommit en bit ner i beget har temperaturen stigit till mellan 2-4 grader, men kylan är desto råare. Damian kör vant genom tunnlarna och hälsar på de flesta han möter på vägen mot vårt första stopp. Efter ett tag är vi framme vid den Manitou MHT10130 som vi tittade närmare på senast. 

– Nu har vi satt upp ungefär 2000 st väggelement där varje element vägen drygt 6 ton. Maskinen har gått nästan 11 timmar per dag i snart ett år. Mest går den med vakuumsugen som är ett specialverktyg som Scantruck tog fram åt oss, men vi har även kranarm och gafflar till den, berättar Damian Zagórski.


Verktyget har gjort att vi sparar 30-40% tid
Sammanlagt så har Bror Bergentreprenad AB lite drygt 50 personer på plats vid FSE209 som arbetsplatsen heter. Deras arbete går ut på att förstärka och täta bergväggarna, men också att sätta armering och installera. 

– Man kan förklara det som att vi först sätter bultar och därefter behöver vi få dit ett vattentätt membran. Att montera väggelementen är det tredje steget, för de avgör hur stort utrymme det blir över i taket att armera och sedan spruta betong på. Nu är vi framme vid gänget som armerar säger Damian och vi kliver ur bilen vid en Manitou MRT1850. 

– Här använder vi en runtomsvängande maskin som kan lyfta 5ton 18 meter högt. Även den här maskinen är utrustad med ett specialverktyg från Scantruck. Redskapet gör att vi kan nypa fast och lyfta upp armeringsjärnen på ett smidigt sätt, och vi har faktiskt gjort en tidsbesparing i just det momentet på 30-40 procent tack vare det, säger Damian Zagórski.


Maskinen kan serva hela stationen utan att flytta på sig
Det tredje och sista stoppet på vår resa är också den nyaste maskinen. En Manitou MRT2150, en runtomsvängande teleskoplastare med en lyftkapacitet på 5 ton och en räckvidd på hela 21 meter. Den här maskinen har en mer flexibel roll, och stöttar ibland de mindre MT625H som också finns på plats som rena servicemaskiner. Här hittar man såväl gafflar, vinsch, kranarm men också personkorg bland tillbehören. 

– Här arbetar den hos betonggruppen och just nu är den utrustad med en PT1500 som är en kranarm med vinsch. Här tillverkar vi element själva, till skillnad mot de stora väggelementen ni såg tidigare som levereras in färdiga till oss. Här är maskinens fina räckvidd en viktig tillgång, i kombination med att den är runtomsvängande. Maskinen står uppställd på stödbenen och når att serva hela området utan att behöva flytta på sig, förklarar Damian Zagórski.

På vägen ut mot dagsljuset igen ser vi plötsligt ett stort antal röda liftar parkerade i en tunnel och frågar Damian om dem. 
– Vi har åtta stycken Manitou bomliftar inhyrda också från Renta, men just de här används inte för tillfället. Hade ni velat ta med dem också, undrar Damian?

Nej, det sparar vi till framtiden, så kan vi få en anledning att hälsa på Bror Bergentreprenad AB i tunnlarna under Stockholm ytterligare en gång tänker vi.


Korta fakta: E4 Förbifart Stockholm
Trafikverket bygger en ny sträckning av E4:an, E4 Förbifart Stockholm, väster om Stockholm. Vägen skapar möjligheter för fortsatt utveckling i en starkt växande region. Den nya sträckningen av E4: an binder ihop norra och södra Stockholm, vilket leder till att människor och varor kan ta nya, smidigare resvägar

Längd: 21 km
Varav i tunnel: 18 km
Antal körfält: 3 i vardera riktning
Antal trafikplatser: 6
Hastighet: 80-100 kn/h
Restid: ca 15 min
Byggtid: öppnar för trafik 2030


Källa: Scantruck