Mathubb i KL-trä ger liv åt resecentrum i Umeå


2021-07-14

<span class=\
Bild: Martinssons
Daniel Remes, Ellen Bergström och Tobias Remes.

Harvest är den första mathubben i centrala Umeå med närodlade grönsaker året om. Martinsons valde att sponsra det hållbara initiativet med sitt Svanenmärkta KL-trä och bygga lokalen på plats i Umeå Östra Resecentrum. Den fungerar nu som en tillgänglig utlämningshubb nära resenärer, Norrlands universitetssjukhus och Umeå universitet.
– Vi har haft många kunder som kommenterat hur fin den här outnyttjade ytan blev med det vackra KL-träet. Det har blivit en bättre plats och gjort stationen mer levande. Det passar verksamheten särskilt bra med en hubb av förnyelsebar råvara med låg klimatpåverkan, säger Daniel Remes som tillsammans med Ellen Bergström och Tobias Remes grundade Harvest 2019.

För Martinsons del är sponsringen ett led i arbetet för att bygga hållbart ur alla perspektiv.

– Att trä har goda klimateffekter både genom lagring av koldioxid och substitution av fossila byggmaterial känner de flesta till. Men det är också socialt hållbart och bidrar till miljöer där människor trivs och mår bra. Därför ville vi bidra till satsningen som Harvest genomför, säger Jesper Åkerlund, vd på Martinsons.

120 meter från mathubben står ett fönsterlöst växthus på 30 kvadratmenter som är en hydroponisk modul där man odlar utan jord med näringsberikat vatten. Harvest har en teknikpartner i Boston, USA, som utvecklat ett automatiserat system som går att styra via en app för att skapa det perfekta klimatet för att odla oavsett säsong.

– Det har varit en kul start de här första månaderna och nu är vi uppe i 760 betalande kunder. Vi säljer slut av det vi producerar och det gör att vi kan tänka större och på sikt planera för fler hubbar runt om i Umeå. Vi är måna om att få Umeå att växa på rätt sätt och vet matens betydelse i det och skapa nya tjänster för att hjälpa invånarna att leva hållbara och hälsosamma liv, säger Daniel.

Återkopplingen från kundledet har stärkt Harvest i sin övertygelse.

– De säger att produkterna smakar mer och har längre hållbarhet, vilket gläder oss. Någon stack in huvudet och berättade hur deras barn börjat äta mer grönt, så det är bara positiva kommentarer, säger han.


Källa: Martinssons